כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

חג הפסח והזהירות המיוחדת הנדרשת בו

שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', סוקר בטורו השבועי את הסכנות הייחודיות האורבות בדרכים בימי החג, והדרכים להישמר מהן, ומאחל: חג שמח וגם בטוח

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



לפני כמה ימים הסבנו כולנו, כל בית ישראל, סביב שולחן הסדר וסיפרנו ביציאת מצרים.

סדר הפסח, כפי שהשתרש במסורות ישראל השונות, נבנה סביב המשפחה היהודית. ראש המשפחה מסב בראש השולחן, בני ביתו נוטלים את ידיו משל היה מלך, הילדים הקטנים שרים מה נשתנה, ואם המשפחה מגישה את מיטב המאכלים לסעודת החג בשולחן עורך. הסדר נערך, על פי רוב בחברת שני משפחה רבים, המגיעים במיוחד הביתה מכל קצוות ארץ ותבל.

ישנם הסברים רבים מה טעם ראתה ההלכה לשוות למצווה לספר ביציאת מצרים אופי משפחתי כה בולט, ולא על כך בכוונתי להתעכב, אלא דווקא על צדדים אחרים של אותה משפחתיות כה יפה ונעימה וחיובית, המאפיינת את הפסח היהודי והישראלי:

בפסח, יותר מאשר בשאר ימות השנה, נוהגות המשפחות הישראליות לנסוע יחדיו בהרכבים מלאים בדרכים. חול המועד פסח, שהשנה הורכב מחמישה ימי חול, מתאפיין ביציאות משפחתיות לטיולים ולסיורים, לראות את האביב מנץ בשלל פריחותיו, ואת ברכת החורף המסתיים זורמת בעוז בנחלי הצפון. מכוניות משפחתויות רבות עמוסות לעייפה עושות את דרכן בדרכים, ואגב כך נחשפות לסכנות גדולות וחמורות, שהמודעות להן היא הבסיס להתמודדות הנכונה עימן:

הסכנה הראשונה היא כמובן סכנת היסח הדעת. השמחה והצהלה שמשרים הילדים ברכב, עלולה להסיח את דעתו של הנהג מהכביש. מסקר שערכה עמותת אור ירוק בשבועות האחרונים עולה כי כל נהג חמישי בישראל שולח מסרון (SMS) בזמן נהיגה, וזאת למרות שכמעט כל הנהגים (96%) סבורים כי שליחת מסרון בזמן נהיגה היא מפעולה מסוכנת מאד.

ולא רק בשליחת מסרונים מגלה הנהג הישראלי את נטייתו לנהוג תוך היסח דעת: למרות ש-87% מהנשאלים סבורים כי דיבור בטלפון הסלולארי ללא דיבורית וללא אוזניה בזמן נהיגה מהווה פעולה מסוכנת, כמעט שליש מהנהגים מודים כי הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזניה בזמן נהיגה.

לכל אלה צריך להוסיף את מסיחי הדעת הרגילים המאפיינים נסיעות משפחתיות בימי חג, דוגמת הילדים במושב האחורי, ההתעמקות במפת הדרך ועוד.

בימי החג הבאים אלינו לברכה, מסוכן הדבר שבעתיים: נכון היה מצד משטרת ישראל להגביר את האכיפה בכבישים על ידי הקצאת יותר ניידות ויותר שוטרים, כדי להרתיע נהגים מלהשתמש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה. נהג שעסוק בפעולות אחרות בזמן נהיגה, כולל העברת SMS ושיחות בטלפון הנייד ללא דיבורית, מסכן את עצמו, את הנוסעים שעימו ברכב ואת שאר משתמשי הדרך.

בשנים האחרונות גדלו בצורה משמעותית המשימות שאיתן נדרש הנהג להתמודד. הנהג עומד בפני מסיחי דעת רבים כמו שלטי חוצות, תמרורים, מוסיקה ועוד שלל לוכדי תשומת לב שונים, שמסיחים את דעתו בזמן הנהיגה.

כפי שכבר נאמר, מהמודעות לסכנה צומחת ההימנעות מנה. לקראת הפסח העומד בפתח חשוב מאד לשנן את סכנת היסחי הדעת הרלוונטית במיוחד לנסיעות משפחתיות ארוכות, ולהימנע מסכנות מיותרות, כדי שנוכל לחגוג בלב שלם עוד פסחים רבים.

חג שמח ובטוח לכולם מבית אור ירוק
חג פסח חופש משפחה נסיעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד