י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
עניין של ימים

מתיחות בצפון: חשש מתגובה איראנית לתקיפה הקטלנית בסוריה

במערכת הביטחון בישראל פוקחים עיניים שבעתים בימים אלה אל מול הגבול הצפוני מחשש לתגובה איראנית משטח סוריה, על תקיפת עשרות היעדים הלילה | לצד זאת מדווח על חיסול דמות איראנית ביטחונית | "לצורך ההיערכות הזו, עיבינו את מערכות ההגנה האווירית", כך מפקד עוצבת 'הבשן' לראשי הרשויות בגולן 

מתיחות בצפון: חשש מתגובה איראנית לתקיפה הקטלנית בסוריה
מטוסי קרב. אילוסטרציה צילום: unsplash

מטוסי קרב של צה"ל תקפו אמש (שלישי) בסוריה עשרות מטרות צבאיות השייכות לאיראן ולצבא סוריה. בין המטרות שהותקפו נמנו טילי קרקע-אוויר, מפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסים צבאיים. למרות אזהרות צה"ל, במהלך התקיפה בוצע ירי של טילי קרקע-אוויר סורי. בעקבותיו הושמדו מספר סוללות הגנה אווירית סוריות. כתוצאה מהתקיפה 23 בני אדם נהרגו, מתוכם 16 אזרחים לא סוריים, ככל הנראה איראנים, כאשר בנוסף יש גם מספר פצועים.
מדובר צה"ל נמסר, כי "צה"ל רואה במשטר הסורי נושא באחריות לנעשה בשטחו, ומזהיר אותו מלפעול או לאפשר פעולה נגד ישראל. פעולות מסוג זה יגררו תגובה חריפה".

בהודעה מפורטת ונרחבת יותר שמסר לאחר מכן דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן נאמר, כי "אתמול בארבע בוקר נורו ארבע רקטות מדמשק לעבר החרמון. בשעות שאחרי הירי ביצענו נוהל קרב, שכלל הרחבת פריסת ההגנה האווירית והכנת התקיפות של חיל האוויר. החלנו גל תקיפה יחסית נרחבת שנמשך במשך דקות".

הוא המשיך ופירט כי "מדובר בעשרות מטרות שבוצעה בעיקר באזור דמשק מדרום מערב, וחלקן בחזית של רמת הגולן. שני סוגי מטרות: מטרות של הצבא הסורי, שהוא האחראי כגורם "מארח", ותקיפה ישירה של נכסים איראנים בסוריה, ביניהם תשתית איראנית ודאית של מילציות וכוח קודס. לאורך התקיפה נורו מספר טילי קרקע אוויר, השבנו באש ובחלק מהמקרים השמדנו אותה. אנחנו ערוכים להגיב בחומרה על תקיפות נוספות במידה ויהיו כאלה, כמובן שלא נשלים עם התבססות איראנית על הקו שלנו ונמשיך לפעול כנגדה. לא היו שיקולים פוליטיים בקבלת ההחלטות".

בתוך כך, הערב מדווח כי ממשלת צרפת פנתה לאיראן בבקשה להמנע מפעולות המערערות את היציבות באזור, והדגישה את מחוייבותה של צרפת לביטחון ישראל. דוברת משרד החוץ הצרפתי, אגנס פון דר מוהל, אמרה כי "אין פתרון צבאי למשבר הסורי ויש להמנע מהסלמה מסוכנת במזרח תיכון. על איראן להימנע מכל פעילות שתפר את היציבות בסוריה". 

בעקבות התקיפה, נמסר ממספר גורמים כי ישראל ערוכה לתגובה איראנית ככל הנראה כבר בשבוע הקרוב. בצפון נפרסו מספר מיגוניות נוספות, אך לעת עתה לא נמסרו הנחיות מיוחדות לתושבים.

התקיפה באה לאחר ירי שבוצע לפני כיומיים משטח סוריה לישראל, ועל פי ההערכות בוצע על ידי איראן. במסגרת הירי נורו ארבעה רקטות שיורטו על ידי לוחמי כיפת ברזל.

כמו כן, היום (רביעי), נפגש מפקד עוצבת 'הבשן', תת-אלוף עמית פישר עם ראשי רשויות בגזרת הגולן והחרמון.

בפגישה השתתפו מפקד החטיבה המרחבית 'הגולן והחרמון', אלוף-משנה אבינועם אמונה וקציני העורף וההגנה המרחבית בעוצבת 'הבשן'. במפגש עדכן מפקד העוצבה את ראשי הרשויות בעיקרי הערכת המצב והמשך שיתוף הפעולה הצבאי והאזרחי באזור.

תת-אלוף עמית פישר מפקד עוצבת 'הבשן' אמר במפגש כי "אחרי שני לילות אנחנו נמצאים בשגרה מלאה. שמנו לעצמו כמטרה למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה ואנחנו פועלים אל מול מטרה זו. בשנה וחצי האחרונות, התמודדנו יחד מול מספרי מקרי ירי איראני לעבר מדינת ישראל. אני יודע שזה לא פשוט וחשוב לי לחזק אתכם. לצורך ההיערכות הזו, עיבינו את מערכות ההגנה האווירית ואנחנו פועלים כל הזמן על מנת לאפשר עד כמה שניתן שגרה מלאה לתושבים. צה"ל עוקב כל העת אחר פעולות ההתבססות האיראנית בסוריה ואנו נמשיך להיות ערוכים לכל תרחיש ונמשיך לעדכן אתכם ולפעול יחד למען ביטחון תושבי הגולן".

לצד כל זאת מדווח בערוץ 'אל ערבייה' כי המוסד הישראלי חיסל ביום ראשון השבוע דמות איראנית ביטחונית.

בנוסף, הכתב הצבאי אלון בן דוד דיווח הערב ב'ערוץ 13' כי איראן צפויה להגיב בימים הקרובים על התקיפה שבוצע הלילה וכי קיימת סבירות גבוהה לירי רקטות נוסף לגולן. סבירות נמוכה יותר לירי טיל בליסטי.

לדברי בן דוד נכון לעכשיו אין טילי שיוט איראנים בסוריה. עם זאת חיל האוויר ופיקוד צפון נשארים בכוננות לכל תרחיש.

מתיחות בצפון כוננות בצפון עימות איראן ישראל תקיפת בסיס איראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד