י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"טעינו כולנו. איננו חפים מטעויות"

הסערה בעולם המשפט: מנדלבליט וניצן תקפו - שר המשפטים לא נשאר חייב

פרקליט המדינה שי ניצן על חופשת ליאת בן ארי: "היה ראוי לנהוג אחרת" • היועמ"ש מנדלבליט: "ההתקפות נגד צוותי לא ראויות" • השר אוחנה משיב אש: "במקום להתמודד עם הטענות - טוענים להסתה"

הסערה בעולם המשפט: מנדלבליט וניצן תקפו - שר המשפטים לא נשאר חייב
אמיר אוחנה/אביחי מנדלבליט צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הסערה בעולם המשפט: באירוע ההתמחויות של משרד המשפטים בתל אביב, התייחסו בכירי משרד המשפטים לסערה של הימים האחרונים, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה שי ניצן ושר המשפטים אמיר אוחנה.

"ההתקפות שנשמעות בתקופה האחרונה כנגד חברי צוותי אינן ראויות. אני שומע דברים שפשוט אינם אמת וחלק מזעזעים" אמר היועמ"ש מנדלבליט, והוסיף כי "למרבה הצער, בתקופה האחרונה אני נתקל בהרבה פרסומים שקשורים לעבודת רשויות האכיפה, שפשוט חוטאים לאמת" כשהוא מתייחס למתקפה של שר המשפטים אמיר אוחנה. "כשהדברים נאמרים מפי גורמים בכירים, הדבר מטריד אף יותר".

מנדלבליט דחה את הטענות ואמר כי "חקירות פליליות בישראל אינן נפתחות או מתנהלות משיקולים פוליטיים, אלא מתוך שיקולים מקצועיים ועניינים בלבד. לוחות הזמנים בתיק, בכל תיק, נקבעים משיקולים מקצועיים וענייניים בלבד. הליכי שימוע נערכים בלב פתוח ובנפש חפצה - תמיד".

בהתייחסותו של התקפות על פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי המלווה את תיקי נתניהו, אמר "ככל שההתקפות נועדו לרפות את ידינו - זה לא יצלח. אף אחד לא יסית אותנו מדרכנו. חשוב לי להבהיר, מערכת אכיפת החוק אינה חפה מטעויות, ואפשר לבקר אותה. ביקורת עניינית - כן. הכפשות והתקפות אישיות - לא ולא".

עם זאת הוסיף היועמ"ש מנדלבליט כי "אם מישהו ממערכת אכיפת החוק, ביצע חס וחלילה מעשה משמעתי או פלילי - דרוש טיפול בכך. אסור לטייח ואסור להסתיר. כאשר מועלות טענות סרק שלאחר בדיקה נמצא כי אין בהן דבר, צריך לדחות את הדברים בתוקף, ואסור לעשות בהם שימוש ציני בידי גורמים בעלי אינטרסים".

פרקליט המדינה שי ניצן נאם אף הוא באירוע, והתייחס לביקורת על פרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי המלווה את תיקי נתניהו, שלצורך חופשה נעדרה מחלק מהשימוע, והודה כי "בדיעבד, עדיף היה לפעול אחרת. לא בגלל שחלילה השימוע נפגע, אלא בגלל מראית העין. בכך טעינו כולנו. איננו חפים מטעויות", אמר.

ניצן חזר על דבריו של היועמ"ש מנדלבליט ואמר "אין לנו בעיה עם ביקורת. אבל אין קשר בין מה שנשמע בימים האחרונים לבין ביקורת". עוד התייחס לליאת בן ארי ואמר "נטען לאחרונה כי היא הגישה תצהיר שקרי לפני כארבע שנים, ובכך עברה עבירה פלילית. אלא שמסתבר כי כבר בזמן אמת, לפני כארבע שנים, נבדקה טענה זו על ידי נציבות שירות המדינה - גוף חיצוני למשרד המשפטים - והנציבות לא מצאה לנכון להורות על נקיטת צעדים כלשהם נגד בן ארי".

לדבריו "התלונה נבדקה שוב כעת, על ידי היועץ המשפטי לממשלה, וגם הוא לא מצא כל ממש בתלונה. לצערי, גם מעובדות אלה, יש התעלמות מוחלטת. טענה אחרת היא, כי בן ארי יצאה לחופשה משפחתית במקום להשתתף בשימוע וזהו סימן לכך שדעתה ודעת הפרקליטות נעולה".

פרקליט המדינה שי ניתן התייחס לנושא בהרחבה ופירט כי "פרקליטת המחוז הזמינה חופשה משפחתית לפני כשנה עם כל משפחתה לתקופת החגים. היא לא הזמינה אותה לחופשת הקיץ, שכן בקיץ היא היתה עסוקה בטיפול בתיקים ובשמיעת השימועים של החשודים האחרים בתיקי רוה"מ. אזכיר, שמלכתחילה השימוע היה אמור להתקיים בחודש יולי. אלא שלאור בקשת באי כוחו של רוה"מ השימוע נדחה מחודש יולי ונקבע ליומיים בחודש אוקטובר, עם אפשרות להוספת יום. ברגע האחרון ממש, לבקשת הסניגורים, ובאופן חריג ביותר, הוחלט להוסיף יומיים נוספים לשימוע ולקיימו משך ארבעה ימים שלמים. היומיים הנוספים שנקבעו נפלו על מועד תחילת החופשה".

ניצן הוסיף כי "כיוון שכבר היה מאוחר לדחות הנסיעה המשפחתית, על כל הכרוך בכך, בן ארי לא נכחה ביומיים הנוספים של השימוע. אכן, בדיעבד, עדיף היה לפעול אחרת. לא בגלל שחלילה השימוע נפגע, אלא בגלל מראית העין. בכך טעינו כולנו. איננו חפים מטעויות". בעניין זה הוסיף עוד "אך עוצמת הרפש שהושלכה לעבר בן ארי, שהיא פרקליטה ישרה כסרגל, מסורה ומעולה, וכן על הפרקליטות כולה בנושא זה, היא ללא כל פרופורציה לאירוע ולמשמעותו האמיתית. כמי שמלווה את בן ארי מקרוב בשנים האחרונות אני יכול להעיד כי היא מקדישה לילות כימים יחד עם מיטב אנשינו לעיסוק בתיקי שחיתות שלטונית. דעה נעולה, רחוקה ממנה. רחוקה מאוד" אמר.

שר המשפטים אמיר אוחנה שאליו כוונה הביקורת של היועמ"ש מנדלבליט, אמר "מצער אותי שבמקום להתמודד עם גוף הביקורת ותכניה, שמעתי עד עכשיו, ועכשיו נדבר על חלק מהדברים שנאמרו עכשיו, שלל ביטויים כ"לא ירתיעונו", "נעמוד כחומה בצורה", ואיך לא, השימוש במילה שנשחקה עד כי לא נותר ממנה זכר למשמעותה המקורית: "הסתה".

עוד אמר "כשמתייגים דבר כ"הסתה", ועוד מוסיפים ומציבים מאבטחים למושא הביקורת, הדבר דוחק כל סיכוי לשינוי, מקבע את הקלקולים ומעמיק אותם. ההרתעה היחידה המתבקשת היא מביצוע עבירות, והייתי מצפה מראשי המערכת להצטרף אליי במאמצים הנדרשים לשם כך - ולא לנסות ולבלום אותם, כמו כמעט כל ביקורת המתבקשת על המערכות".

השר אוחנה אמר "שמעתי היום תשובות לחלק מהטענות, אך תשובות אלה אינן מספקות ואני אתייחס אליהן בכובד ראש ובמלוא הרצינות לאחר שאעיין בהם כי הספקתי לשמוע רק מקצתן. הדברים עוד יפורטו".

שר המשפטים התייחס גם למכתב מהיועמ"ש שדחה את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתוח בחקירה על הדלפת חומרי חקירה. "ממש בדרכי לכאן, קראתי את המכתב שיצא מלשכת היועץ המשפטי לממשלה בוא הוא דוחה את הבקשה לפתוח בחקירה, דוחה את הבקשה לבצע בדיקות פוליגרף ודוחה את הבקשה לאתר את המדליפים באמצעות הוצאת תדפיסי שיחות, המכתב אמנם לא ממוען אליי, אך לאור העובדה שיצא היום במענה לפניות עורכי הדין מחודשים מאי וינואר שנה זו - יש לי תחושה שאולי הוא בכל זאת ממוען קצת אליי".

"אך אומר כעת רק זאת: לא כך רוכשים את אמון הציבור. לא כך בולמים את ההידרדרות שחלה בתדמית מערכת אכיפת החוק בשנים האחרונות. לכל זמן ועת לכל חפץ" סיים את נאומו.

שי ניצן חקירות נתניהו אביחי מנדלבליט אמיר אוחנה הדלפות חקירה ליאת בן ארי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד