ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
המיזם שהפך לוויראלי

מרגש: אלף ערים, מיליון יהודים, שבת אחת

מעל מיליון יהודים ישמרו את השבת הקרובה במסגרת מיזם "השבת העולמית" שמוביל רבה הראשי של דרום אפריקה הגר"ז גולדשטיין • ומה הפתרון שהגה שר התורה הגר"ח קניבסקי להשתתפות החרדית במיזם?

מרגש: אלף ערים, מיליון יהודים, שבת אחת
הגר"ז גולדשטיין אצל גדולי ישראל צילום: באדיבות המצלם

השבת הזו, פרשת וירא תש"פ, תהיה השבת שתישמר על ידי המספר הגדול ביותר של יהודים בעשרות השנים האחרונות. הסיבה: יוזמת 'השבת העולמית' שנערכת בשבת הקרובה - יוזמה שמקיפה יותר מאלף ערים ברחבי העולם ועל פי ההערכות צפויים ליטול בה חלק מספר שיא של למעלה ממיליון יהודים ברחבי העולם.

'השבת העולמית' הוא פרויקט חובק ארצות ויבשות, שאותו מוביל הגאון הרב זאב גולדשטיין, הרב הראשי לדרום אפריקה, בהדרכתם ובהנחייתם של גדולי ישראל. מטרת היוזמה היא לקרב יהודים ברחבי תבל לשמירת שבת כהלכתה. במסגרת היוזמה, הזוכה לחשיפה רבתי ולהתעניינות גוברת בכלי תקשורת עולמיים - מאות אלפי יהודים בכל רחבי העולם נקראים לשמור שבת אחת כהלכתה, מתוך תקווה כי בכך יתקרבו לשמירת שבת באופן קבוע. שמו הרשמי של המיזם באנגלית הוא - The Sabbos Project - Keeping It Together"" (פרויקט השבת - שומרים את זה ביחד).

באמצעות מאות נציגים ברחבי העולם ופעילות הסברה נרחבת במדיות החברתיות - פעילות שמתחילה חודשים רבים לפני השבת שמוכרזת כ'שבת העולמית' - היוזמה מקבלת חשיפת שיא, ומאות אלפי אנשים מביעים עניין בשמירת השבת. נציגי הפרויקט מסייעים למתעניינים בכך בלימוד הלכות שבת בסיסיים ובהסברה על מתיקות ונועם שמירת השבת - מתנת הקב"ה לעם ישראל מבית גנזיו.

רבה הראשי של דרום אפריקה, הגאון רבי זאב גולדשטיין, פועל לאורך השנה כולה להגביר חיילים לשמירת השבת, ועל שולחנו נערמו אלפי סיפורים אישיים של יהודים שחייהם השתנו בעקבות המיזם. בשבועות הסמוכים לשבת העולמית נוהג רבה הראשי של יהדות דרום אפריקה לנדוד במדינות רבות בעולם, על מנת לפקח מקרוב על ההכנות ל'שבת העולמית', במאמץ להגיע למספר גדול ככל האפשר של יהודים שישמרו שבת אחת כהלכתה.

שר התורה: 'גם החרדים צריכים'

בימים האחרונים ביקר מוביל המיזם הגאון הרב זאב גולדשטיין בארץ הקודש, ועלה למעונו של שר התורה הגר"ח קניבסקי, אשר בעבר צירף את חתימתו לעידוד היוזמה. שר התורה חיזק את הרב גולדשטיין ביוזמתו החשובה, והתבטא באוזניו כי "ייתכן שבכך מתקיימים דברי חז"ל בירושלמי מסכת תענית: "אילו היו ישראל משמרין שבת אחת כתיקנה מיד היה בן דוד בא", וכי יש בכך עניין של קירוב הגאולה.

לשאלת הגר"ז גולדשטיין כיצד מוטל על הציבור החרדי שזוכה ב"ה לשמר את השבת בכל פרטיה ודקדוקיה להצטרף אל החיזוק העולמי של היהודים הרחוקים משמירת תורה - השיב שר התורה: "על ידי לימוד מסכת שבת - יכולים גם חרדים להצטרף אל החיזוק". שר התורה הוסיף דברים לחיזוק היוזמה ואמר: "כשיהודי שאינו שומר שבת זוכה לשמור שבת אחת בפעם הראשונה - הדבר יגרום לכך שהוא יזכה לשמור גם את השבת שלאחריה ואת כל השבתות בחייו, בבחינת 'מצווה גוררת מצווה'.

בעקבות הוראת הגר"ח מתארגנות יוזמות מקומיות בקהילות רבות בעולם ללימוד מסכת שבת, וכן לייסוד שיעורים קבועים במסכת זו והלכותיה. יוזמה מעניינת נרשמת בקהילתו של הגר"ז גולדשטיין ביוהנסבורג - כאשר כל בני הקהילה מחלקים ביניהם את המסכת, ללומדה במהלך השבת הקרובה שהוכרזה כ'שבת העולמית', בהתאם להוראת שר התורה.

יצוין כי במהלך ביקורו האחרון בארץ עלה הגר"ז גולדשטיין למעונותיהם של חבר מועצת גדולי התורה האדמו"ר מצאנז וראש ישיבת 'אהבת שלום' הגאון רבי יעקב הלל, מהם שמע דברי חיזוק ועידוד על היוזמה העולמית הנפלאה, אשר בוודאי תביא לקירוב הגאולה ותצרף מאות אלפי יהודים למעגל שומרי שבת קודש כהלכתה. האדמו"ר מצאנז אף הורה להנהלת המרכז הרפואי 'לניאדו' שבנשיאותו להצטרף אל היוזמה באמצעות פעילות הסברה בקרב שוהי המרכז הרפואי ומבקריו.

השנה, על פי ההערכות וההיענות הרבה - כמיליון יהודים ב-1,511 בירות וערים בעולם צפויים להשתתף בשבת העולמית, שתתקיים בשבת זו, פרשת 'וירא' הבאה עלינו לטובה - ולשמור אותה ככל הלכותיה.

במכתב שהפיץ הרב גולדשטיין בעקבות המצב הביטחוני בארץ - כתב הרב גולדשטיין: "ישראל האהובה שלנו נמצאת תחת מתקפה. מטח רקטות יורד על הארץ. לשמחתנו חלק גדול מהרקטות נבלמו באמצעות תודה לאלוקים. מגבול עזה ועד לתל אביב פונו בתי ספר, עסקים נסגרו ומקלטים הוכנו בזמן זה של סכנה וחוסר וודאות עבור עמנו ומדינת ישראל - הבה נפנה את ליבנו ותפילותינו כלפי הצלחת מדינתנו. הבה נקדיש מלבד התפילות גם מעשה, להתחבר כולנו יחד".

עוד כתב הרב, "בשבת הקרובה יתקיים מיזם השבת העולמית, ב-1511 ערים בעולם וב-105 מדינות יתכנסו יחד יהודים כדי לחגוג ביחד את יום השבת. אני מייחל כי בכל הכינוסים הללו נוכל לעגן את האירועים שלנו בתפילה לשלום ולהגנה. בין אם באירוע הפרשת חלה, קידוש או בעת שירי השבת המתוקים או בשעת לימוד התורה, בואו נמקד את המחשבות והמעשים שלנו בתפילה למען שלום העם והארץ".

"חכמינו מלמדים אותנו כי אחדות יהודית ושמירת שבת מביאים לעולם ברכות אלוקיות בשפע והגנה וגאולה. העם היהודי למוד אירועים קשים אך לאורך כל שנות ההיסטוריה מה שהחזיק אותנו הוא "כאיש אחד בלב אחד ". אנחנו אחים ואחיות. בשבת הזו, בואו ונחיה באמת את האידיאל הזה.
"יהי רצון שבזכות זו, ובזכות קיום השבת ביחד בכל רחבי העולם, הקב"ה יגן על ישראל ועל עמנו ונזכה לגאולה שלמה, שלום והרמוניה ובכל העולם".

"בתפילה וברכה מכל הלב, הרב זאב גולדשטיין, דרום אפריקה", הוא חותם.

הרב זאב גולדשטיין שבת עולמית הגר"ח קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד