י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ברגע האחרון

הביטולים המפתיעים של הרמטכ"ל, ראש הממשלה ושר הביטחון

ברגע האחרון: מה הביא את הגורמים המדיניים והביטחוניים לשנות את הלו"ז ברגע האחרון • האם יש קשר בין התקיפה הישראלית בסוריה בתחילת השבוע לשיגורים הבוקר לגולן - או שמדובר במקרה בלבד? • וגם: שר הביטחון יקיים הבוקר התייעצות ביטחונית עם הרמטכ"ל

הביטולים המפתיעים של הרמטכ"ל, ראש הממשלה ושר הביטחון
כוכבי ונתניהו צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

על רקע שיגורי הרקטות הבוקר (שלישי) מסוריה לצפון רמת הגולן, מעניין להיזכר בשינויים המפתיעים בלו"ז של הגורמים המדיניים והביטחוניים. 

ביום ראשון השבוע הודיע הרמטכ"ל אביב כוכבי במפתיע על דחיית פגישה מתוכננת עם ראשי הרשויות בעוטף עזה. בצה"ל מסרו אז כי מדובר באילוצי לוח זמנים, אך סירבו לפרט ולהסביר מדוע הפגישה בוטלה ברגע האחרון.

ממש באותו היום דווח על שינויים בלו"ז המתוכנן הן של ראש הממשלה בנימין נתניהו והן בלו"ז של שר הביטחון נפתלי בנט. ניתן רק להעריך שהתגובה האיראנית באה בעקבות פעולה שבוצעה על ידי ישראל בתחילת השבוע.

יצוין כי המדיניות האיראנית השתנתה לאחרונה בכל הקשר לתגובה על תקיפות היעדים שלהם. בעבר, המליציות האיראניות היו מגיבות בירי על ישראל אחת לכמה תקיפות. תקיפות שעל חלקן ישראל לקחה אחריות.

בחודשים האחרונים נראה כי התקבלה החלטה להגיב על כל אירוע תוך כמה ימים. דבר התקיפה עליה הגיבו האיראנים בשיגור ארבע רקטות, לא פורסם בתקשורת - אך שני הצדדים יודעים על מה מדובר.

הבוקר (שלישי) בשעה 4:53 נשמעה אזעקה בצפון רמת הגולן ביישובים: דפנה, כפר סאלד, מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי''ב, נמרוד, עין קנייא, שאר ישוב ושניר. תושבים דיווחו על שמיעת פיצוצים, זמן קצר לאחר מכן הודיע צה"ל כי זוהו ארבעה שיגורים משטח סוריה לעבר שטח ישראל שיורטו על-ידי לוחמי כיפת ברזל. ככל הנראה, ללא נפילות בשטח ישראל.

בעקבות האירוע, שר הביטחון נפתלי בנט יקיים הבוקר התייעצות ביטחונית עם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ועם בכירי מערכת הביטחון בקריה שבתל אביב.

במקביל לשיגורים על החרמון, הגיעו דיווחים מסוריה על תקיפה. סוכנות הידיעות הסורית "סאנא" דיווחה על קולות פיצוצים בסמוך לנמל התעופה של דמשק. סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בערבית דיווחה כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו כנגד מטרות עוינות בדרום סוריה.

הפרשן הצבאי אלון בן דוד צייץ הבוקר כי ‏הרקטות שוגרו בידי כוח איראני מאזור דמשק, כנראה בתגובה לתקיפה שארעה לאחרונה. "בצה"ל לא מגיבים על הדיווחים על תקיפה בסוריה, אולם הלילה לא הייתה כזאת". עוד הוסיף כי ישראל תתקשה לעבור בשתיקה על הירי הבוקר לחרמון.

חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן, הודיע לתושבים כי "מוא"ז גולן נמצאת בקשר רציף עם גורמי הביטחון וההנחיות הן להמשך שגרה".

יצוין כי רק אתמול השר יואב גלנט, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, הזהיר בכנס סוכני ביטוח באילת כי איראן נמצאת מרחק קצר מיכולת גרעינית וכי "אנחנו צריכים להיות מוטרדים". עוד הוא אמר שהוא מעריך כי "השלב הבא בדרך הפעולה האיראנית יהיה ניסיון להקריס את ירדן, מדינה מלוכנית שולטים בה צאצאי חוסייני בן עלי שנחשבים בעיניהם נטע זר, ויש לה גבול של 400 קילומטרים עם ישראל".

על פי דיווח ב'כאן', בשלב זה לא ידוע על תקיפה ישראלית בסוריה. גם הסורים לא ציינו מפורשות המילה "תקיפה". היה דיווח רשמי בסוריה על קולות נפץ באזור נמה"ת הבינ"ל של דמשק, וערוץ אל-ערביה דיווח כי ההערכה היא שכוח איראני שיגר 4 רקטות לגולן. הסיבה כרגע לא ברורה.

נזכיר: לפני שבוע בדיוק- במקביל לחיסול בהאא אבו אל-עטא בעזה- הותקף בדמשק ביתו של ראש הזרוע הצבאית של הג'יהאד, אכרם ע'גורי. בנו נהרג + שומר ראש. לא ידוע אם לג'יהאד יש יכולת עצמאית לשגר רקטות משטח דמשק לישראל בלי סיוע איראני, ואם הוא קשור בצורה כזו או אחרת.

ב-9.9 ביצעו האיראנים ושלוחיהם שיגורים כושלים מפאתי דמשק בכיוון ישראל – תגובה על תקיפה שיוחסה לישראל בבוכמאל הסורית השוכנת לגבול עיראק

ב-10.5 מבצע "בית הקלפים"/"שח-מט" – כוח איראני שיגר 20 רקטות למוצבים בגולן: גראדים ורקטות פאג'ר – כיממה לאחר שסוכלה מתקפת רחפני תקיפה/רחפני נפץ של האיראנים משטח סוריה בכיוון ישראל.

רמת הגולן כיפת ברזל סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד