י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

'הדרת נשים' במודיעין? המתנדבת הורדה מהבמה

במופע להטוטים שהתקיים במודיעין עלתה מתנדבת לבמה - והורדה לבקשתם של חרדים שנכחו במקום • הלהטוטן: "רציתי להתחשב בחרדים שהשתתפו במופע"

הפגנות 'הדרת הנשים'. צילום ארכיון
הפגנות 'הדרת הנשים'. צילום ארכיון

האם אנו בדרך להתפרצות מחודשת של סערת 'הדרת הנשים'?

עיתון 'הארץ' מספר היום על תקרית חדשה שאירעה בתחילת השבוע, במופע להטוטים שאורגן על ידי עיריית מודיעין. לטענתו, צעירה שעלתה לבמה הורדה ממנה מיד ובהמשך הופיעו עליה גברים בלבד.

במופע, שהתקיים בפארק ענבה, נכחו מאות צופים, רבים מהם חרדים. הלהטוטן, רפי ויטיס, ביקש ממתנדבת לעלות לבמה לצורך קטע במופע, שבו הוא בונה מעין מגדל מאולתר ומסייע לה לטפס עליו ולרדת ממנו. מיד כשעלתה המתנדבת לבמה, ניגשה אל ויטיס אשה חרדית, ואמרה לו כי שיתוף הפעולה שלו עם אשה מפריע לרבים בקהל, וביקשה ממנו להחליף אותה בגבר. הלהטוטן חזר על הבקשה במיקרופון, ולאחר השתהות קלה נענה בחיוב. הוא ביקש מהמתנדבת לרדת מהבמה והזמין לבמה מתנדב במקומה.

ההחלטה הזו עוררה מחאה בקרב כמה מהצופים, שיצאו נגד החלפתה של המתנדבת במתנדב. בלהט האירועים נקטע המופע והתחדש רק בחלוף כמה דקות. לאחר שהמופע הסתיים ניגשו כמה מהצופים אל הלהטוטן, והתלוננו על הדרת הנשים. הוא הבהיר להם כי ביקש להתחשב בקהל החרדי הרב שנכח במקום.

דתי תושב המקום אמר לעיתון: "במקום בילוי משפחתי חביב, קיבלנו דוגמה מבהילה ממש למידה שבה זה הפך להיות מקובל - אפילו בעיר בלי אוכלוסייה חרדית - להוריד נשים מהבמה ולהסתיר אותן במרחב הציבורי. זה היה מדהים לראות דוגמה כל כך בוטה של הדרת נשים. לא יכול להיות שבעיר כמו מודיעין דברים כאלה יתרחשו. מדובר בכרסום נוסף במרחב הציבורי בישראל".

גם אבי אלבז, יו"ר עמותת מודיעין חופשית, מוחה על הכפייה הדתית בעיר. "הסיפור עם הלהטוטן לא קרה במודיעין עילית, ברמת בית שמש, או בעיר חרדית אחרת. מי שלא מתאים לו לראות את זה, שלא יבוא לשם. זו חוצפה בלתי רגילה מצד אנשים חרדים שבאים לבלות בעיר חילונית, לבוא ולדרוש דרישות כאלה. מי שלא מתאים לו לבוא לפה, ולראות הופעה של נשים, שלא יבוא. זה לא מקום פרטי של אדם חרדי", אומר אלבז.

בשיחה עם 'הארץ' הבהיר הלהטוטן ויטיס כי נקלע לסיטואציה בעייתית וקיבל החלטה במהירות, בלי כוונה לפגוע באיש. ככל שזה תלוי בו, הוא אומר, היה מעדיף לשלב נשים במופע. "בעת המופע ניגשה אלי בחורה חרדית וביקשה בצורה מנומסת אם אפשר לעשות את הקטע במופע ללא שיתוף של בחורה, מתוך התחשבות ברגשותיהם של רוב האנשים הצופים במופע", הוא משחזר. "למרות התהום התפישתית הפעורה בינינו, החלטתי להתחשב בבקשתה ולבצע את הפעלול הזה במופע בעזרת מתנדב ולא מתנדבת. כל כוונתי היתה להתחשב בחרדים וללא שום רצון לפגוע במישהו".

עיריית מודיעין מסרה בתגובה כי "מיד כשנודע למנהל תחום תרבות ואירועים על האירוע הוא בא למקום ונתן הוראה חד-משמעית שדבר כזה לא יקום ולא יהיה, וההופעה נמשכה במתכונתה הרגילה. מיד לאחר מכן יצאו חידוד והבהרה נוספת בעניין כל ההופעות שיתקיימו בפארק ענבה, כי שינויים והוראות מתקבלים אך ורק על ידי עובדי העירייה ולא על ידי אף אחד אחר".
מודיעין עילית מתנדבת הדרת נשים להטוטים הארץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד