י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
אקטואלי מתמיד

רבי לייבל: "שניהם לא יצליחו לעולם להקים ממשלה"

הקלטה שנחשפת משנת 1990 ובה נשמע הגאון רבי לייבל מינצברג זצ"ל - רבם הנערץ של המתמידים שנפטר לפני שנה כשהוא מתייחס לסבך הפוליטי שהיה אז בישראל "זה בגדר 'תוהו ובוהו' שניהם לא יצליחו לעולם להקים ממשלה. שהם ינסו וינסו שוב ושוב, עד שיתעייפו מרוב הפנצ'רים, ואף הם יתייאשו ואולי יעזבו וישובו אל ה' • האזינו

רבי לייבל: "שניהם לא יצליחו לעולם להקים ממשלה"
הגאון רבי לייבל מינצברג זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

לרגל יום השנה הראשון להסתלקותו של הגאון רבי לייבל מינצברג זצ"ל רבה של קהילת עדת ירושלים המתמידים שחל בשבוע שעבר, עלתה לרשת פנימית קלטת של הגר"ל מינצברג זצ"ל משנת 1990 - בתקופת ה"תרגיל המסריח" ונראה שהדברים אקטואליים גם לימינו, למרות שכיום אין כל כך שאלה של שיטת "ימין" מול שיטת ה"שמאל" אך המצב הנבוך והתוהו והבוהו מאוד מתאימים כיום כמו לפני 29 שנה.

כזכור, אז התפוררה בקול רעש גדול ממשלת האחדות של שמיר ופרס, בשנת תש"נ והיתה גם אז חצי שנה של תהיות וספקולציות בלי ממשלה תקינה. כאשר ויכוח עז ניטש בין תושבי הארץ - על מהות הדרך של ה"ימין" לעומת ה"שמאל", האם לגשת לתוכנית שלום או לאו. התוצאה ידועה לכולנו, בשלב הבא החל הסכם מדריד, ואח"כ הסכם אוסלו. והיום טילים מתעופפים בארצנו.

בהקלטה פנימית של שיחה שערך הגר"ל מינצברג עם האברכים מתלמידיו, הוא מתייחס כדרכו בקודש לפעמים, לאירועים בארץ.

ל'בחדרי חרדים' הגיעה ההקלטה והנה התרגום:

"אדבר מעט אודות החדשות הארציות בנוגע לממשלה שלא מצליחה לקום. דברים שיש לומר אותם בכאב לב: היות שהממשלה הקיימת נפלה, באמת היה כל אחד צריך לומר בשמחה גדולה: "כן יאבדו כל אויביך השם", כי ממשלה חילונית, שהיא נגד התורה, ואין הם מאמינים בה' ובתורה, ואדרבה הם מנהיגים 'מלכות ישראל' מתוך מרידה בה', דבר זה צריך לכאוב לכל אחד על כל יום שזה עומד וקיים".

"ולכן, כעת אין לנו לחשוב ולהרהר מי יצליח להקים את הממשלה, מבחינתנו – ששניהם לא יצליחו לעולם להקים ממשלה. שהם ינסו וינסו שוב ושוב, עד שיתעייפו מרוב הפנצ'רים, ואף הם יתייאשו ואולי יעזבו וישובו אל ה', או לחילופין, שהם יאמרו ליראי ה' שבארץ, אולי הגיע הזמן שאתם תנהיגו אותה". 

רבי לייבל מעביר גם ביקורת על 'העדה': "המודעה שהתפרסמה מטעם "העדה החרדית" לרגל המצב – היא היא הנקודה הנכונה במקום הנכון. אם כי לדעתי, עדיין זה נכתב בנוסח חלש מאוד, שהיה צריך יותר לגנות ואפילו לקלל את הממשלה, שהלוואי ולא תצליח להתקומם אף פעם, במצב חילוני, עד שיהיה שינוי לטובה. ששניהם יפלו, ולא תהיה ממשלה לעולם".

"ועוד משהו שמכאיב את הלב: הנה כולם מתבוננים בדיונים המתקיימים כיום בארצנו, מה יותר טוב למדינה ולאזרחי הארץ, איזו דרך תביא יותר ביטחון ושלום. אך הנה ברור, כי רק דבר אחד יביא ביטחון ושלום – כאשר יכירו בה', וככל שיעבדוהו, וככל שישמעו לתורתו, אזי יהיה שלום בארץ, ואם לאו – לא יעזור שום דבר ושום תוכנית, רק כאשר יתקיים "אם בחוקותי תלכו – ונתתי שלום בארץ" "וישבתם לבטח בארצכם".

רבי לייבל הכריז: "לא הימין ולא השמאל יביאו ישועה ותרומה. אני אף מתבייש לקרוא להם בשמות מכובדים 'ימין' או 'שמאל', עדיף לקרוא לזה "תוהו ובוהו"; לא ה'תוהו' ולא ה'בוהו' יצליחו לעשות משהו. מעשיהם של רשעים זה תוהו ובוהו! "ויהי אור" – זה מעשיהם של צדיקים. מעשיהם של רשעים אין ספק שזה בגדר 'תוהו ובוהו'. ולא יתכן איפה שיהיה שלום וביטחון כל עוד שלא יהיה 'אור'".

"ועל כן ככל שאנחנו חושבים על שלום, כמו שכולנו מאחלים לעצמנו, הרי הדרך היא ברורה: להתפלל לה', להתחזק בעבודת ה', ולחפש דרכים שהכל יכירו במלכות ה', זו הדרך הנכונה. ולא הרעיונות שלהם, שכן הדרכים למצב השלום אינם נמצאים ידי אדם אלא בידי שמים".

"וכל זה יהיה כאמור, רק 'אם בחוקותי תלכו'. כאשר הדיונים בקרב תושבי הארץ מגחכים, כאילו באמצעות תוכנית פלונית ועם יישום רעיון פלוני הדבר תלוי, ליהוי ידוע שאין הדבר תלוי ברעיונות ובמעשים, ואדרבה רעיונותיהם רק יביאו גירעון למצב הקיים. לא השלום יהיה אמיתי ולא הביטחון יהיה מושלם".

את דבריו סיים הרב מינצברג: "יעזור ה', שכולם אכן יכירו בה', וכולם יטו שכם אחד לעבדו, והיה ה' למלך על כל הארץ, אז תהיה השלמות של העם היהודי והשלמות של כל העולם".

התרגיל המסריח הרב לייב מינצברג המתמידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד