י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"ראול נוביק"

עקיבא נוביק הוסיף לעצמו את שמו של ראול ולנברג

העיתונאי הדתי חושף, כי לאחר ביקור באנדרטה לזכר ראול ולנברג בבודפשט, החליט להוסיף לעצמו את השם 'ראול' • מה הוביל אותו להחלטה, ומה אומרת על כך ההלכה? • כל התשובות בפנים

עקיבא נוביק הוסיף לעצמו את שמו של ראול ולנברג
ראול ולנברג צילום: ויקיפדיה

בטורו בעיתון 'שביעי' חושף העיתונאי הדתי עקיבא נוביק כי לאחר ביקור באנדרטה לזכר ראול ולנברג בבודפשט, החליט להוסיף לעצמו את השם 'ראול'.

"בלילה של סוף נובמבר 2013 כתבתי ידיעה קטנה לעיתון בו עבדתי. קהילה מארגנטינה ביקשה מהרב הראשי לאו היתר לקרוא לבית הכנסת שלהם על שם גוי. ׳היכל ראול ולנברג׳ היה השם המיועד, והרב לאו השיב שמותר ואף מצווה גדולה לעשות זאת, כתב נוביק".

הוא ממשיך ומספר, כי "בניסיון לעבות את הידיעה, חיפשתי בגוגל את השם ולנברג ומפה לשם קראתי אלפי מילים אודותיו, ותועפות של ציניות עיתונאית נשרו ממני. יש בישראל אינפלציה קשה בשימוש במילים כמו מרגש ומדהים, אבל הן המדויקות ביותר לתאר את גדול חסידי אומות העולם. באותו לילה למדתי שכשאייכמן ימ"ש פתח בחיסול יהדות הונגריה, בסוף 1944 , הסתובב בבודפשט הדיפלומט השבדי בן ה 32- ראול ולנברג, וניהל מולו מלחמת מוחות. ביצירתיות בלתי נתפסת הצליח להפוך אלפים ועשרות אלפים לאזרחי שבדיה או לבני חסות שלה".

"ולנברג ניהל  מערכת ענק לזיוף והנפקת תעודות עם חותמת שוודית", ממשיך לתאר נוביק. "הוא נהג להגיע לרציפי הרכבת ולמשוך יהודים מתוך המשלוח בטענה שהם אזרחיו. ע"פ עדויות, לא פעם טיפס על רכבות שכבר החלו לנסוע כדי לזרוק לתוכן עוד מסמכים. ולנברג רדף אחרי צעדות המוות ושלף מתוכן יהודים עם תעודות ׳שוודיות'. הוא ירק שוב ושוב בפנים של הנאצים, עמד מול אקדחים מכוונים אליו, ויש אומרים שמנע את חיסול הגטו כשאיים אישית על נאצי בכיר שיבוא אתו חשבון אחרי שחרור הונגריה".

ולנברג שהציל בין 20,000 ל-100,000 יהודים נאסר על ידי הרוסים לאחר שנחשב כמרגל. עד היום לא ידוע מה עלה בגורלו אך ככל הנראה הוצא להורג.

"במכתב מ 2013- כתבו אנשי הקהילה ההיא לרב לאו, ששמעו שיש היתר רבני  לקרוא לילדים על שם ולנברג ובעולם מסתובבים ילדים רבים כאלה. כשכתבתי אז לעיתון, תהיתי אם יום אחד גם הילד שלי ייקרא כך. השבוע, מול האנדרטה הדהויה בבודפשט, החלטתי לא לחכות, ואתמול הגעתי אל משרד הפנים בירושלים. מעתה קיראו לי: עקיבא ראול נוביק", סיים נוביק את הטור.

ב'סרוגים' דווח, כי הוא אף הלך למשרד הפנים להחליף את שמו לעקיבא ראול נוביק, והתעודה החדשה תגיע בשבוע הבא.

עקיבא נוביק ראול ולנברג חסיד אומות העולם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד