י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כחצי מיליון עובדים בישראל אינם מבוטחים בפנסית חובה

משרד העבודה והרווחה מרחיב פעילותו כנגד מעסיקים שפוגעים בזכויות הפנסיה של עובדיהם • כ-500,000 עובדים, המהווים 16% מהעובדים - אינם מבוטחים בפנסיה חובה

כחצי מיליון עובדים בישראל אינם מבוטחים בפנסית חובה
קרן פנסיה צילום: pixsabay

על פי מידע שהגיע למשרד העבודה והרווחה מהביטוח הלאומי והכלכלן הראשי באוצר, עולה כי כ-500,000 עובדים, המהווים 16% מהעובדים, אינם מבוטחים בפנסיה חובה, נכון לשנת 2017. התופעה בולטת בעיקר בחמישונים התחתונים, בחמישון התחתון ל- 33% מהעובדים אין פנסיה לעומת 3% מהעובדים בחמישון העליון.

מדובר על למעלה מ-50 ענפים כלכליים שנבדקו ובהם מבצעת זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה אכיפה, בין היתר בענפי מסחר, מסעדנות, בניין, חברות שמירה וניקיון.

לאור זאת הוחלט על שיתוף פעולה הדוק בין מינהל הסדרה ואכיפה בזרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה לביטוח הלאומי, כדי לצמצם את תופעת אי הפרשות לפנסיה. 

מינהל הסדרה ואכיפה בזרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה שלח מכתב בהול למעסיקים, ובו ניתנה להם הזדמנות לתקן את הליקויים לגבי כלל העובדים וזאת תוך המצאת אישורים של בודק שכר מוסמך על פתיחת קופות פנסיה וביצוע מלוא ההפרשות של כלל העובדים החל ממועד זכאותם ולמשך כל תקופת העסקתם.

במשרד מדגישים נדגיש כי אי הפקדה לקרן הפנסיה מהווה פגיעה חמורה בזכויות הסוציאליות של העובדים ובזכאותם לקצבה בהגיעם לגיל פרישה ומנהל הסדרה ואכיפה רואה פגיעה זו בחומרה.

מעסיקים שלא ישתפו פעולה באופן מלא עם מינהל ההסדרה ויפעלו בהתאם למכתב שנשלח להם ולא יבצעו את ההפרשות בהתאם יהיו חשופים להליכי אכיפה, לעיצומים כספיים ולסנקציות נוספות בהתאם לחוק.

החל משנת 2008, חלה חובה לבטח את כלל העובדים במשק בביטוח פנסיוני, כלומר, להפריש סכומים בהתאם לשכר העובד, ולהעבירו לגוף פנסיוני שהעובדים בחרו בו. ההפרשות לגוף הפנסיוני ממומנות בחלקן על ידי המעסיק ובחלקן על ידי העובדים.

החובה להפריש שיעור משכר העובדים לביטוח פנסיוני, חלה לגבי עובד שמלאו לו 21 שנה, ולגבי עובדת שמלאו לה 20 שנה. הזכות לביטוח פנסיוני חלה על כל עובד שהשלים שישה חודשי עבודה אצל המעסיק ולגבי עובדים שהגיעו עם הסדר פנסיוני קודם כלשהוא הזכאות היא החל מהיום הראשון, בתנאי שהשלים שלושה חודשי עבודה.

החל מ- 1.1.18  ועד היום מינהל הסדרה ואכיפה הטיל למעלה מ2,000 התראות ועיצומים כספיים בסך של כ- 37 מיליון ש"ח על כ- 2,665  מעסיקים, בגין הפרות של הוראות צו ההרחבה לגבי למעלה מ- 9,800 עובדים.

הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מרדכי אלישע: "הביטוח הפנסיוני מהווה רשת ביטחון סוציאלית, שמאפשרת קיום בכבוד לאחר הפרישה לגמלאות. נמשיך לאכוף את זכויות הפנסיה ללא פשרות כדי לדאוג לעתידם של העובדים בישראל. צו ההרחבה הקובע את הזכות לפנסיה חובה טומן בחובו השלכות כלכליות מהותיות על שוק העבודה בישראל ואני מפציר בכל העובדים לעמוד על זכויותיהם וקורא למעסיקים להישמע להוראות הצו כדי להימנע מסנקציות."

לפניות ותלונות בחוקי עבודה ניתן לפנות למינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה במשרד העבודה: מייל : [email protected] פקס: 03-6828690; טלפון: 2570* או: 03-7347839/49/50.

משרד העבודה והרווחה פנסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד