כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

דבר הלוחם: "אצלי אייזנר יישאר מפקד נערץ" • טור קרבי

עו"ד יפתח תייר זכה לשרת בשריון תחת פיקודו של סמח"ט הבקעה אל"מ שלום אייזנר • את אותו לילה בלבנון הוא לא ישכח לעולם • צה"ל עשוי לאבד מפקד נהדר, עשוי ללא חת

יפתח תייר
יפתח תייר



שלהי שנת 1997, כותב שורות אלו משרת כחייל סדיר בחיל השריון. התפקיד באותה העת: נהג טנק המוצב בדרום-לבנון, בגזרת בינת-ג'בל.

הימים ימי שהות צה"ל ברצועת הביטחון בדרום לבנון, תקופה שנמשכה על פני מספר רב של שנים, במהלכה הגן צה"ל על גבולה הצפוני של מדינת ישראל מתוך מוצבים ברצועת הביטחון.

יחד עימי היו במוצב באותה התקופה חיילים מפלוגה א' בגדוד השריון בו עשיתי את שירותי הצבאי, וביצענו את הפעילות המבצעית לה נדרשנו. על החיילים פיקד קצין צעיר בדרגת סרן, מפקד פלוגה א'.

באותה העת, הפעילות המבצעית בדרום לבנון הייתה עיקר פעילות צה"ל. חדשות לבקרים התפרסמו ידיעות על חללים שנפלו בעת פעילות מבצעית בדרום לבנון.

אנו חיילי פלוגה א' ראינו באותה פעילות מבצעית זכות גדולה שנפלה בחלקנו, והאמנו כי אנו עושים את המירב על מנת לבצע את שלשמו התגייסנו לצה"ל. מפקד הפלוגה שעמד בראשנו, פקד על הפעילות אותה ביצענו, במסירות, באחריות ובהפגנת דוגמה אישית, כנדרש ממפקד בצה"ל.

לילה עמוס

באחד הימים תוכננה פעילות מבצעית אשר כללה שילוב כוחות. על הכוח שיצא לאותה הפעילות פיקד מפקד פלוגה א'.

אותו ערב היה רווי בפעילות, ותכונה רבה הורגשה במוצב כאשר החיילים נערכו לפעילות, ומפקד הפלוגה עובר בין החיילים, בודק את מוכנותם למשימה, מדריך ומנחה, וכל זאת בחיוך ותוך כדי השריית התחושה כי יש על מי לסמוך.

עם חזרת הכוח מן המשימה, טרם עלות השחר, כאשר המוצב נראה באופק, והחיילים עייפים ורצוצים לאחר לילה ללא שינה, נקלע הכוח בפיקודו של מפקד פלוגה א' למארב מתוכנן של חוליית מחבלים.
כנהג בצוות הטנק של מפקד פלוגה א', לעולם לא אשכח את הבזק הפיצוץ, לאחר שנגמ"ש חיילי כוח הרגלים עלה על מטען נפץ (אשר לאחר מכן התברר כי היה במשקל 150 קילוגרם). אין מילים אשר יכולות לתאר את התחושה אשר אפפה אותי באותו הרגע.

עוד בנושא:
פרשת הסמח"ט: ראוי לצל"ש או נוגד לערכי צה"ל?
למעלה מ-13 אלף חתמו על עצומה בעד הסמח"ט

שניות ספורות לאחר שהופעל המטען, נשמע קולו של מפקד פלוגה א' ברשת הקשר "כוח נתקלנו מימין. אש!" את אותה הפקודה ליווה קול פגז אותו ירה מפקד פלוגה א' מהטנק, אשר היה הראשון להשיב אש.

החל מאותה נקודה ואילך, החל מפקד פלוגה א' לנהל את האירוע בקור רוח ובמקצועיות, כאשר, במקביל לניהול האירוע, מורה לי מפקד פלוגה א' להתקרב לנגמ"ש חיילי כוח הרגלים, על מנת להושיט סיוע לפצועים.

עם הגיעי לקרבת הנגמ"ש הפגוע, זינק מפקד פלוגה א', מצריח המפקד והחל לפנות את הפצועים לטנק בו נהגתי. תוך כדי פינוי הפצועים אני שומע ברשת הקשר את מפקד פלוגה א' מדווח על מצבם של הפצועים, ומבקש כי יוזנק מסוק לפינוים המהיר.

לאחר שעלו והועלו הפצועים על טנק מפקד פלוגה א', דיבר אליי מפקד פלוגה א', בטון שליו ובקור רוח מעורר השתאות, וביקש ממני לנהוג לכיוון נקודת הפינוי, על פי הכוונתו.

נהגתי בחיי עשרות פעמים בטנק, אולם אף בחלוף 15 שנים כמעט, לעולם לא אשכח נסיעה זו, אשר הייתה הקשה והמורכבת מכל הפעמים בהן נהגתי כלוחם בטנק שמשקלו 65 טונות.

באותה הנסיעה, שנראה היה לי כי הייתה ארוכה וממושכת יותר מכפי שהייתה באמת, הכווין אותי מפקד פלוגה א', בקול שקט לכיוון נקודת הפינוי. תוך שבמקביל, פרט להכוונת הטנק, המשיך לפקד על פינוי יתר הכוח.

בסופו של דבר, הגענו לנקודת הפינוי, הפצועים פונו, והכוח שב למוצב, זמן קצר לאחר מכן התברר לנו, לשמחתנו הרבה, כי לפצועים שנפגעו לא נשקפת סכנת חיים, ואלו ישוחררו מבית החולים בתוך מספר ימים, לאחר שיושלם הטיפול.

גם עתה בחלוף 15 שנים חרות אירוע זה בזיכרוני כאילו התרחש אתמול. סביר להניח כי פרט למי שנכח באותו המקרה, איש אינו זוכר אותו, ואיש אינו מודע לתפקוד של מפקד פלוגה א', אשר פיקד על האירוע ופיקד על חילוץ הפצועים, באופן מהיר אמיץ ומקצועי.

אותו אירוע, היה עוד אירוע, אשר לא עורר כל עניין בכלי התקשורת. בתחקיר האירוע, התברר כי הכוח פעל כראוי, ומן הסתם מי שפיקד על הכוח, מפקד פלוגה א', זכאי למלוא הקרדיט על כך.

מפקד פלוגה א'

יהיו מי שיאמרו כי מפקד הכוח פעל כנדרש ממנו, וביצע את תפקידו, כמו מפקדים רבים בצה"ל שנקלעו לסיטואציות דמות והגיבו בהתאם. אולם, הנני מוצא לנכון לתאר אירוע זה, ואת תפקודו של מפקד פלוגה א', בגין סיבה אחת פשוטה.

מפקד פלוגה א', בחר להמשיך בקריירה צבאית, ובחלוף 15 שנים קודם לתפקיד סגן מפקד חטיבת הבקעה, שמו שלום אייזנר, דרגתו סגן-אלוף.

במהלך היומיים האחרונים, עוסקים כלי התקשורת באירוע אחר בתכלית בו היה מעורב סגן-אלוף אייזנר. בניגוד לאירוע אותו תיארתי, את אירוע זה אין כל צורך לתאר.

במהלך היומיים האחרונים, הועברה ביקורת רבה על סגן-אלוף אייזנר, בגין אותו אירוע, כאשר, למרבה הצער, בתוך ים הטוקבקים שעלו לרשת, מוצאים לנכון אנשים רבים שאינם מכירים את סגן-אלוף אייזנר באופן אישי, וסביר להניח כי מעולם לא פגשו בו, להוקיע אותו כאילו היה אחרון הפוחזים.

אין בכוונתי להביע דעה על שהתחרש באותו אירוע בכביש הבקעה, לא נכחתי במקום, ואיני יודע מה הוביל את סגן אלוף אייזנר לעשות את שעשה, איני שופט, איני חוקר, ואיני מפקדו של שלום אייזנר, האמור לתחקר את האירוע, בטרם ייחרץ דינו של קצין זה אשר הקדיש את מיטיב שנותיו לשירות המדינה.

אני בסך הכול חייל שריון במילואים, אשר במהלך שירותו הצבאי היה לו הכבוד לשרת תחת פיקודו של מפקד פלוגה א' בגדוד שריון, אדם ערכי, בעל דרך ארץ, בעל יושרה ואומץ לב, מפקד אשר הייתה לי גאווה גדולה להימנות על חייליו.

מכאן אני קורא לכל אותם חורצי דינו של סגן-אלוף אייזנר, להשכיל ולהבין כי מפקד אינו נמדד על סמך מקרה אחד בודד, מאחורי סגן-אלוף אייזנר, עומד פרק זמן ארוך בו הינו משרת את צבא הגנה לישראל. אותו אירוע שהתרחש לפני כ-15 שנים בדרום לבנון, ותפקודו של אייזנר באותו אירוע (ובעוד רבים אחרים) הם אלו המעידים על האדם.

שלום אייזנר, הינו מפקד ראוי ולמעלה מכך. אדם הראוי לשאת על כתפיו את דרגות הקצונה, מדינת ישראל ואזרחיה, צריכים להודות לו על כך שהוא בוחר להקדיש את חייו לשירות בצה"ל.

את תחקיר האירוע, וגזירת המסקנות תשאירו בבקשה למי שתפקידו לעשות כן, ותבינו כי יכול להיות שלאותו סגן-אלוף ישנה זכות הנובעת משירותו הארוך בצה"ל, כאשר, המקרים הרבים בהם פעל באומץ, ביושר, וכנדרש ממנו, אינם מתועדים במצלמת החדשות.

יפתח תייר, הינו עורך דין במשרדו של עוה"ד משה אוסדיטשר

שלום אייזנר פלוגה א מארב מתוכנן מפקד למופת טוהר הנשק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד