ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

שנתיים אחרי שנרכשה על ידי סימנס: עשרות עובדי סולל יפוטרו

עובדים בחברה טוענים כי 100-150 עובדים יפוטרו, ומספרים על התנהלות בזבזנית ולא יעילה: "התקיימו ישיבות ללא סוף, ואנשים הלכו הביתה מוקדם" • סימנס: "שוק האנרגיה סובל מהאטה ועלה הצורך להתאים לכך מבנה כוח האדם"

שנתיים אחרי שנרכשה על ידי סימנס: עשרות עובדי סולל יפוטרו
הכי כדאי. לכו לעבוד בחברת החשמל



שנתיים וחצי אחרי שרכשה סימנס העולמית את חברת האנרגיה הסולארית סולל מבית שמש תמורת 418 מיליון דולר, זימנה היום סולל-סימנס (CSP) עשרות עובדים לשיחת שימוע לפני פיטורים שצפויה להתקיים מחרתיים.

עובדים בחברה סיפרו כי 100-150 עובדים קיבלו הודעה על שימוע ואמורים להיות מפוטרים מן החברה מה שעשוי להוביל לגל פיטורים נוסף. עם זאת, גורמים המקורבים לחברה טוענים שמספר הפוטרים יסתכם בעשרות עובדים.

בשלושת החודשים האחרונים רחשו השמועות בסולל-סימנס על הפיטורים הקרבים, על רקע קשיים כלכליים שאליהם נקלע המפעל, וכן התחילו לבצע קיצוצים נרחבים. לפי עובד החברה, "ארוחות צהריים ניתנו רק למי שהציג תלושים, ארוחות הערב בוטלו ונסיעות לחו"ל קוצצו".

ל-TheMarker נודע כי מנהלי החברה התבשרו כי בראשון בבוקר (היום) יתקיימו ישיבות חשובות, והתבקשו להודיע לעובדים על השימועים הצפויים. העובדים התבקשו לחזור לבתיהם ולחזור לשימוע כעבור יומיים.

אחד העובדים, מהנדס שגויס לחברה בשנה האחרונה, סיפר כי למרות השמועות על פיטורים לא חשב שיהיה בין ההולכים הביתה. "זו היתה הפתעה", אמר, "עבדתי במשרה מלאה ואפילו מלאה וחצי. לדעתי פיטרו את מי שעבדו על פרויקטים קצרי טווח, ואת מי שעובדים על פרויקטים ארוכי טווח - השאירו". לתחושתו, ניהול כושל הוא הגורם העיקרי שדירדר את החברה למצבה הנוכחי, ואילו המשבר העולמי הוא גורם משני.

ניהול בזבזני או משבר בענף?

כבר לפני כחצי שנה דיווחו כלי תקשורת בינלאומיים כי סימנס העולמית צפויה לרשום הפסד הון של 200 מיליון יורו על השקעתה בסולל. הקשיים שאליהם נקלעה החברה מיוחסים למשבר הכלכלי החריף בספרד, שוק הייצוא העיקרי של סולל-סימנס, המייצאת רכיבים למערכות תרמו-סולאריות, המפיקות חשמל באמצעות ריכוז קרני השמש ליצירת חום.

במקביל סובל הענף התרמו-סולארי העולמי ממשבר, בשל הוזלה משמעותית של הטכנולוגיה הסולארית המתחרה, פאנלים פוטו-וולטאיים (PV), המייצרים חשמל ישירות מקרינת השמש. מחירם של פאנלים אלה פחת בשנתיים האחרונות ביותר מ-35%, בשל הצפת השוק בפאנלים זולים מסין. על רקע זה אף שונו התוכניות לכמה תחנות כוח סולאריות גדולות בעולם, שהוחלפו מטכנולוגיה תרמו-סולארית ל-PV.

עם זאת, לדברי העובדים, המשבר בחברה קשור במידה רבה לניהול לקוי ובזבוז כספים בלתי מבוקר. לפני כשנה גייסה סולל-סימנס 200 עובדים חדשים למפעל בבית שמש, מרביתם מהנדסים, וכן היא תיכננה לעבור למשרדים חדשים במתחם איירפורט סיטי, אך המעבר בוטל. כיום, לפני הפיטורים המתוכננים, מועסקים בחברה 480 עובדים.

עובד אחר בחברה מספר כי לתחושתו, מאז שסימנס רכשה את סולל, "נשפכו" כספים רבים ונראה היה שהבזבוז חוגג. "בחברה פוזרו מכונות שכל תכליתן להקצות מנות של קפה וסוכר לכוסות, וכך לחסוך את השימוש בכפיות חד-פעמיות מטעמים של איכות סביבה. עלות של כל מכונה כזו לחודש היא 500 שקל ורק באחרונה הוציאו אותן".

עוד הוא סיפר כי "אנשים נסעו לספרד ללא ההכרה, מתי שרק רצו, וגייסו יותר מדי אנשים. התקיימו ישיבות ללא סוף, מה שנראה כמו בזבוז זמן גמור ובמקביל אנשים הלכו הביתה מוקדם מאוד. ב-18:00 בערב הייתי היחיד במשרד. החברה הזו חולה, לא ידעו כאן איך לעבוד. זו הסיבה שסימנס שלחו את הנציגים שלה למפעל לצורך פיקוח צמוד ובקרה על תהליכים, והמנהלים האלה התערבו בהחלטות הכי קטנות. לדעתי, סימנס לא ידעו למה הם נכנסים כשרכשו את סולל. אני לא יודע מה יישאר מהמפעל כאן, אם בכלל יישאר ממנו משהו".

מסימנס נמסר בתגובה: "שוק האנרגיה התרמו-סולארית סובל מהאטה הנובעת מהמשבר הפיננסי העולמי ושינוי בתנאי השוק. כתוצאה מכך, עולה הצורך להתאים את מערך הפעילות ואת מבנה כוח האדם ביחידה העסקית. אנו ערוכים עם תוכנית להרחבת מגוון המוצרים ופיתוח מודל עסקי שיגדיל את שוק המטרה ואת יכולת התחרות בשווקים הגלובליים. אנו מאמינים שתהליך זה יחזק את מעמדה של סימנס בשוק ה CSP ויוביל אותנו בדרך למימוש פוטנציאל השוק".

סימנס הימרה על הסוס הלא נכון

נראה שאין זה מקרה שהפיטורים בחברת סולל-סימנס (Concentrated Solar Power Seimens) מתבצעים יומיים בלבד לאחר כישלון ניסיון ההנפקה בארה"ב של חברת ברייטסורס, שגם היא פועלת בתחום התרמו-סולארי, וגם שורשיה ישראליים.

רכישתה של סולל על ידי סימנס תמורת 418 מיליון דולר באוקטובר 2009 היתה בזמנה אחת העסקות הבולטות בתחום האנרגיה הסולרית. החברה הישראלית פיתחה טכנולוגיה לייצור חשמל באמצעות מראות פרבוליות שמרכזות את קרני השמש על צינור, שכולל שמן תרמי שמתחמם ומרתיח מים שהופכים לקיטור ומניעים טורבינה. סימנס העריכה שהטכנולוגיה של סולל תפרוץ את דרכה לפרויקטי ענק של ייצור חשמל בארה"ב ובצפון אפריקה.

ואולם כמעט כל הנחותיה של סימנס בנוגע לאנרגיה התרמו-סולרית השתבשו זמן קצר לאחר הרכישה, ותרמו לכישלון ההשקעה בסולל. סימנס דיווחה בדו"חות הכספיים ל-2011 על הפרשה של 128 מיליון יורו לירידת ערך ההשקעה בסולל.

סימנס הסבירה שהמחיקה נעשתה בעקבות הירידה בקצב הצמיחה הצפוי של הפעילות במגזר התרמו-סולרי מעבר לטווח תוכנית החומש של החברה, כלומר מ-2016 ואילך לרמה של 1.5% בלבד. סימנס כך מתברר הימרה על הסוס הלא נכון בתחום האנרגיה הסולרית. הטכנולוגיה התרמו-סולרית איבדה מהכדאיות הכלכלית שלה ביחס לטכנולוגיה הפוטו-וולטאית של ייצור חשמל באמצעות המרה ישירה של קרני שמש לחשמל באמצעות פאנלים (לוחות) מסיליקון, בעיקר בארה"ב.

מחירי הפאנלים שמשמשים את יצרני האנרגיה הפוטו וולטאית קרסו ב-30% בשלוש השנים האחרונות ואיפשרו ליצרני האנרגיה הפוטו-וולטאית להוריד את מחיר האנרגיה שהם מוכרים, לרמה שנמוכה ב-20% ממחיר החשמל התרמו-סולרי. עובדה זו לצד תהליך הקמה מורכב וממושך יותר הורידו את שיעורי התשואה ליזמים בתחום האנרגיה התרמו-סולרית. הירידה באטרקטיביות של האנרגיה צימצמה את שוקי המטרה שלה למדינות חמות כמו ארה"ב ספרד וישראל, אלא שחלק ממדינות אלה, בעיקר השוק הספרדי, נפגעו ממשבר תקציבי קשה והתקשו לתמוך בפרויקטי ענק שכדאיותם הכלכלית נחותה.
סולל פיטורים סימנס כישלון עובדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד