כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"חשד סביר לביצוע עבירה"

בית המשפט אישר את החיפוש בטלפונים של יועצי ראש הממשלה

ביהמ"ש דחה את הערעור של יועצי רה"מ ואישר את החיפוש בטלפונים הניידים של עופר גולן ויונתן אוריך יועצי ראש הממשלה בנימין נתניהו

בית המשפט אישר את החיפוש בטלפונים של יועצי ראש הממשלה
עופר גולן, יונתן אוריך ועמית חדד צילום: יונתן זינדל/יוסי זמיר, פלאש 90

בית משפט המחוזי בתל אביב, דחה את הערעור שהגישו יונתן אוריך ועופר גולן, יועצי ראש הממשלה בנימין נתניהו, וקיבל את דרישת המשטרה לבצע חיפוש בטלפונים הניידים שנלקחו מהם בעת חקירתם.

השופט אברהם הימן, שדן בערעור, כתב בהחלטתו "עיינתי היטב בהחלטת השלום המנומקת היטב (שאפשר חיפוש בניידים) ודן בכל השאלות. ככל שבחנתי את החלטת השלום לא מצאתי בה טעות. לו המקרה היה מגיע לפתחי כפי שהגיע לשם לא הייתי מחליט אחרת".

בנימוקיו הוסיף השופט כי "לפני החוקרים היה חשד סביר לביצוע העבירה על ידי החשודים, וכי בניידים חומר הקשור לביצוע העבירה. אין זה אומר שהמשטרה יכולה לפעול בניגוד לדין. השוטרים לא נהגו כך. היה עליהם להוציא צו טרם החיפוש. הסכמה גרידא של חשוד בעיצומה של חקירה אינה הסכמה. אבל הסכמה מדעת היה בה להכשיר את החיפוש, אלא שב"כ המשיבה הסכים שלגבי שני חשודים - לא היתה כזאת, ולא מילאו טופס הסכמה".

‏לפני כשלושה שבועות, שופט בית משפט השלום בתל אביב עלאא מסארווה, קיבל את בקשת המשטרה לעיין בטלפונים של יועצי ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא אישר "חיפוש כירורגי" של חומרים רלוונטיים לחקירה על ידי חוקר - שלא מהיחידה החוקרת. לצד זאת, הוא מבקר בחריפות את התנהלות המשטרה בתיק בכל הנוגע לחיפושים בטלפונים של יונתן אוריך ועופר גולן, בלי צו שיפוטי. אישור השופט, מתייחס לטלפונים של ארבעת מקורבי ראש הממשלה ודובריו; יונתן אוריך, עופר גולן, ישראל איינהורן ויוסי שלום.

השופט שיגר חיצי ביקורת חריפים לעבר הפרקליטות והמשטרה וכתב בהחלטתו "עיון בחומר הראיות בתיק מלמד כי נערכו חיפושים מסוימים במכשירי הטלפון של החשודים, וזאת בהסכמתם, אך נטען בפניי כי נפלו פגמים רבים באותו הליך חיפוש, פגמים אשר צריכים להוביל למסקנה, כך לשיטת ההגנה, שאין מקום להיעתר לבקשה למתן צו שיפוטי מאוחר שעלול להכשיר בדיעבד פגמים שנפלו בהליך החקירה".

תגובת יועצי ראש הממשלה עופר גולן ויונתן אוריך להחלטת המחוזי בעניינם: בית המשפט המחוזי חיזק את החלטתו של בית משפט השלום, וקבע שהמשטרה, שאמונה על שמירת החוק, דרסה אותו ברגל גסה כשהפרה במתכוון את זכויות היסוד שלנו.

אבל במקום שבית המשפט יתן למשטרה סטירה, הוא נותן לה סוכריה. אבסורד.

התנהלות בתי המשפט מעבירה למשטרה מסר ציבורי מזעזע: צפצפו על החוק, המשיכו לרמוס את זכויות הפרט, ואל תחששו - כי בכל מקרה יבוא השופט שיציל אתכם.

בית המשפט העליון חייב לשים סוף להתנהגות המערב הפרוע של המשטרה ולהבהיר לה שמדינת ישראל היא מדינת חוק שאפילו המשטרה כפופה לו.

עו"ד עמית חדד, פרקליטם של אורך וגולן, אמר לאחר החלטת השופט, כי "בית המשפט קיבל למעשה את הטענות שלנו, שהמשטרה פעלה בחוסר סמכות, בניגוד לחוק ובניגוד לפסיקה של בית המשפט העליון. המחלוקת שלנו עם בית המשפט היא מה המשמעות של אותה פעולה בחוסר סמכות בניגוד לחוק של המשטרה. את הנקודה הזאת בדיוק אנחנו נביא לבית המשפט העליון, וננסה לשכנע אותו שכאשר המשטרה פועלת בחוסר סמכות, התוצאה ההכרחית היחידה היא להפסיק את החקירה, למנוע את מתן הצווים ולהחזיר את הטלפונים".

יונתן אוריך עופר גולן שלמה פילבר חיפוש בטלפונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד