ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הקהילה החרדית בראי הטלוויזיה והקולנוע הישראלי

במשך שנים ארוכות הקהילה החרדית הודרה מהטלוויזיה והקולנוע הישראלי, אך לאחרונה החל גל דתי-חרדי בקולנוע העכשווי, וחל שינוי משמעותי גם במספר הסדרות הטלוויזיונית העוסקות בחרדים, וניתן לראות שינוי גם בתיאטרון

הקהילה החרדית בראי הטלוויזיה והקולנוע הישראלי
חרדי בכותל צילום: pixsabay

בקולנוע הישראלי, הידוע כמעוז החילוניות, חל שינוי משמעותי בקרב היוצרים, ולאחר רצח רבין הנחשב לנקודת מפנה בשסע בין דתיים לחילוניים, החלה הצפה של הקולנוע המקומי עם סרטים כגון "האושפיזין" (גידי דר, 2004), "חופשת קיץ" (דוויד וולך, 2007), "המשגיחים" (מני יעיש, 2012) ועוד רבים אחרים. ההצפה הזו מתרחשת לא רק בקולנוע ובתיאטרון, גם סדרות ישראליות בטלוויזיה החלו להשתלט על המסך הקטן, כדוגמת "סרוגים" (לייזי שפירא, 2005), "לתפוס את השמיים" (רוני ניניו, 2005-2000), "מעורב ירושלמי" (ינקול גולדווסר ושי כנות, 2009-2004) ועוד.

דמות החרדי עוברת תהליכי ביות וקבלה בטלוויזיה ובקולנוע הישראלי

כדאי לדעת כי בין השנים 1960 עד 1995 הופקו בישראל כ-420 סרטים, ובהם רק כ-20 סרטים עסקו בחרדים ובנושאים דתיים. מאז 1995 החל הצפה של הטלוויזיה והקולנוע הישראלי בסרטים וסדרות העוסקים בנושאים דתיים וחרדים, לרבות נושאים כמו חיי הקהילה החרדית במקומות שונים בארץ.

למעשה, השינוי החד בטלוויזיה ובקולנוע בישראל ביחס לקהילה החרדית נעשה בעיקר על ידי יוצרים שחזרו בתשובה, אך לא מעט סרטים וסדרות נוצרו גם על ידי יוצרים שחזרו בשאלה. העיסוק והצפת המרקעים השונים בחיי הקהילה החרדית ובנושאים דתיים מאפשרת לציבור החילוני בארץ לקבל הצצה לעולם החרדי, והצפייה בתכנים גורמת לחילונים להבין שהעולם החרדי מהווה בידור לא מזיק, ומעבר לכך הציבור הרחב החל לקבל את השונה והאחר בברכה, ובלי להרגיש מאוים.

אגב, גם הנטייה של הציבור היהודי הישראלי לימין הפוליטי הובילה לשינוי בנושא זה, כיוון שמפלגות הימין ידועות בקשרן החם וההדוק לקהילה החרדית ולדתיים. אם עד לפני מספר שנים היוצרים בחרו להציג בעיקר את דמותו של המתנחל, כעת דמות המתנחל הוחלפה בדמות החרדי והציבור מתחיל להתחבר לדמות, לפתח רגשות כלפיה, למצוא קווי דמיון ומכנה משותף ועוד.

הטרנד של סדרות וסרטי חרדים עתיד להימשך גם בקרוב, לאחרונה ניתן לשמוע על יוצרים חרדים רבים הלוקחים חלק בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בארץ, ולאור פעילותן המבורכת של קרנות לעידוד קולנוע רב תרבותי יוצרים מכל המגזרים החלו לעסוק בתכנים הרלוונטיים. ראוי לציין כי מאז ומתמיד היו גם יוצרים חרדים שעשו קולנוע, אך הם התמקדו במגזר החרדי והסרטים לא זכו לחשיפה מחוץ לקהילה החרדית, אך כעת היוצרים החרדים מוצאים את מקומם בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע, והרווח הוא של כולם.   

סרטים וסדרות שכדאי לכם לראות

בין הסדרות והסרטים הבולטים בהם כדאי לכם לצפות ניתן למנות את הסרט הדרמטי-קומי "האושפיזין", הסרט מבוסס על תסריט מאת שולי רנד שגם משחק בסרט. העלילה מתארת את האווירה וההווי הייחודי בשכונות החרדיות בירושלים.

סדרת הדרמה "שטיסל" זכתה להצלחה כבירה בקרב החילוניים, הסדרה עוסקת בקורות משפחת שטיסל, משפחה חרדית המתגוררת בירושלים, ויוצרי הסדרה הגיעו מעולם החרדי. כמו כן, כדאי לכם לצפות בסדרה "שבאבניקים", זו סדרת דרמה קומית שזכתה לנתוני צפייה גבוהים במיוחד. אין לפספס גם את הסרט "למלא את החלל", הסרט בביומה של בורשטיין (במאית חרדית) עוסק בקהילה החרדית. הסרט קטף פרסים רבים והיה הסרט הישראלי הנצפה ביותר בבתי הקולנוע בארץ בשנת 2012.

חרדים טלויזיה אושפיזין סדרת שטיסל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד