י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"אספקת" אש

שעה אחר תחילת הלימודים בנתיבות - שיגורים ויירוטים בעיר

כשש שעות לאחר הפסקת האש לאחר וכשעה לאחר שהחלו הלימודים בעיר נתיבות - שוגרו חמישה רקטות לעבר עוטף עזה ונתיבות • לוחמי כיפת ברזל יירטו שני שיגורים; ובצה"ל וברשויות המקומיות עורכים סריקות על מנת לבדוק אם יש נפילות

שעה אחר תחילת הלימודים בנתיבות - שיגורים ויירוטים בעיר
יעקב נחומי, פלאש 90

כמעט שש שעות לאחר הפסקת האש וכשעה לאחר תחילת הלימודים בנתיבות, שוגרו חמש רקטות לעבר נתיבות ועוטף עזה, לוחמי כיפת ברזל יירטו שני שיגורים, שלושה נוספים התפוצצו ככל הנראה בשטחים פתוחים.

במשטרת ישראל התקבל דיווח אודות חשד לפריט רקטי אשר נפל בשטח פתוח בנתיבות. שוטרים הגיעו למקום ופועלים להרחקת אוכלוסיה על מנת לאפשר לחבלן משטרה את הטיפול. מתחקור ראשוני אין דיווח על נפגעים או נזק.

מוקדם יותר עם ההכרזה על הפסקת האש, בתום "חגורה שחורה", סיכמו בצה"ל 48 שעות של לחימה בסיפוק רב, למרות שלא הצליחו להכניע את הג'יהאד האיסלאמי, ונערכים לאתרים הביטחוניים הנוספים, חמאס, החיזבאללה והאיום האיראני.

לאחר שהושגה הפסקת אש בתיווך מצרים, דובר צה"ל תת-אלוף הדי זילברמן אמר כי תכנית "חגורה שחורה" שהחלה ביום שלישי לפנות בוקר, "השיגה את כלל היעדים שלה באופן מלא תוך 48 שעות". על חיסולו של בכיר הגי'האד האיסלאמי בהא אבו אל-עטא, אמר כי "מדובר במהלך יזום ומפתיע שלנו שנוהג באופן עדין מול חמאס והג'יהאד האיסלאמי תוך איזון בעוצמת האש שהפעלנו על הג'יהאד האיסלאמי. היה שת"פ מעולה של שב"כ עם צה"ל".

"בחודשים אחרונים עשינו מאמצים גדולים לייצב את המציאות ברצועת עזה כדי לאפשר שקט לתושבי הדרום" אמר. "לצערנו, לא הנאנו את אל-עטא מדרך הטרור ומפעילותו. הוא הפר את היציבות במספר אירועים שביצע. הוא היה לא רק האויב של ישראל אלא גם של תושבי עזה וגרם להסדרה לא להתקדם".

"נאלצנו לעשות זאת בסיכול קינטי" אמר על החיסול שהוציא לפועל את תכנית חגורה שחורה. "בהא אבו אל-עטא היה פצצה מתקתקת, מנע את היציבות שרצינו להשיג והפר את היציבות. תכלית התוכנית הייתה לפגוע בג'יהאד האיסלאמי בלבד תוך בידול חמאס כדי לאפשר את המשך תהליך ייצוב ועיצוב של עזה וההסדרה מולה. הנחתנו מכה קשה על הג'יהאד האיסלאמי ויכולותיו".

על פי דובר צה"ל, בהא אבו אל-עטא היה מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בעזה, והוכוון ישירות על ידי הג'יהאד האיסלאמי בסוריה. הוא זה שיזם במשך שנים וקידם את מרבית הפיגועים כנגד ישראל ועסק בימים האלו כנגד אזרחי ישראל וחיילי צה״ל.

ההכנות לחיסולו של אל-עטא התנהלו כחמישה-שישה חודשים, במהלכו ביצעו בצה"ל "משחקי מלחמה" בתרחישים שונים, אישורי תכניות מבצעיים, דיונים על דרכי פעולה אפשריות ועוד. בתום יומיים, חוסלו 25 מחבלים על ידי צה"ל. "המחבלים שסוכלו נתפסו בזמן פעילות עוינת נגדינו, שרובה היתה פעילות של ירי רקטי וחלקה היתה צליפה או נ"ט" אמר דובר צה"ל, "עשינו זאת בעזרת חופת אש באוגדת עזה וסגירת מעגלים ברצועה, מערך כלי הטיס ואנשי אמ"ן שבאים מתחומים שונים".

בנוגע להחלטה של פיקוד העורף להשבית את הלימודים בגוש דן והשפלה ביום הראשון למבצע, אמר דובר צה"ל כי "בהערכת המצב היו כל הדרגים הרלוונטיים והיה לנו מידע קונקרטי ולאור כל החלטנו לעשות זאת על הדרך הבטוחה ולא להתחיל את האירוע עם נפגעים בגוש דן - אז בוודאי לא היינו יכולים לסגור את האירוע ב-48 שעות". תא"ל הרי זילברמן הוסיף "העדפנו לקחת כמה שעות וללכת על הצד הבטוח".

הדובר התייחס למידע המודיעיני שבידי צה"ל, ואמר "בשילוב של אנשי אמ"ן ממגוון דיסיפלינות הורדנו לתוכם אנשי סיגיניט, יומינט, 9900, כשיושבים הרבה אנשי אמ"ן בתאי התקיפה וייצור מטרות בזמן אמת. זה מה שאפשר הרג של 25 פעילים". תא"ל זילברמן הוסיף כי פיקוד דרום ומפקד הפיקוד היו אלו שהובילו את התכנית בשיתוף עם אמ"ן, חיל האוויר והשב"כ יחד עם פיקוד העורף. "למעשה השותפות הזו הובילה למינימום נפגעים בצד הישראלי".

הייחודיות במהלך תכנית "חגורה שחורה", באה לידי ביטוי במספר דברים. תא"ל זילברמן מפרט כי צה"ל הגיע עם מוכן עם יוזמה ותעוזה ללכת לסיכול, "אנחנו רואים תהליך זה כפעולה נכונה ביוזמתינו". בנוסף, במהלך המבצע בוצעו פעולות כירורגיות מדוייקות. "התקיפות היו איכותיות ולא כמותיות, עם דגש על הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים".

במהלך המבצע הקצר שארך 48 שעות, שיגרו הג'יהאד האיסלאמי 450 רקטות שהגיעו לישראל, אולם 60% שוגרו לעבר שטחים פתוחים שם התפוצצו מבלי לפגוע באיש. 90% מהרקטות ששוגרו לעבר איזורים מיושבים, יורטו על ידי כיפת ברזל, אחוז הצלחה בו מתגאים בצה"ל.

דובר צה"ל ציין עוד, "יש לזכור שהפעלנו מעט מיכולות צה"ל - על פי הצורך", וחידד כי הג'יהאד האיסלאמי אינו חמאס, לא חיזבאללה וגם לא איראן. "בראייה רחבה, צה"ל נמצא בכוננות ומוכנות גבוהה בזירות המלחמה השונות. כמו שאמר הרמטכ"ל, אנחנו מבינים שצה"ל צריך להמשיך להתמקד בזירה הצפונית".

הפסקת אש נתיבות יירוט טילים חגורה שחורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד