כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הגר"ע יוסף: איסור חמור לעלות להר הבית

עליה במספר העולים להר הבית, הובילה להתגייסות הגר"ע יוסף נגד התופעה • הצטרף ל'קריאת קודש' של הגר"ש עמר נגד העלייה למקום המקדש: "האיסור בתוקפו עומד"

הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן
הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן

העליה הניכרת במספר החרדים הפוקדים את הר הבית, לצד התארגנויות של ארגונים שונים המעודדים את העלייה להר, הובילה את רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, לפנות אל הגר"ע יוסף, כדי לגייסו למאבק בחילול מקום המקדש.

נשיא מועצת החכמים הזדעזע למשמע הדברים, וצירף את חתימתו ל'קריאת קודש' שפרסם הראשל"צ הגר"ש עמאר, האוסרת בצורה ברורה ונחרצת את העליה להר הבית,

אל קריאה זו כבר הצטרפו הראשל"צ הגר"א בקשי דורון, הגאון רבי שלום כהן - ראש ישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה וחבר מועצת חכמי התורה, רבה של העיר העתיקה הגר"א נבנצאל, ורב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ.

הגר"ש עמאר פירסם לפני כחודש קריאה בה נאמר: "חובה קדושה להעיר את לבבכם כי איסור גמור הוא על פי ההלכה לעלות להר הבית, ואיסור זה היה פשוט וברור מקדם קדמתה, והדבר נאסר על ידי כל גדולי ישראל.

"אך בהיות ובתקופה האחרונה כל מיני ארגונים קוראים אל הציבור לעלות אל הר הבית, הנני לגלות בזה דעת תורה, כי האיסור בתוקפו עומד, ואיסור מוחלט לעלות אל הר הבית בזמן הזה".

לקריאה זו הוסיף הגר"ע יוסף: "הנני מצטרף בכל לב ונפש לקריאת קודש זו".

גם הרב הראשי לישראל הגר"י מצגר פירסם קול קורא בעניין, ובו הוא כותב: "הנה נודע בשערים המצוינים בהלכה, האיסור החמור על פי דין תורתנו הקדושה, שלא להיכנס לכל שטח הרב הבית בטומאה, וכיום שאנו טמאי מתים, ובעוונותינו אין לנו אפר פרה להיטהר. הדבר אסור לנו בכל תוקף, והנכנס למחנה שכינה בטומאה חייב כרת. וכל הוראת היתר בעניין זה עלולה לגרום למכשלות חמורים באיסור כרת. לכן נקבע על ידי גדולי הדורות מקדמת דנא, לאסור באופן מוחלט עליית יהודים לכל שטח הר הבית".

עוד מוסיף הגר"י מצגר: "אולם החרש לא אוכל, כי שמעתי קול ענות חלושה, האומרים שכביכול יש היתר בדבר, ומטעים את קהל עדת ישראל לעלות בהר ה' ולקום במקום קודשו, ולא יראו לנפשם לפרוש מאיסור תורה החמור שיש כרת רח"ל. על כן ראיתי חובה לעצמי לקרוא לקהל הקדוש שלא לעלות חלילה לכל שטח הר הבית. ועוד זאת אזכיר, כי היודע על מי שרוצה לעלות להר הבית, חובה קדושה עליו למחות בידו ולפרש לו בדרכי נועם את חומר האיסור, כי מלבד אשר בכל מצוות התורה נאמר "כל ישראל ערבים זה לזה" הדבר נכון באופן מיוחד במצווה זו המוטלת על כל הציבור, והכל חייבים לשמור על קדושת מקום המקדש, שלא יתחלל על ידי עלייה אליו שלא כדין".

יצוין, כי בפתח הר הבית קיים שלט ובו קריאה מטעם רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ האוסרת עליה להר הבית, וכבר בשנת תשכ"ז (1967) פורסמה קריאה בנושא על-ידי גדולי ישראל האוסרת עליה להר הבית.


הר הבית הגר פסק הלכה עליה להר איסור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד