י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
התיק יקרוס?

עמית סגל חושף: הסתירות בחקירת עד המדינה - "אני בהלם שאני זוכר"

ההכרעות בתיק 4000 הולכות ונסגרות בלשכת היועמ"ש ובינתיים הפרשן עמית סגל חשף הערב סתירות בגרסאותיו של ניר חפץ לאחר שחתם על הסכם עד המדינה; האם ניסה לרצות את החוקרים בעקבות לחצים שהופעלו עליו? | קראו את התמלולים ולא תאמינו

עמית סגל חושף: הסתירות בחקירת עד המדינה - "אני בהלם שאני זוכר"
פלאש 90

בעוד ההכרעות בתיק 4000 הולכות ומתגבשות בלשכתו של היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט, הפרשן הפוליטי של 'ערוץ 12' עמית סגל, חשף הערב (שני) כי ניר חפץ אמר את הדברים הבאים לפני ואחרי החתימה על הסכם עד המדינה: "אני כבר מתבלבל לי מה אני זוכר מהחקירה ומה אני באמת זוכר, זה מתערבב", אמר בחקירתו יום אחרי שחתם. ובהזדמנות אחרת: "זיכרון זה לא הצד החזק שלי. אני חלש בטווח ארוך, אני אזכור עכשיו הרבה אבל עוד חצי שנה אשכח".

15 יום רצופים היה עצור ניר חפץ, מהתקופות הארוכות בתולדות המדינה לעבירות צווארון לבן. הלחץ נועד לגרום לו להיזכר, ולחתום. לאורך כל החקירה הוא מתלונן על עקיצות הפשפשים, אבל הטיפול לא בא. מה שמעיד על לחץ כביר שהופעל עליו והוא לא עמד בו, עד שחתם על הסכם עד המדינה. 

עד המדינה ניר חפץ: "יניב תן לי טיפול למה אני יוצא מדעתי מהגירודים האלה, זה פשוט משגע אותי הגירודים".

החוקר: "מה אתה רוצה שאני אעשה? זה לא מסכן חיי אדם. תפתח כפתור, קצת תעשה פוו על המקום. תשובה אחד (שמירה על זכות השתיקה) שווה לך את כל הגירודים והבלאגן והסבל וחוסר השינה הזה? אתה יודע מה מצחיק אותי? שמה שמטריד אותך זה הפריחה בגוף ולא כל מה שאומרים לך. אנחנו מדברים פה על עשרות עקיצות. זה ייקח קצת יותר מכמה ימים, אבל זה עקיצה".

"מה שחשוב לי שאתה תבין, אם לא הבנת את זה עד עכשיו, זה שאנחנו יודעים הכל. ואנחנו גם יודעים ככה מהר מהר לנתח את המצבים, ולהבין בדיוק מי אתה ומה אתה ואת הסובבים שלך ואת המעגל שקרוב אליך, וכל מה שרק אפשר אנחנו נבדוק. דבר דבר בצורה מאוד מאוד מסודרת. לא נשאיר אבן אחת שלא נהפוך. אנחנו אוספים ראיות נגדך, ואנשים מדברים. ואתה יודע אתה נמצא בתחנה והרכבת שם והדלתות עוד שניה נסגרות. ויש מי שנכנס לרכבת ונוסע, ויש מי שמתלבט. ומה קורה למי שמתלבט?", כך החוקר לחפץ.

חפץ מבטיח בחתימת הסכם עד המדינה שביכולתו לקשור את נתניהו לאישור עסקת בזק יס על ידי תיאור פגישה משולשת: אלוביץ' נתניהו והוא.

ניר חפץ משנה פתאום כיוון: "אני בהלם שאני זוכר".

החוקר מחמיא לו ואומר: "אתה זוכר כי היו לך שבועיים לחפור רק בזה".

חפץ: "אתה יודע מה? נכון. לא ידעתי את זה על המוח האנושי".

חוקר: "הוא מזהה אינטרסים - המוח האנושי".

חפץ: "אני בטוח שזה היה ממש כמה ימים לפני הבחירות. נתניהו ידע שאני בא לענייני הבחירות, לא היה לו מושג על הדבר הזה".

יש רק בעיה אחת, מדווח עמית סגל ב'ערוץ 12', באיכון הטלפונים מתגלה שלא היה שום מפגש משולש בין השלושה בתקופת הבחירות. התאריך היחיד שבו אוכנו יחדיו הוא ארבעה חודשים לפני הבחירות, ב-28 בנובמבר 2014, מה שמטיל צל שחור וגדול על אמינותו של עד המדינה שעל בסיס דבריו עומדים החשדות הכבדים לשוחד נגד בנימין נתניהו.

חמישה חודשים אחרי חקירתו, כשמתברר שהגרסה שמסר איננה נכונה, חפץ מוזמן שוב בניסיון לתקן את גרסתו. הוא מגיע מלא רצון טוב, אבל רק מסבך את העניינים:

ניר חפץ: "זה יכול להיות גם מיד אחרי הבחירות. למה? כי בתקופה הזו הייתי בצוות המשא ומתן הקואליציוני, אז גם הייתי כמעט כל בירושלים. מה גם שזכור לי שהפגישה הייתה באווירה נינוחה, לכן זה לא הפליא אותי אם זה היה גם אחרי הבחירות. ביקשתי את הפגישה מדוד שרן".

הכתב עמית סגל מדווח כי הבעיה היא כמובן שבזמן הפגישה לא היה משא ומתן, ולא היה שרן, שכלל לא כיהן אז בלשכת ראש הממשלה. ואז נרשמות בפרוטוקול ארבע מילים: "חוקרים ונחקר יצאו מהחדר".
כשהם חוזרים והתיעוד מתחדש, פתאום חפץ שולף:

"בואו נגיד סתם עשרים ושמונה בנובמבר 2014". אחרי שני ניסיונות כושלים ובתום מפגש שלא תועד עם החוקרים, חפץ נוקב בדיוק בתאריך המתאים – והוא מוצא את דרכו אל כתב החשדות.

בעיות הזיכרון נמשכות גם כאשר מדובר על פיטורי מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר, פיטורים שלפי כתב החשדות נעשו בלחצו של איש העסקים שאול אלוביץ' - בעלי בזק ואתר 'וואלה'.

"אלוביץ' לא שלח אותי לדבר על זה עם ביבי", יאמר עד המדינה. "מעולם לא דיברתי עם ביבי על הפיטורים של ברגר, לא לפני ולא אחרי. לעולם לא. למיטב ידיעתי הוא פוטר כי הייתה לו אפס תקשורת עם ראש הממשלה".

אולם למחרת חפץ "נזכר" פתאום:

חוקר: "אתמול אמרת שלא דיברת עם ביבי על פיטורי ברגר. ואילו כיום אתה מציין שכן דיברת איתו. תסביר את הפער בבקשה".

חפץ: "תוך, תוך כדי ה... החקירה, עכשיו באחת השאלות שאתם שאלתם אותי זה הבליח לי בזיכרון, אבל... אבל הבליח כזיכרון כללי".

תהליכי זיכרון דומים מתרחשים באשר לשאלה האם חפץ נשלח בידי נתניהו להורות למנכ"ל משרד התקשורת להאט את קצב ירידת המחירים של בזק, דבר שיעזור לאלוביץ':

חפץ: "אני לא זוכר מפגש שבו אמרתי לו להאט קצב. לא זוכר. אין סיכוי שאני אזכור".

חוקר: "על כלום?".

חפץ: "כרגע על כלום על כלום וזו האמת".

למחרת זה משתנה:

חוקר: "אז בעניין הפגישה, הרי אתמול לא זכרת אותה והיום נזכרת בה, מה גרם לך להיזכר? הרי אתמול זכרת רק פגישה אחת".

חפץ: "אני זוכר שמומו מדייק".

לפעמים חפץ יוצא מגדרו, ומתאר אירועים שלא יכלו להתקיים, כך אפרופו פגישה שבה לכאורה אלוביץ' פועל לאשר את עיסקת בזק-יס:

"אגב נזכרתי בעוד משהו, שאלתי את אלוביץ מדוע אינך פונה לבקש ארכה, ואז הוא ענה שהוא גם ביקש ארכה. תוך כדי שדיברתי זה צף לי. זה פשוט צף לי".

אלא שסגל מדווח כי אלוביץ' מעולם לא ביקש הארכה.

חוקר: "תראה, לא יכול להיות שהוא אמר לי באותו שלב שכבר נתנו שתי הארכות. יש בעיה?".

חפץ: "יוצא סתירה פנימית מה שאני אומר".

חוקר: "אתה רוצה למחוק את זה?".

כתב החשדות שטוען כי נתניהו שוחד ואלוביץ' שיחד נשען רבות על עדותו של ניר חפץ. זכרונו של עד המדינה יעמוד במוקד תיק 4000, אם מנדלבליט יחליט להביאו לבית המשפט, מסכם סגל בדיווחו במהדורה המרכזית.

לאחר מכן הוסיף סגל בציוץ בטוויטר ועדכן, "פניתי ליועמ"ש לברר האם זכרונו של חפץ נלקח בחשבון ובעיקר - האם היועץ אישר את אמצעי החקירה חסר התקדים נגד חפץ. תגובתו: היועץ "לא אישר" את הפעולה, אין בכך כדי לאשר את קיומה. מה שמדהים בנוסף לתגובה הוא שבמקביל במשרד המשפטים נקטו צעדים למנוע את פרסום הפרטים, שאינני יכול לפרטם", כך סגל.

כתב המשפט של 'גלובס' אבישי גרינצייג, פרסם בתגובה מכתב שיגר למשטרה לפני חודשיים והוסיף, "סופה של ההתנהלות העבריינית והמטויחת של מערכת אכיפת החוק לצוף ולהתגלות".

תיק 4000 ניר חפץ עמית סגל בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד