י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הממלכתי הפך לפוליטי

גנץ ונתניהו התעמתו: "לא תוכל להוביל ממשלה אם יוגש נגדך כתב אישום"

10 ימים לנטילת המנדט מידי גנץ, הוא התעמת עם יריבו הפוליטי ראש הממשלה נתניהו בטקס האזכרה 'הממלכתי' במליאת הכנסת. הצטרף אליו גם עמיר פרץ. נתניהו חרג ועלה לדוכן להשיב להם: "ישיבת זיכרון הפכה לישיבה פוליטית בוטה וחסרת מעצורים" • צפו בתיעוד מהמליאה

גנץ ונתניהו התעמתו: "לא תוכל להוביל ממשלה אם יוגש נגדך כתב אישום"
בנימין נתניהו יורד מהדוכן ובני גנץ עולה צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

טקס ההזכרה ה'ממלכתית' של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל במליאת הכנסת, הפך גם השנה לטקס 'פוליטי' כאשר מנהיגי המפלגות הגדולות ניצלו את הנאומים מעל לדוכן הכנסת להתנגחויות פוליטיות. הראשון היה יו"ר 'כחול לבן' שניצל את המעמד והבהיר כי נתניהו לא יוכל לכהן בראש הממשלה באם יוגש נגדו כתב אישום, כשנתניהו חזר אל דוכן הנאומים והשיב במתקפה.

בנאומו של בני גנץ במליאת הכנסת הוא אמר, "אנו נמצאים בתקופה מרובת אתגרים: בזירות הביטחוניות וגם בזירות החברתיות. ועם האתגרים מגיע צורך אמיתי לשנות שוב את סדרי העדיפויות. אבל מדינת ישראל משותקת. משום שהוחלט להקדים את הבחירות לכנסת ה-21 מסיבות אישיות, ורגע אחרי השבעתה, לפזרה שוב באותן הנסיבות ולגרור אותנו לסיבוב נוסף".

לדבריו, "מדינת ישראל משותקת לא בשל "פלונטר פוליטי", אלא בשל תהליך משפטי. כעת עלינו, כולנו, 120 חברי הכנסת, מוטל לשים את האינטרסים של המדינה לפני האינטרסים האישיים והאחרים של כל אחת אחד מאיתנו", תוך שהוא מציין כי "השיתוק שבו אנו נמצאים, הוא כר פורה להעמקת השסעים והמחלוקות. שלא כמו בימים שטרם הרצח, מקורם כיום לא רק במתנגדי השלטון, אלא גם ברבים מתומכיו ובו עצמו".

"בימים האלו חלק ממנהיגי הציבור לא מעבירים ביקורת או מנהלים ויכוח לגיטימי, אלא מובילים מסעות דה-לגיטימציה שמטרתם ואולי גם תוצאתם הנוראית האפשרות - היא התפוררות החברה הישראלית", הוסיף גנץ שהתייחס גם לתקיפת שותפו חבר הכנסת גבי אשכנזי בבית קפה באשקלון, "אם היום בצהריים רב אלוף במיל' מסתובב ברחוב וקוראים לו בקריאות גנאי, זה מגיע מאיפשהו. וכולנו מימין ומשמאל צריכים להילחם בתופעות האלו. אם לא ניזהר בלשוננו, זה יקרין הלאה".

גנץ פנה בנאומו אל ראש הממשלה, "אני מבקש לנצל את הפנייה שלך אליי אדוני ראש הממשלה: תמיד העברתי את המסר של אחדות ופיוס, גם בכיכר אמרתי שאזמין את יו"ר האופוזיציה לצידי. מאות שעות ישבנו ביחד סביב השולחן. עשרות החלטות קשות לקחנו ביחד. החלטות שהשפיעו על חיי אדם ועל ביטחונם של אזרחי ישראל. כשאתה בראש השולחן, ואני רמטכ"ל. מעולם לא חשבתי שפעולות חשאיות יגיעו לקדמת הבמה. חשבתי שביטחון הינו נושא שמצליח להישאר מעל הפוליטיקה".

"לאורך שנים ראיתי בך מנהיג אחראי שרואה את טובת עמו. ואני מסכים איתך שהאתגרים שניצבים מולנו מצריכים אחדות ואחריות. הדבר האחרון שאזרחי ישראל צריכים הוא עוד מערכת בחירות שתרסק את האמון הציבורי בנו – בי, בך, בכל היושבים כאן", הבהיר גנץ והוסיף "אזרחי ישראל זקוקים כעת יותר מכל לפיוס לאומי. לממשלה רחבה שכל אזרח יוכל להרגיש ולדעת שהיא עובדת עבורו".

גנץ הבהיר בדבריו כי "צריכה להיות ממשלה שתובל על ידי הרוב. כן, גם על ידי המפלגה השנייה בגודלה - הליכוד. גם לך אדוני יכול וצריך להיות בה חלק. אך ברמה המוסרית והאתית וגם ברמה הפרקטית, לא תוכל להוביל ממשלה אם וכאשר יוגש נגדך כתב אישום".

בתגובה, שב נתניהו לדוכן הנאומים לאחר שסיים את נאומו והשיב לגנץ, "לא זכור לי שבמעמד הזה, ביקשתי את זכות התגובה. חושב שמה שקורה כאן היום עבר את גבול הטעם הטוב של הממלכתיות. מה ששמענו כאן לצערי וקודם לכן בהר הרצל, זו פריצת הממלכתיות והפיכת יום זיכרון. ישיבת זיכרון הפכה לישיבה פוליטית בוטה וחסרת מעצורים".

נתניהו הוסיף ואמר: "אני מודה לחבריי כאן גנץ ופרץ שכל כך דואגים לעתידי ולמצבי, תודה לכם מעומק ליבי. אמרתי ששורש הדמוקרטיה זה הוויכוח. הבטחת חופש הויכוח זה לא דבר טכני, זה לא דבר קטן אלא דבר גדול ולפני שפוגעים, מגבילים את הוויכוח - צריך להיזהר מאד. אבל לא שמעתי אותך מגנה מישהו שכתב שהוא בא לרצוח אותי ואת בני משפחתי. לא שמעתי מילה אחת של גינוי, והדבר הנכון גם לגביי, וגם לגביי גבי אשכנזי או בני גנץ אם מישהו אמר דבר כזה, אבל לא שומע את זה".

ומה אמר יו"ר 'העבודה' עמיר פרץ: "אדוני ראש הממשלה, אני יכול להבין את מצבך המסובך שמאלץ אותך לנקוט בפעולות הגנה כל יום מחדש. בתחילה החתמת את חברי סיעת הליכוד, אח"כ בנית בלוק, ועכשיו מינית שר ביטחון חדש במיומנות של רב בנאי פוליטי".

הוא פנה לנתניהו והציע לו: "כדאי שתתחיל להשלים כי הגיעה השעה לשקול יציאה מהבית. אין טעם להמשיך להחזיק במצב של חוסר ודאות את נאמנייך ואת העם כולו. בזכות הדמוקרטיה של מדינתו, בזכות העם הזה, הגעת לפסגות אישיות בארץ ובעולם, ואם אתה רוצה להיזכר כמנהיג אחראי שעמו עמד לפני כל שיקול אחר, קום וקח לך זמן לעצמך, למשפחתך, למען חפותך, ואם בעוד שנה יסתבר כי אתה נקי מכל חשד, יוכל העם בצורה דמוקרטית להחזיר אותך לכיסאך בצורה מכובדת".

"אך היום, אתה נאחז בשררה בכל כוחך, והעם והמדינה משלמים מחיר יקר. ואני פונה אליך, אדוני ראש הממשלה: אל תאחז בקרנות המזבח! אל תהפוך את בלפור למצדה פוליטית", כך עמיר פרץ.

בנימין נתניהו בני גנץ עמיר פרץ יצחק רבין עימותים בכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד