י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"הושפל עד עפר על לא עוול בכפו"

הבחור נעצר תוך כדי הצעת שידוך ותובע פיצויים מהמשטרה

בחור ישיבה מאוסטרליה שבא ללמוד בישיבה בירושלים ובחזרתו מבדיקת 'דור ישרים' לצורך הצעת שידוך, נקלע להפגנה סוערת ונעצר על ידי שוטרים זוכה לחלוטין, לאחר שנמצאו סתירות בעדויות השוטרים. בנוסף הוא תבע פיצויים בגין עגמת נפש וכעת הוא תובע תביעת נזיקין מקיפה הכוללת גם את ביטול השידוך בגין מעצרו • הסיפור המלא

שוטרת (עם הגב למצלמה) אוחזת בבחור, אף שנטען שנעצר בידי שוטר
שוטרת (עם הגב למצלמה) אוחזת בבחור, אף שנטען שנעצר בידי שוטר צילום: משה מזרחי

תלמיד ישיבה בן 18 מאוסטרליה שהגיע לישראל לצורך הצעת שידוך, נעצר בברוטליות על ידי שוטרים במהלך הפגנה, הוגש נגדו כתב אישום - ממנו זוכה לחלוטין לאחר שפרקליטו הוכיח כי השוטרים שיקרו. כעת הוא תובע את המדינה על הנזקים הרבים שנגרמו לו.

לבית משפט השלום בירושלים, הוגש אתמול (ראשון) כתב תביעה נגד משטרת ישראל ושני שוטרים. מדובר בתביעה כספית על נזקי גוף, שבית המשפט אמור לקבוע את הסכום. בכתב התביעה שהגיע ל'בחדרי חרדים' עולה, כי מדובר במקרה שאירע בחודש טבת תשע"ד. עלם צעיר בן 18 נשלח על ידי הוריו לארץ ישראל כדי ללמוד תורה ולמצוא שידוך.

עסקינן בתביעה שלידתה בעקבות האשמתו של התובע - האשמת שווא - בניסיון לתקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות באמצעות השלכת אבן במהלך הפגנה, השתתפות בהתפרעות והפרעה לשוטר במילוי תפקידו – "האשמות שכאמור לא היו ולא נבראו הכל פרי מוחם הקודח של הנתבעים, תוך בידוי ראיות ושיבוש הליכי משפט" כתב עו"ד עו"ד ברק קדם, ממשרד ארבוס קדם צור שהגיש את התביעה.

מכתב התביעה שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי הבחור למד הישיבה בשכונת מאה שערים בירושלים, ועם הגעת הצעת שידוך, פנה למכון 'דור ישרים' לערוך בדיקה למניעת מחלות גנטיות. היה זה בתאריך 10/12/2013 בשעת ערב, אז שב מהבדיקה לעבר הישיבה. לאחר מכן חש ברע ופנה למסעדת "דייטש" לאכול משהו, ובדרך חזור לישיבה - נעצר על ידי שוטרת, תוך שהיא הפילה אותו ארצה, כובעו וכיפתו הועפו ומשקפיו נפלו ונרמסו, ראשו הוצמד לרצפת הרחוב המלאה מים בעקבות ירידת גשמים.

לאחר מעצרו נלקח למשטרת לב הבירה, בחשד לתקיפת שוטרים בהשלכת אבנים לעבר כוח משטרה, השתתפות בהתפרעות אסורה והתקהלות אסורה. בית המשפט האריך את מעצרו על סמך עדויות השוטרים דניאל תמם ורפאל רחמים. שלושה ימים לאחר מכן שוחרר בתנאים מגבילים הכוללים הרחקה מירושלים למשך 15 ימים ועוד, זאת כאשר בני משפחתו מתגוררים בחו"ל.

יומיים לאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום על התפרעות, ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. עם הגשת כתב האישום בית המשפט האריך את התנאים המגבילים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו, תוך הפקדת דרכונו - כך שלא התאפשר לו לשוב לבית הוריו באוסטרליה. נוכח סתירות קשות בעדויות השוטרים, כשנה וחודש לאחר מעצרו - בית המשפט זיכה את בחור הישיבה מכל אשמה.

"עדותם של השוטרים אינה מתיישבת עם התמונות המצולמות ומשכך כלל לא ניתן לסמוך על עדותם" קבעה השופטת חנה מרים לומפ, "מאחר שהעדים טעו בזהות הנאשם וטענו כי היו מעורבים במעצרו, למרות ששוטרים אחרים ביצעו את המעצר, הרי שהנאשם לא יכול היה להכשיל את השוטר תמם בעת מעצרו כמיוחס לו בכתב האישום. כמו כן לא ניתן לסמוך על עדותו של השוטר תמם, כי ראה את הנאשם משליך אבן. לא זו אף זו, הנאשם העיד כי בשלב זה היה ברחוב בריכטא ולכן השוטר כלל לא יכול היה לראותו משליך אבן".

בחודש פברואר 2015, כחודש לאחר הזיכוי, תלמיד הישיבה הגיש בקשה לקבלת פיצויים בסך כ-39,000 ש"ח. השופטת חנה מרים לומפ לא חסכה את שבט ביקורתה מהתנהלות שוטרי היס"מ, ואמרה הזיכוי הגיע "בשל סתירות בגרסאות השוטרים והפרכת עדותם על ידי תמונות וסרט ווידאו". עוד הוסיפה "היה ברור למאשימה כי עדות השוטרים אינה עולה בקנה אחד עם התמונות". בעקבות כך פסקה פיצויים בסך 19,721 ש"ח, כמחצית מהוצאותיו לעו"ד. המדינה הגישה ערעור, וסכום הפיצוי הופחת ל-7,569 ש"ח בלבד ע"י בית משפט המחוזי.

מעצר תלמיד הישיבה (מימין) על ידי שוטרת ב-2013. צילום: משה מזרחי

"בשלב זה הסתיים ההליך הפלילי כנגד התובע בזיכוי מהדהד, אך לא היה בכך כדי לפצות על נזקיו הכבירים של התובע" כתב עורך הדין בתביעה שהגיש פרקליטו. בתביעה שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים' נכתב: "התובע הגיע לארץ למטרת שידוך, וכזה ומכובד ביותר אכן הוצע לו, כיאות למעמדו ממשפחה מכובדת. אך נוכח הסתבכותו על לא עוול בכפו שידוכו בוטל ושמו הטוב נרמס בראש חוצות כמי שיש לו עניינים פליליים".

עו"ד ברק קדם פירט כי הבחור "הושפל עד עפר על לא עוול בכפו רק בשל בידוי ראיות על ידי שוטרי היס"מ" והיה עצור במשך 3 ימים, דרכונו נלקח ממנו למשך 14 חודשים - במהלכם היה מנותק ממשפחתו הרחוקה באוסטרליה, כאשר באותה התקופה אף היה מורחק מירושלים מקום לימודיו.

"שנה וחודשיים מחייו נמחקו רק בשל הודעות ועדויות השקר של הנתבעים" נכתב. אולם מכתב התביעה עולה כי בכך לא תם סבלו. לאחר נישואיו שב לירושלים, אך בעקבות הטראומה שחווה הדרדר מצבו הנפשי. "התובע החל להיות מתוח ועצבני, נבהל בקלות, נמנע ממקומות הומי אדם, ריכוזו ירד. כן סובל התובע מנדודי שינה, סיוטים שהמשטרה באה לאוסרו, תפקודו ירד והוא מיעט בפעילות חברתית. מצבו החמיר כשהיו הפגנות ליד ביתו, כן התובע הפך לחשדן, נמנע מקרבה לשוטרים מתוך אמונה שהם באים לאוסרו".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בחודש מאי 2017 פנה לפסיכיאטר ד"ר שמואל הריס שאבחן כי הוא סובל מהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) והמליץ על טיפול פסיכולוגי. למרות שחלפו כשש שנים, במאי 2019 נבדק על ידי הפסיכיאטר ד"ר אלון אשמן שקבע כי הוא "סובל מתסמיני עוררות יתר תסמיני חוויה מחדש ותסמינים המנעותיים. מתקשה לתפקד באופן מלא בבית ובחברה. הריכוז ירוד" ואף קבע כי נגרמו לתובע 20% נזק נפשי צמית לפי סעיף 34 ב3 לתקנות המוסד לביטוח לאומי.

בכתב התביעה כתב עורך הדין כי השוטרים בדו ראיות והמציאו גרסאות שקריות, העידו עדויות שקר, השתמשו בכוח כלפי התובע שלא כדין. עוד נכתב כי המשטרה העסיקה שוטרים עבריינים הבודים ראיות ומשבשים הליכי משפט, לא הציבו מפקדים אחראיים שיהיו אחראים על ביצוע עבודתם של השוטרים ושיוודאו כי השוטרים אינם נוקטים באלימות ו/או בודים ראיות ומבצעים מעצרי שווא. טענה נוסף שהעלה, כי משטרת ישראל לא חזרו בהם מתמיכה בשוטרים הנתבעים דניאל תמם ורפאל רחמים - גם לאחר שנודע כי גרסתם שקרית.

לתביעה צורפו מסמכים רפואיים בכוללים אישור של דור ישרים על בדיקה שנערכה באותו הערב, אבחונים של פסיכולוגים ופסיכאטריים ועוד. כתב הגנה טרם הוגש.

עו"ד ברק קדם, ממשרד ארבוס קדם צור שהגיש את התביעה, מסר ל'בחדרי חרדים' כי "מצער לראות כי יש שוטרים שלא מבינים את תפקידם ונוהגים באלימות כלפי מפגינים. עוד יותר מצער לראות כי לפעמים גורמי אכיפת החוק לא מנסים לברר את האמת אלא פועלים לתפור תיקים לאזרחים. במקרה שלנו יש קביעה של בית משפט כי שוטרים העידו שקר בבית המשפט על מנת להפליל אזרח חף מפשע. זו תופעה שמקעקעת את אמון הציבור בשלטון החוק".

ממשטרת ישראל נמסר: כתב התביעה נשוא הפנייה טרם התקבל במשטרה. לכשיתקבל, אנו נשיב לו בבימ"ש באמצעות הפרקליטות כמקובל.

מעצר שווא זיכוי מכתב אישום תביעה נזיקית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד