י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
כדאי להימנע מחיכוכים

ציות לשוטר הינו חובה גם בניגוד לתקנות

הציות לשוטר הינו חובה, אף אם ההוראה או האות הם בניגוד לתקנות או בניגוד לתמרורים או להוראות כלליות אחרות, בענין סדרי תנועה שניתנו על ידי כל רשות מוסמכת לכך // עורך הדין רוני פאלוך מרענן את הכללים

ציות לשוטר הינו חובה גם בניגוד לתקנות
שוטרי תנועה בפעולה. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

לא אחת פונים למשרדנו נהגים המואשמים ב"אי ציות להוראת שוטר". במקרה של הרשעה מדובר בעבירה חמורה, וכתוצאה מכך להחמרת ענישה משמעותית של בתי המשפט כלפי עבירה של אי ציות להוראות שוטר.

תקנה 23 ו-24 לתקנות התעבורה קובעות: עובר דרך חייב לציית להוראות שנותן שוטר במדים, שוטר שהזדהה בתעודת מינוי, או אדם הנמנה עם הג"א (פיקוד העורף) כשהוא בתפקיד רשמי בפועל מטעם משטרת ישראל ובמדים, או שיש עליו סימן זיהוי חיצוני בולט אחר שאושר, או שוטר צבאי במדים או פקח עירוני במדים שהוא עובד רשות מקומית שהוסמך בידי מפקד מחוז או ראש אגף התנועה במשטרת ישראל לאחר שקיבל הכשרה מתאימה.

כמו כן, להוראות שנותן עובד במדים של רשות תימרור מקומית או מטעמה, שהוסמך לכך בידי מפקד מחוז או ראש אגף התנועה במשטרת ישראל לאחר שקיבל הכשרה מתאימה, לצורך הכוונת התנועה במקום שבו מבצעת רשות התימרור המקומית עבודת סלילה או אחזקה של כביש המצוי בתחומה, כן לאותות הניתנים על ידי שוטר במדים או על ידי שוטר צבאי במדים, או על ידי פקח עירוני, או על ידי עובד חברת נתיבי ישראל בע"מ או על ידי עובד נת"א במדים.

כאמור, הציות חובה אף אם ההוראה או האות הם בניגוד לתקנות או בניגוד לתמרורים או להוראות כלליות אחרות, בענין סדרי תנועה שניתנו על ידי כל רשות מוסמכת לכך. בנוסף תמרור נייד שהוצב בדרך על ידי שוטר, יראוהו כתמרור שהוצב כדין. האות שיינתן על ידי שוטר או על ידי פקח עירוני, יחייב גם אם ניתן בצורה לא מדוייקת, ובלבד שלא היה ספק סביר לגבי משמעות האות.

נאשם שהורשע בבית המשפט בכך שלא ציית להוראות שוטר, עלול לשאת בענישה הכוללת עד שנתיים מאסר, פסילה בפועל, פסילה על תנאי, מאסר על תנאי, התחייבות כספית וקנס.

יודגש, כשאנו מקבלים תיק, אנו בודקים את חוזק ומשקל הראיות. כלומר, עד כמה הנהג היה יכול לדעת כי אכן מדובר באחד מן המנויים לעיל, האם הבין נכון את ההוראה וכיוצ"ב.

עורך דין לתעבורה מסייע לנהג הנאשם בפני בית המשפט לתעבורה להימנע מהרשעה חמורה בעבירת אי ציות להוראות שוטר או לחלופין לצמצם את הענישה למינימום האפשרי תוך שימת דגש להימנע מרכיב של מאסר ורכיבי ענישה מכבידים אחרים כגון פסילה בפועל, מאסר על תנאי וקנס משמעותי. יש לזכור שמדובר בעבירה מהחמורות שבעבירות התעבורה, לפיכך, במידה ונהג מקבל הזמנה לדין לבית משפט לתעבורה בעבירת אי ציות להוראת שוטר יש להיוועץ באופן מיידי עם עו"ד לתעבורה.

הכותב הינו שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין" העוסק בתחום התעבורה, אולם אין באמור משום יעוץ משפטי, מומלץ לכל מקרה לפנות לעורך דין.

עבירות תנועה רוני פאלוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד