י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חגיגה של חוסר אמון

המכתב הבעייתי של ניצן, הביקורת החריפה והנזיפה של הנשיאה

העיתונאי קלמן ליבסקינד חשף אתמול מכתב של פרקליט המדינה שי ניצן בו היא כיתב גורמים בכירים במערכת המשפטית בעבר ובהווה וביקש מהם שיגנו עליו מפני המתקפות של השר אוחנה והביקורת כנגד הפרקליטות • לאחר שחטף ביקורת עזה - נשיאת העליון אסתר חיות נזפה בו

המכתב הבעייתי של ניצן, הביקורת החריפה והנזיפה של הנשיאה
שי ניצן צילום: ליאב פלד

העיתונאי קלמן ליבסקינד חשף אתמול (חמישי) מכתב של פרקליט המדינה שי ניצן בו היא כיתב גורמים בכירים במערכת המשפטית בעבר ובהווה וביקש מהם שיגנו עליו מפני המתקפות והביקורת כנגד הפרקליטות.

‏"כזה דבר עוד לא ראיתם", כתב ליבסקינד, "אתמול - פרקליט המדינה, שי ניצן, מגייס את אנשיו (ביניהם שופטים מכהנים!) לטובת התמודדות תקשורתית עם מבקרי הפרקליטות. היום - המכותבת הקרויה נשיאת ביהמ"ש העליון לשעבר, דורית בייניש, מבצעת. שלטון החוק".

המכתב שנחשף. קרדיט: מתוך הטוויטר של ליבסקינד

בעקבות חשיפת המכתב ששלח ניצן, חטף פרקליט המדינה ביקורת חריפה ביותר, בעיקר מכיוונם של עיתונאים ימניים שמבקרים את התנהלות הפרקליטות באופן עקבי. אך גם עיתונאים משמאל לא חסכו את לשונם.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', אמר: "עוד כמה ימים שי ניצן בטח יפיץ לשופטים ולפרקליטים את מכתבו של היועץ המשפטי לממשלה שבו הוא מסביר למה אין שום בעיה עם המייל הזה שלו אליהם. שיוכלו להתראיין ולהסביר למה לא נפל חלילה רבב בהתנהלותו ולתמוה על התרסקות אמון הציבור בפרקליטות".

העיתונאי שמעון ריקלין, כתב: "רק בישראל פרקליט המדינה שי ניצן יכול לגייס שופטים מכהנים! שיגנו עליו ועל הפרקליטות וידאגו לו לסיקור חיובי בתקשורת, ובמקביל להעמיד לדין את ראש הממשלה על בקשה לסיקור חיובי ובכן בתקשורת. בדיחה. ותוך כדי זה לשחק אותה צדיק רק כדי להסתיר את האמת עד כמה הוא שקרן. הגיע הזמן לועדת חקירה".

ריקלין. צילום: אמיר לוי, פלאש 90

פעיל השמאל הקיצוני אלדד יניב: "מה לא ברור לך, שי ניצן? הפרקליטות זו לא מפלגה. ופרקליט המדינה הוא לא פוליטיקאי. ואתה מחריב את אמון הציבור במערכת המשפט. ממתי אתה מתכתב עם שופטים כדי לדברר אותך? תכף תוציא דף מסרים יומי. כשפרקליט המדינה יפעל בהגינות ובניקיון דעת, יהיה אמון בפרקליטות. טוב שאתה הולך הביתה בחודש הבא."

עיתונאי 'הארץ' ג'וש בריינר, כתב: "סליחה שאני אומר ואינני מהחסידים הדיפ סטייט המדומיין, אבל המשמעות של הנזיפה היא שלמעשה שופטים נמצאים ברשימת התפוצה של שי ניצן כבר כמה שנים טובות - ואף אחד מהם לא חשב שזה פסול. האם מישהו מהשופטים העיר לפרקליט המדינה שיש פגם שהוא מתקשר איתו ישירות במייל? המממ... ראוי להבהרה בהקדם".

תגובת הנשיאה

בעקבות הסערה שיצר, ‏קיימה הבוקר (שישי) נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות שיחה עם פרקליט המדינה, במהלכה הבהירה לניצן כי אין מקום להכללת שמותיהם של שופטים מכהנים ברשימות התפוצה וביקשה לפעול להסרת שמותיהם. פרקליט המדינה הסביר כי מדובר בתקלה וכי השופטים המכהנים יוסרו מרשימת התפוצה.

בעקבות כך הגיבו בפרקליטות כי, "הנהלת הפרקליטות נוהגת מזה שנים לשמור על קשר עם פורום יוצאי הנהלת הפרקליטות, ובמסגרת זו לקיים גם מפגשים וכן להעביר לידיהם מעת לעת עדכונים והודעות שמפרסמת הפרקליטות לציבור ולתקשורת, על מנת שיכירו את הדברים". עוד נכתב, כי "שופטים מכהנים ממילא אינם מתראיינים בתקשורת בענייני הפרקליטות או בכלל, וגם אינם מגיעים למפגשים אלה".

כאמור, אתמול הוציא פרקליט המדינה מייל עדכון לכל יוצאי הנהלת הפרקליטות בעבר המעדכן אותם כי הוא נפגש עם כמה מנהלים לשעבר כדי להתייעץ עמם בנושא המתקפות התקשורתיות על הפרקליטות שרבו לאחרונה.

ניצן ביקש ממשתתפי הישיבה כי יסכימו להופיע בתקשורת כאשר עולה נושא הפרקליטות. המייל נשלח לרשימת תפוצה של כל המנהלים לשעבר, המונה עשרות מנהלים, ובכלל זאת, "הופץ בטעות גם לארבעה מנהלים לשעבר המכהנים כיום כשופטים, שנכללו ברשימת התפוצה הגנרית".

בפרקליטות הבהירו כי "מובן מאליו כי לפגישה לא הוזמנו שופטים מכהנים ואיש לא העלה בדעתו לבקש משופטים מכהנים להופיע בתקשורת".

בעקבות איתור התקלה, הורה פרקליט המדינה שי ניצן להשמיט את ארבעת השופטים המכהנים מידית מרשימת התפוצה. "המידע שהועבר למנהלים לשעבר היה מידע פומבי וגלוי ומעולם לא הופץ אליהם שום מידע שאינו פומבי. עדכון על כך נמסר הבוקר לנשיאת ביהמ"ש העליון".

בפרקליטות הוסיפו, "צר לנו שטעות זו שאירעה בתום לב נוצלה להעלאת טיעונים מופרכים בדבר "תדרוכים פסולים" כביכול של פרקליט המדינה לשופטים מכהנים. במסגרת המייל כאמור לא נשלח דבר שלא פורסם בהודעות דוברות רשמיות, ואין פגם בעדכונם ובשיתופם של יוצאי הפרקליטות באתגרים הברורים בימים אלה, כנהוג וכמקובל בארגונים רבים אחרים".

שי ניצן קלמן ליבסקינד אסתר חיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד