י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
התמלילים שלא פורסמו

"שאול אלוביץ' לא הזיז לנתניהו את הציפורן"

בחדשות 12 פורסם כי שינויים במשרד התקשורת נעשו לבקשת אלוביץ'. אלא שהתמלילים חושפים: למרות הלחצים של אלוביץ', חפץ כלל לא דיבר על כך עם נתניהו. כך חושף הבוקר (א') תחקירן "ישראל היום"- עקיבא ביגמן

"שאול אלוביץ' לא הזיז לנתניהו את הציפורן"
בנימין נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסוף השבוע נחשפו על ידי כתב חדשות 12 גיא פלג חלקים מתוך עדותו של דובר משפחת נתניהו לשעבר ניר חפץ במשטרה בנוגע לתיק 4000. מפרסומים אלו עולה כאילו חפץ מעיד כי שינויים במשרד התקשורת נעשו לבקשתו של שאול אלוביץ' שלחץ על נתניהו לקדם את האינטרסים שלו. כפי שנראה להלן, הציטוטים שפורסמו מייצגים באופן חלקי בלבד את עדותו של חפץ: ברוב הנושאים הוא לא שיתף את נתניהו.

כך הוא אומר בחקירתו ב־6 למארס 2018:

חפץ: "בשלב הזה של ההיכרות שלי עם שאול, הוא כבר חש בנוח גם סתם לשתף אותי... מתי כבר ביבי יפטר את ברגר".

חוקר: "אתה מבין שיש הבדל..."

חפץ: "לא שלח אותי לדבר על זה עם ביבי".

חוקר: "או. קיי".

חפץ: "לא דיברתי על הפיטורים. מעולם לא דיברתי עם ביבי על הפיטורים של ברגר, לא לפני ולא אחרי. לעולם לא".

למחרת, חפץ חוזר בו, ומעיד כי הוא כן דיבר על כך עם נתניהו:
חוקר: "אתמול אמרת שלא דיברת עם ביבי על פיטורי ברגר"?

חפץ: "נכון".

חוקר: "ואילו כיום אתה מציין שכן דיברת איתו וביתר שאת, תסביר את הפער בבקשה".
חפץ: תוך... תוך כדי ה... ה... החקירה עכשיו באחת מהשאלות שאתם שאלתם אותי זה הבליח לי בזיכרון אבל... אבל הבליח כזיכרון כללי".

נקודה נוספת העולה מהתמלולים נוגעת לסיבות להחלפתו של גלעד ארדן בתפקידו כשר התקשורת. אחת הטענות בתיק היא כי חילופי השרים, בדומה לחילופי המנכ"לים שיתרחשו מאוחר יותר, נועדו לשנות את מדיניות המשרד כלפי בזק. בחקירתו מה־26 ליולי 2018 מזכיר חפץ את הרקע למהלך, שנגע להתפטרותו של גדעון סער ממשרד הפנים:

חפץ: "גדעון הפתיע את כולנו. לא ידענו שהוא יתפטר".

חוקר: "למה זה רלוונטי ההתפטרות של גדעון לסוגיית שר התקשורת ...למה זה רלוונטי"?

חפץ: "כי מהרגע שהיה ברור שגדעון וגלעד הם צמד של... הם יושבים על אותה משבצת... היה ברור שאם גדעון הולך זה שהיה ברור שגלעד זה שיקבל את תיק הפנים".

בחלק אחר של חקירתו אומר חפץ כי הוא זוכר את התעקשות ארדן להישאר במשרד ואת תגובת אלוביץ':

חפץ: "אני זוכר בבירור שבימים שלפני, ממש בימים שלפני כניסתו של נתניהו למשרד התקשורת, גלעד ארדן נלחם ממש נלחם כדי שיתאפשר לו להשלים את הרפורמה בשוק הסיטונאי".
אולם, מעיד חפץ, על כך הוא לא שמע מילה מנתניהו: "ועל כל זה שמעתי רק משאול אלוביץ'. נקודה. נתניהו או אף גורם אחר לא עדכן אותי, אבל אלוביץ' היה מצוי בפרטי הפרטים והיה בלחץ אדיר...'".

אבל הפרט החשוב ביותר בהקשר הזה היא העובדה הפשוטה שלמרות בקשותיו וטענותיו של אלוביץ' נתניהו האריך את כהונתו של ארדן בשבועיים הנדרשים, כך העיד ארדן עצמו: "ביקשתי והתעקשתי שלפחות תינתן לי עוד תקופה מסוימת להשלים כמה דברים וסיכמנו, פוליטית כלומר, שאני אוכל להישאר עוד ארבעה... זאת אומרת שתוקף הפסקת כהונתי ממשרד התקשורת יהיה לאחר 14 ימים... וב־14 ימים האלה הספקתי די הרבה דברים".

ומהם אותם דברים שהוא הספיק לעשות? ובכן - ב־17 לנובמבר 2014 חתם ארדן על רפורמת השוק הסיטונאי. הדבר שממנו אלוביץ' חשש יותר מכל.

מהתמלולים שפורסמו בחדשות 12 עולה גם כי לאחר בחירות 2015 ולאור ניצחון הליכוד, אלוביץ' חשש שארדן יחזור למשרד התקשורת והוא הביע את רצונו שתהיה זה דמות אחרת.

אולם, מה שלא פורסם הוא העובדה שניר חפץ העיד כי למרות רצונותיו של אלוביץ', הסיבות האמיתיות להחלטה היו אחרות לגמרי. כך הוא העיד בחקירתו ב־5 למארס 2018:

חפץ: "משפחת נתניהו כולה חשה שהתקשורת הישראלית מוטה ובאופן ... בוטה ולא הוגן נגד המשפחה. וההחלטה של ביבי, שנתמכה גם על ידי שרה ויאיר, היתה להשאיר את תיק התקשורת בידי ביבי משום שכל שר אחר באשר הוא, מכל מפלגה יהפוך ל... ל... לכלבלב יהפוך ל... ל... לחיית מחמד לחיית מחמד של כלי התקשורת, ורק ביבי בעצמו יש לו מספיק עוצמה פנימית וחיצונית, כדי לעמוד מול הלחצים של כלי התקשורת ולא להיות מנוהל על ידם. למיטב ידיעתי, וידיעתי טובה מאוד בנושא הזה, זה היה השיקול היחיד... שאול לא הזיז להם את קצה הציפורן".

שאול אלוביץ' בנימין נתניהו חקירות נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד