י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לפיד במתקפה על אשר

"אחרי 11 שנה - שיעזבו את אבא שלי במנוחה"

לאחר שהותקף לא אחת על ידי חה"כ אשר - לפיד משיב אש: "אשר מבליט את ההתנגשות החזיתית שיש היום בין עולם הישיבות לעולם הסמארטפונים, הוא מתסיס את הצעירים החרדים"

"אחרי 11 שנה - שיעזבו את אבא שלי במנוחה"
יאיר לפיד נואם במליאת הכנסת צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

בתקופה האחרונה מתח חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה ביקורת חריפה כנגד חה"כ יאיר לפיד, כאשר בין היתר טען כי "לפיד שונא חרדים, כי הוא בא מבית של שנאת חרדים". אלא שלפיד לא נותר חייב ובטור שפרסם היום בגלובס הוא מותח עליו ביקורת וטוען כי אשר לא עוסק בטיעונים אלא במתקפות אישיות.

בטור שפרסם היום (רביעי) לפיד בגלובס הוא כותב, "לא מדובר בוויכוח. אין פה דיון על מתווה הגיוס, לימודי מתמטיקה ואנגלית בחינוך החרדי או הזינוק התלול בתקציבי הישיבות. זוהי פשוט קביעה נחרצת על מצבי הנפשי שבאה מאדם שאיתו כמעט לא החלפתי מילה מימי. איך אני אמור להגיב? להסביר שזה לא נכון? להגיד ש-11 שנה אחרי מותו אפשר כבר לעזוב את אבא שלי במנוחה?״.

״לא הגבתי״, כתב לפיד, ״אני מספיק שנים בפוליטיקה כדי לא ליפול למלכודות כאלה. המטרה של יעקב אשר היא לא להתווכח, אלא דווקא להבטיח שהויכוח לא יתנהל. הדבר האחרון שהוא רוצה זה לקיים דיון ענייני ומעמיק על לימודי המתמטיקה והאנגלית בחינוך החרדי. זה דיון קשה מבחינתו. הוא מבליט את ההתנגשות החזיתית שיש היום בין עולם הישיבות לעולם הסמארטפונים. הוא מתסיס את הצעירים החרדים שנמאס להם מהעוני. הוא אפילו מעלה שאלות הלכתיות קשות שעליהן אין לו תשובה טובה. הרי הגאון מוילנה היה גם גאון במתמטיקה ושלמה המלך דיבר שבעים שפה ולשון, אז מה רע באנגלית?״.

לפיד מוסיף ותוקף את חבר הכנסת אשר שהוא טוען כי, ״הרבה יותר פשוט להגיד לציבור החרדי "הוא שונא אותנו!". אם מישהו שונא אותך, מה פתאום שתקשיב לו? טענת השנאה פוטרת את הנציגים החרדים מהצורך לענות, להביא טיעונים, להגן על עמדתם. אנשים אינם סלחניים לרעיון ששונאים אותם. התגובה המיידית והבלתי נמנעת שלהם היא אחת: לשנוא בחזרה״, שלדבריו, ״יעקב אשר לא לבד. השנאה היא היום הנשק הפופולרי ביותר בפוליטיקה הישראלית, וגם ברחוב הישראלי. נכון שפוליטיקה של פחד תמיד היתה, אבל היום מדובר בגירסה משוכללת יותר. הטריק הוא לא להגיד שאתה שונא את היריב, אלא דווקא להיפך - לטעון שהוא זה ששונא אותך והמהדרין מוסיפים: שנאת חינם!"

לפיד מציין עוד בטורו בגלובס כי, "כמי שהקים בישראל שתי מפלגות מרכז, אני מאמין שהתשובה היא תמיד באמצע. תמיד מורכבת. בני גנץ ואני הקמנו את כחול לבן כי אנחנו מאמינים שהדרך הנכונה להוביל מדינה היא לקיים דיאלוג מתמיד בין גישות שונות. תוצאות הבחירות מוכיחות שרוב אזרחי ישראל מרגישים כמונו. שנאה היא לא דרך לנהל דברים״, שהוא מוסיף כי ״הדרך היחידה לקיים ולקדם חברה אנושית, היא לקבל את העובדה שזה לא יהיה 100% כמו שאני רוצה. כדי לבנות פה חיים, וגם כדי לבנות פה ממשלה, אני צריך להתחשב באנשים אחרים שיש להם דעות אחרות".

לפיד התייחס גם למצב הפוליטי והבהיר כי חייבים ממשלת אחדות בישראל. לדבריו, "כדי לעצב את העתיד, אני צריך להתמקח עם ההווה. לתת להם משהו היום כדי שניצור יחד משהו גדול יותר בהמשך. זה היופי של התהליך. זה גם הקושי בו. כדי לדבר עם אנשים אחרים, אתה צריך להכיר בכך שהם מורכבים, שיש להם כאבים ופחדים, שהתקוות שלהם אינן זהות לשלך. אנחנו זקוקים לממשלת אחדות שתעזור לנו להחלים משנים של הפרד-ומשול. שתתחיל תהליך של השלמה וריפוי, במקום לחטט עמוק יותר בתוך הפצעים. תפיסת המרכז היא שאנשים שחושבים אחרת ממך הם השותפים שלך. אנשים ששונאים אחד את השני, לעומת זאת, לעולם לא יבנו שום דבר".

יאיר לפיד יעקב אשר טומי לפיד גלובס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד