י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

כל מה שרציתם לדעת על תופעת הגזים בתינוקות

תופעת הגזים בתינוקות היא תופעה שכיחה למדי המופיעה אצל תינוקות רכים • איך מזהים אותה ומה ניתן לעשות? ריכזנו טיפים ועצות שימושיות להקלה

כל מה שרציתם לדעת על תופעת הגזים בתינוקות
מטרנה גזים אצל תינוקות צילום: יח"צ

מאת רננה מזרחי, דיאטנית קלינית, מנהלת מדעית "מטרנה"

מי מאיתנו, הורים לתינוקות, לא סבל ביחד עם התינוק מתופעה של "גזים"? אם גם התינוק שלכם סובל מכך, אתם לא לבד. תופעה זו שכיחה מאד, לפי דיווחי אימהות לתינוקות קטנים אשר כ- 70% מהן מציינות כי תינוקן סבל מגזים, בין אם הוא ניזון באופן טבעי ובין אם מתחליף חלב (תמ"ל).

"סיוט הגזים", כפי שהורים רבים מכנים זאת, או קוליק- כפי שהספרות המדעית מגדירה, מופיע בדרך כלל בסביבות השבוע השני לחייו של התינוק, מגיע לשיאו בשבוע השישי, ונעלם בסביבות גיל 3-4 חודשים. התקופה הזאת לא נעימה לאף אחד – לא לתינוק ולא להורים המודאגים.

איך נזהה שלתינוק יש גזים?

אם התינוק שלכם מתחיל לפתח אי שקט המלווה בהתקפי בכי פתאומיים וארוכים, פניו מאדימים, אגרופיו מתכווצים וקשה להרגיעו, כדאי שתבדקו:

האם הוא בוכה בכי פתאומי שלא נובע מרעב או עייפות במשך כ-3 שעות ביום? האם זה חוזר על עצמו לפחות 3 פעמים בשבוע והתופעה אינה חולפת בתום שבוע? אם עניתם בחיוב לשתי השאלות, סימן שלתינוק שלכם יש קוליק.

איך ניתן להקל?

  • העניקו לו חום, אהבה והרבה מגע, אל תחששו שבכך תרגילו אותו להיות "על הידיים" או מ"פינוק יתר", כרגע זה מה שהוא זקוק לו.
  • ​אחזו אותו כמו 'נמר על עץ' – בעודכם עומדים החזיקו את התינוק על זרועכם, כך שבטנו צמודה אל זרועכם, ראשו פונה הצידה ורגליו משתלשלות כלפי מטה ועסו עם היד השנייה את גבו. זו אחת התנוחות שמרגיעה רבים מהתינוקות במצבים אלו.
  • ​השתמשו במוצץ להרגעה, בעיקר אם זו לא שעת האכלה.
  • ​פנקו את התינוק שלכם באמבט נעים או בעיסוי בטנו בתנועות מעגליות עם כיוון השעון.
  • ​זכרו שלא כל בכי מעיד בהכרח על רעב, ושהאכלה מרובה עלולה להחריף את העומס על מערכת העיכול ולהעצים את בכיו וכאביו של התינוק.​
  • במידה והתינוק ניזון מתמ"ל, נסו להזינו בתחליף חלב ייחודי בעל הרכב קל לעיכול כמו מטרנה ספיישל מהדרין, המיועד לתינוקות עם גזים וקוליק ובעל הרכב קל לעיכול, דל לקטוז ומועשר בפרוביוטיקה ידידותית למערכת העיכול.

ולסיום, נסו להיות סבלניים ורגועים עד כמה שאפשר, כי כך תוכלו להשרות תחושת ביטחון ורוגע לתינוק. אל תשכחו – מדובר במצב זמני. התקופה הזאת תסתיים כשהתינוק יגיע לגיל 4-5 חודשים.

מטרנה גזים קוליק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד