י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הוסטל בהפתעה • ליצמן 'סחב' את נתניהו לביקור פתע

נתניהו הצטרף לסגנו במשרד הבריאות, לעוד אחד מביקורי הפתע: הוסטל לניצולי שואה בירושלים • הם אכלו עם הקשישים ארוחת בוקר והאזינו לסיפורים • תמונות

נתניהו וליצמן בהוסטל
נתניהו וליצמן בהוסטל



ביקורי פתע הם אינם דבר חדש בלו"ז הצפוף של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. אבל אצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הם הרבה יותר נדירים, ולא רק בשל ההיערכות הבטחונית המקדמת את פניו בכל ביקור מסוג זה.

אך דומה כי 'רוח הסגן' משפיעה גם על 'השר'. זוהי כבר הפעם השניה בה מצטרף נתניהו לסגנו בבריאות, לעוד אחד מביקורי הפתע. הביקור הקודם נערך בקיץ האחרון בבית חולים בבאר יעקב.

הבוקר (ג'), לקראת יום השואה, בחרו השנים להפתיע את דיירי הוסטל ניצולי שואה ׳בית מוזס בירושלים׳.

מטרת הביקור הייתה לבחון את היחס לקשישים הגרים במעון, את תנאי מגוריהם, והטיפול בהם. ראש הממשלה והשרים הצטרפו לארוחת הבוקר עם דיירי המקום, ונתניהו התעניין בטיפול הניתן להם.

לסיור נלוו השר יוסי פלד, האחראי על הטיפול בניצולי השואה, וסגנית השרה לאזרחים ותיקים לאה נס. לאחר הביקור סיפר ליצמן כי הם התרשמו "מהטיפול היעיל הניתן לשוהים במקום", וכי "חובתנו לדאוג לניצולי השואה החיים בתוכנו, מתוך אחריות לאומית, למען אנשים מוכי טראומות שעברו מאורעות השואה, וכן לשפר את התייחסותנו לכלל האוכלוסיה המזדקנת בישראל".

אתי נדיב, ניצולת שואה, ואחת מתאומות מנגלה, פנתה אליו והראתה לו את הספר אותו היא קוראת כרגע: "גולדה מאיר – חיי". היא סיפרה לו כי היא נרגשת לקרוא את הדברים, שאת חלקם היא זוכרת בעצמה. "זה דבר גדול - לקרוא איך הכל התחיל", אמרה לו.

עידית יאפו, בת 104, שעברה מגרמניה לאנגליה ללמוד מוסיקה אחרי שהבינה שאין עתיד ליהודים בגרמניה, סיפרה לנתניהו על חייה. היא סיפרה כי עברה לגור באנגליה בשנת 34', כשהיטלר החל להתחזק בגרמניה, וכי באנגליה עשתה תואר בהיסטוריה של האומנות. "יהודיה בגרמניה לא יכולה הייתה לצפות למקצוע או תעסוקה", הוסיפה, וסיפרה כי בשנת 51' הגיעה ארצה והתחתנה כאן עם 'צבר' שפגשה בפריז.

ראש הממשלה איחל לעידית שנים רבות של בריאות ואמר: "אפשר להגיד כאן היום – עם ישראל חי".

דיירת נוספת בשם לינור ברנשטיין הציגה לראש הממשלה אלבום תמונות משפחתי, ויוסף אדלר, אף הוא דייר במקום, סיפר על זיכרונותיו מהמפגש עם הצורר אדולף אייכמן בווינה במעבר הטרנספורט. אדלר סיפר ששמע את אייכמן אומר כמה מילים בעברית.

בהמשך שוחח נתניהו עם אלישבע להמן ההולנדית, שסיפרה לו על ספר שכתבה על ימי ילדותה בהולנד ועל הקריירה שלה כמורה למוסיקה בארץ-ישראל. כשהיא נרגשת מפגישתה עם ראש הממשלה, התיישבה ליד הפסנתר והחלה לנגן. השיר הראשון שנגנה היה "עם ישראל חי" אותו שרו דיירי המקום, השרים וראש הממשלה יחדיו. לאחר מכן ביקשה אלישבע לנגן גם את השיר "אנשים טובים באמצע הדרך" ואמרה שבמדינת ישראל יש הרבה אנשים טובים, וגם אנשים טובים שהצילו הרבה יהודים.

בסיום סיורו פגש ראש הממשלה את חנוך מנדלבאום, ניצול שואה ממחנה ברגן-בלזן, אשר היה שותף בבניית השולחן עליו נחתמה הכרזת העצמאות. חנוך סיפר לראש הממשלה על עבודתו כנגר ועל בניית השולחן. ראש הממשלה ברך אותו על תפקידו ההיסטורי בבניין המדינה.

בדרכו החוצה פגש ראש הממשלה את האחיות הדי שטיינברג ופאני לוטנגר. הדי סיפרה שבהיותה עורכת לשונית בצעירותה, ערכה את האנציקלופדיה שכתב אביו. ראש הממשלה אמר להדי: "אם עבדת עם אבי, כנראה שהיית ממש טובה בעבודתך, והוא יודע להעריך אנשים שטובים בעבודתם".

גלריה מהביקור:



























הוסטל יום השואה בית מוזס בירושלים יעקב ליצמן בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד