י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פרשת הבניה בכותל: נבחרו רבני 'ועדת הכותל' • חשיפה

כצעד המשך למאבק בבניה בכותל: נבחרו נציגיהם של גדולי ישראל לוועדה שתפקח על הבניה • הוועדה תכלול, כנראה, גם נציג דתי-לאומי • ומה נטען בבית המשפט?

השטח בו יקום הבניין המתוכנן
השטח בו יקום הבניין המתוכנן



בתחילת השבוע חשף אתר 'בחדרי חרדים' כי גדולי ישראל יצאו למאבק נגד תוכנית הבניה ברחבת הכותל, וזאת מכמה סיבות. בין השאר הגיע רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', לבתיהם של גדולי ישראל בכדי להיוועץ עמם בעתיד התוכנית ובצעדים שיש לנקוט בנושא.

כפי שדווח, הכריע הגראי"ל שטיינמן להקים ועדת רבנים שתפקח ותעסוק בנושא. בנוסף הוחלט לקיים כינוס חירום מיוחד בביתו של הגראי"ל, במטרה לעמוד על משמר קדושת שריד בית מקדשנו. הכינוס יתקיים ככל הנראה מיד לאחר הפסח, ויתכן שיוקדם אף לאחד מימי חול המועד.

בכינוס צפויים להשתתף חברי ועדת הרבנים שנבחרים בימים אלו על-ידי גדולי ישראל, אישי ציבור ורבנים נוספים המעורבים בפרשה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מטעם הגר"ש וואזנר ימונה, ככל הנראה, הגאון רבי משה שאול קליין לחבר הוועדה; מטעם הגראי"ל שטיינמן ימונה הגאון רבי יהודה סילמן; מטעם הגר"ע יוסף, ימונה ככל הנראה הגאון רבי שמעון בעדני, המכהן כראש ישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה.

חשיפת הפרשה:
סערה • גדולי ישראל במכתב חריף נגד 'פרויקט הכותל' החדש • חשיפה בלעדית

גדולי ישראל הסכימו גם, כי יש למנות לוועדה חבר הקשור למגזר הדתי-לאומי, בהתחשב בעובדה שהכותל המערבי אינו נחלת מגזר יחידי כזה או אחר, והוא בבת עינו של כלל הציבור היהודי מהעולם כולו. בהתאם לכך חשוב שיהיה קונצנזוס מושלם להחלטותיה של ועדת הרבנים.

גורמים מסויימים הציעו לצרף לוועדה גם את רבה של העיר העתיקה, הגאון רבי אביגדור נבנצל, אך לעת עתה לא התקבלה הסכמתו החיובית. לדבריו, הנושאים הללו דורשים מעורבות אינטנסיבית ולא נראה לו שיהיו לו העיתות והזמנים הראויים לכך.

עד כמה שותף הציבור בתוכנית?

בתוך כך, מתבררים פרטים מהעתירה שהוגשה לבית המשפט נגד התוכנית. אדריכל הערים אורי ברשישת, ששימש בעבר יועץ חיצוני לעיריית ירושלים, הוא שעתר לבית המשפט המחוזי בעיר בדרישה לבטל את החלטת הוועדה המחוזית לאשר את התכנית הכוללת לרחבת הכותל, ובתוכה התכניות הפרטניות סביב הרחבת בית הליבה ובית שטראוס הממוקמים במקום.

העתירה הוגשה נגד הוועדה המחוזית, העירייה, הקרן למורשת הכותל, החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי ורשות העתיקות.

בעתירה שהגיש ברשישת, באמצעות בא כוחו עו"ד יובל גלאון, ציין: "אם האדם הסביר היה שומע כי למעלה מאלף מ"ר מרחבת הכותל יופקעו לטובת חדרי הרצאות, חדרי עיון, חדרי מדריכים וכו', רק על יסוד דיוני ועדת היגוי מצומצמת, שפעלה ללא כל דיון ציבורי פתוח, הוא ודאי היה אומר כי אינו מאמין שכך מוכרע גורל רחבת הכותל המערבי".

עוד נכתב בעתירה: "עיקרה של עתירה זו הוא היחס בין תכנון כולל לתכניות נקודתיות. בתכנון כידוע סדר הדברים הוא מן הכלל אל הפרט. הוועדה המחוזית הפכה את היוצרות.

"הסיבה להיפוך היא שמי שקידם ויזם את התכנון הכולל הם גורמי שטח הפועלים ברחבת הכותל ואחראים על אחזקתה, בראשם הקרן למורשת הכותל. אלה אמונים על הצרכים היום-יומיים, אך בשום אופן אינם אמונים על תכנון כולל, אסטרטגי, ארוך טווח וחוצה דיסציפלינות".

מהעירייה נמסר בתגובה: "בבניית התכנית היו שותפים במשך כשנה וחצי ועדת היגוי של משרד ראש הממשלה, העירייה, רשות העתיקות והקרן למורשת הכותל. התקיימו כמה דיונים פתוחים לציבור בוועדת התכנון העירונית, בוועדת השימור ובוועדה המקומית, שאף ערכה סיור במקום.

"התכנית אושרה בוועדה המחוזית על ידי 12 חברים, כשרק נציג החברה להגנת הטבע התנגד, כפי שהוא מתנגד כמעט לכל תכנית. התמיכה הרחבה בתכנית מבטאת את הקונצנזוס סביבה".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "שיתוף הציבור נעשה בדרך כלל על ידי הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, במקרה דנן העירייה. הוועדה המחוזית דנה בתכניות שמוגשות אליה מבחינה מקצועית-תכנונית בלבד. לאחר שהתכנית מאושרת בוועדה היא מופקדת להתנגדות הציבור, כמקובל בחוק".

בתוך כך, בימים האחרונים קיימו הגורמים המתנגדים לתוכנית החתמה המונית על עצומה המתנגדת בתוקף לכל שינוי ופגיעה ברחבת הכותל. מוקדי החתמות הוקמו באתרים מרכזיים ברחבי הארץ, כאשר לדברי המארגנים, "עד כה חתמו למעלה מ-13,000 איש על העצומה".
כותל הגראי''ל ועדת רבנים בניה בית הליבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד