כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
שופטי העליון תקפו את נציגי הרבנות

מסתמן: בג"ץ יתיר הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח

בדיון ארוך שהתקיים ביום רביעי האחרון בבית המשפט העליון תקפו השופטים ללא הרף את באי כוח הרבנות הראשית בעניין ההסדר של הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח

מסתמן: בג"ץ יתיר הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח
אילוסטרציה צילום: הדס פרוש / פלאש 90

מחילופי הדברים בין השופטים לבין בא כוח הרבנות הראשית לישראל, נראה כי בג"ץ נוטה להתערב בהסדר בן שבעים שנה ולהתיר הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח.

בדיון הארוך שהיה ביום רביעי האחרון בבית המשפט העליון, ונמשך כשלוש שעות, תקפו השופטים הנדל, פוגלמן וגרוסקופף ללא הרף את באי כוח הרבנות הראשית, עורכי הדין פרופ' אביעד הכהן ורחלי הכהן, ורמזו יותר מפעם אחת כי אם הרבנות לא תציע לבית המשפט פתרון להכנסת חמץ לבית החולים, הם ייענו לעתירות.

שתי העתירות, שהוגשו לפני כשנתיים, על ידי ארגון "עדאלה" והפורום החילוני, מבקשות להתיר הכנסת חמץ לבתי החולים בטענה שהאיסור הקיים פוגע באוטונומיה ובזכותם של אוכלי חמץ לאכול חמץ בפסח ומהווה כפייה דתית. באי כוח העותרים, עו"ד יאיר נהוראי ועו"ד סאוסן זוהר, טענו כי "השמיים בישראל צריכים להיות נקיים מכל כפייה דתית", ותבעו כי יותר להכניס חמץ בפסח לתוך חדרי החולים כדי למנוע הפליה בין חולים שרתוקים למיטתם לבין כאלה שיכולים לנוע מחוץ לחדרם.

באת כוח המדינה, עו"ד דניאל מארקס, אימצה את הפיתרון שהוצע בדיון הקודם ולפיו יוקם בכל בית חולים "מתחם חמץ" שבו תאופשר הכנסת חמץ ואכילתו. לפני כחצי שנה הוציא בג"ץ צו על תנאי שרמז על כוונתו להיענות לבקשת העותרים.

בצעד נדיר, קיבלה הרבנות הראשית, שעד אז יוצגה על ידי פרקליטות המדינה, היתר מיוחד לקבל ייצוג נפרד באמצעות עורך דין פרטי חיצוני. בא כוחה, פרופ' אביעד הכהן, הגיש לבית המשפט תצהיר תשובה מקיף בן עשרות עמודים, ובו הגן בתוקף על עמדת הרבנות הראשית.

גם במהלך הדיון שהתקיים אתמול, טען פרופ' הכהן כי גם לאחר דיונים רבים ומקיפים שהתקיימו ברבנות הראשית, מחזיקים כל חברי מועצת הרבנות הראשית, ובראשם הראשון לציון הרב יצחק יוסף, במסקנה כי מבחינה מעשית לא יהיה ניתן למנוע "זליגת" חמץ מהמתחם שיוקצה לשם כך לשאר שטחי בית החולים.

בשל איסורו החמור של החמץ, שאוסר ב"משהו" ועונשו כרת, קיים חשש ממשי שכל מטבחי בתי החולים – שמקיימים מטבח מרכזי המשרת את כל מחלקות בית החולים – יוחמצו ויביאו ברמה גבוהה של סבירות ל"החמצת" המטבח כולו ולהכשלת שומרי מצוות באכילת חמץ. במהלך הדיון, קטעו השופטים פעם אחר פעם את פרופ' הכהן, ותקפו אותו בחריפות. "למה הרבנות לא מציעה פיתרון חלופי?", הקשה השופט הנדל.

עו"ד מוטי כהן, בא כוחם של בתי החולים של קופת חולים הכללית, תמך בעמדת הרבנות הראשית ואמר בדיון כי הפתרון של "מכלאות החמץ" אינו מעשי. לדבריו, נעשה ניסיון ליישם פתרון זה לפני מספר שנים, אך הוברר כי החמץ זולג ממתחמי החמץ לעבר בית החולים עצמו. עו"ד כהן הצביע גם על הקשיים הלוגיסטיים והתקציביים שבאימוץ פתרון זה. באת כוח המרכז הרפואי "הדסה", עו"ד בתיה קישון ביקשה מבית המשפט להחריג את "הדסה" בשל "אופיו המיוחד של בית החולים והאוכלוסייה שהוא משרת".

השופטים תהו גם על החיפוש שעושים מאבטחי בית החולים בכלי הנכנסים לבתי החולים בפסח ויותר מרמזו שהוא חסר סמכות ודינו להיבטל.

במהלך הדיון ציטט השופט פוגלמן את עמדת הרבנות שהוצגה על ידי פרופ' הכהן, ולפיה ראוי היה שההכרעה בנושא זה לא תונח לפתחו של בית המשפט. "פעם לא היו מחפשים חמץ בכניסה לבית המשפט,, אמר השופט פוגלמן, ותהה מתי החל הנוהל של חיפוש בתיקי המבקרים. השופט הנדל ביקר בחריפות את עמדתה ההלכתית של הרבנות וטען שכפי שההלכה מוצאת פתרון לכל סוגיה, ניתן למצוא גם פתרון הלכתי לסוגיה זו. "איך הגענו לכך שההלכה לא יכולה לפתור זאת?", הקשה.

במהלך הדיון נדונה גם ההצעה להגיש בפסח חמץ בכלים חד פעמיים למעוניינים בכך. באי כוח המדינה והרבנות הראשית הפנו את בית המשפט לחוות דעת של הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות ששוללת חלופה זו מכל וכל בשל חשש לבריאות החולים.

פרופ' הכהן אמר לבית המשפט, גם בתצהיר שהגיש וגם במהלך הדיון, כי היענות לדרישת העותרים עשויה להביא לשינוי כל הסטטוס-קוו במערך הכשרות במוסדות הממלכתיים במדינת ישראל. "למה רק חמץ בפסח? אם נענים לרצונם של אוכלי החמץ במתחם מוגדר של בית חולים שבוע ימים בשנה, למה לא לכבד את רצונם לאכול חזיר ושרימפס כל השנה, ולא רק בבית חולים אלא גם במחנות צה"ל ובתי הסוהר, ובמזנון של בית המשפט העליון?", הקשה. לדבריו, על בית המשפט להיות "חכם" ול"ראות את הנולד" כדי למנוע מחלוקות וסכסוכים מתעוררים שבוודאי יתעוררו בבתי החולים היה ויינתן היתר להכניס חמץ לתחומם.

פסק הדין בעתירה עתיד להינתן בחודשים הקרובים, והשופטים רמזו שבכוונתם לפרסמו זמן מספיק לפני פסח על מנת שכבר בחג הקרוב יוכל כל המעוניין בכך להכניס חמץ ולאוכלו בבתי החולים בישראל.

איסור הצגת חמץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד