ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

ה'מתווך' בפעולה • יו"ר הכנסת נפגש עם הגראי"ל שטיינמן

מאז שפסל בית המשפט את חוק טל, החל רובי ריבלין לגבש לעצמו סדר יום בנושא • היום הגיע השיא: פגישה עם הגראי"ל, בשליחות נתניהו • חשיפה וסיקור מלא

רובי ריבלין אצל הרב שטיינמןם, צילום: משה גולדשטיין
רובי ריבלין אצל הרב שטיינמןם, צילום: משה גולדשטיין



מזה שבועות ארוכים מנסים הצדדים השונים להביא לכלל ביצוע את הפגישה הדרמטית הנערכת ברגעים אלו ברחוב חזון איש 5, בין הגראי"ל שטינמן לבין יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין.

כשסיפרו בני הבית לפני מספר שבועות להגראי"ל על רצונו של ריבלין להיפגש עמו ולשמוע את דעתו בנושא חוק טל, הגיב בחיוב.

כבר בשעות הקודמות נערכו מאבטחיו של יו"ר הכנסת סביב הבית, ובהגיע מכוניתו של ריבלין למקום, הבליעו אותו פנימה, לשיחה משמעותית ביותר, שעשויה להשפיע רבות על מושב הקיץ הקרוב מבחינת הציבור החרדי, ובעיקר מבחינת לומדי התורה.

ריבלין, מלווה ברב יצחק רביץ, בנו של יו"ר 'דגל התורה' הרב אברהם רביץ זצ"ל, מי שפעל בעבר רבות בנושא חוק טל והיה בין מקדמיו הבולטים. בפגישה נכחו גם הח"כים גפני ומקלב.

כידוע, ברקע מרחפת סכנתו של חוק טל, קרי ביטולו בידי בית המשפט העליון, ובמערכת הפוליטית שורר מתח רב לקראת המושב הקרוב ולקראת ההכרעה החייבת להינתן בנושא עד לחודש אוגוסט.

האפשרויות העומדות לפתחה של הממשלה לא רבות. יו"ר הכנסת הוא זה שיוכל לנווט בין תחילת דיונים בנושא כבר עם פתיחת המושב תוך ניסיון לגבש הסכמה עד למועד הנקוב או אולי דיונים בשבוע האחרון תוך הגשת בקשה מבית המשפט לדיחוי, מהלך די בעייתי מכל הבחינות.

מבחינת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדובר בנקודה משמעותית ביותר מבחינת גורל הקואליציה שלו, מי כמוהו מבין כי אי החלטה בנושא תביא לפירוק ממשלתו ולהליכה לבחירות.

כפי ששמעתי מאחד מהשרים הבכירים בממשלה, נתניהו ערוך נפשית לבחירות כבר באוקטובר הקרוב, אבל ברור לכל שברצונו בכל מקרה להביא לכלל סיום מוצלח את מלאכת הרכבתו מחדש של חוק טל.

נגד שירת נשים

מאז ומתמיד עסק הגראי"ל שטיינמן - באומץ רב - בנושא חוק טל, ורוב גדולי ישראל סמכו על ידיו כמילה האחרונה בנושא.

הנקודות האדומות של הגראי"ל בחוק טל הן הנושא המרתק את המערכת הפוליטית כולה. זו חידה שגם רה"מ נתניהו מנסה לפענח. עד כה, כלי הפענוח היחידים שלו עברו דרך גפני את מקלב, לאחר הפגישה היום הוא יוכל לשמוע על כך ישירות מפי איש הליכוד רובי ריבלין.

יחסיו הקרובים של ריבלין עם הציבור החרדי לא החלו בתקופה האחרונה. הן ידעו משבר קל כאשר ש"ס לא תמכה במועמדותו לנשיאות המדינה והחליטה להכיר טובה לשמעון פרס על תמיכתו בעולם התורה. למרות שאלי ישי תמך בריבלין, היה זה אריאל אטיאס שחשב שחובה על הגר"ע יוסף להקפיד ולהכיר טובה. מבחינה זו, כך נראה, בפעם הבאה בה יידרשו להצביע למועמד כזה או אחר לנשיאות הכרת הטובה תהיה מופנית לאיש ששמר אמונים לציבור החרדי לאורך כל המשברים שעבר בתקופה האחרונה, הרי הוא יו"ר הכנסת.

כזכור, היה זה בעת משבר שירת נשים, עת הצליפה התקשורת ביקורת עזה על סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שבחר לצאת מאולם בעת שנשמעה בו שירת נשים.

ריבלין היה זה שהתראיין ב"בחדרי חרדים" והביע תמיכה באיש ובעקרונותיו. ריבלין אף הגן בלהט על חיילים המבקשים שלא לשמוע שירת נשים ואף סיפר לנו כי בכוונתו לדאוג להחליף שירה בכלי נגינה בטקסים שייערכו בכנסת ובלבד שלא להביך פוליטיקאים חרדים ושלא להיכנס לפינות שקשה אחר כך לצאת מהם.

ה'מתווכים' נפלו

מאז שפסל בית המשפט את חוק טל, החל ריבלין לגבש לעצמו סדר יום שמוקדש בחלק ניכר ממנו לנושא.

במהלך ימי חג הפסח האחרון נפגש עם האדמו"ר מבעלזא ושמע ממנו על דעתו בנושא החוק ודחיית השירות לבני הישיבות, בהמשך שוחח טלפונית עם הגר"ע יוסף בנושא, בתיווכו של השר אלי ישי הנאמן באופן מוחלט על הרב כמוציא ומביא של החלטותיו הלכה למעשה במגרש הפוליטי.

בין לבין, דאג ריבלין לעמוד בקשר ישיר עם ראש הממשלה ולעדכנו על כל צעד. כך הוא צפוי לעשות גם לאחר הפגישה היום. עבור ראש הממשלה, יהיה זה מידע אמין ומוסמך על דעתו של 'הרב הקובע' בכל הנוגע לגיבושו מחדש של חוק טל.

אין זה סוד, כי המתווכים השונים אותם ניסה נתניהו להדביק, באופן רשמי או שלא באופן רשמי, למפלגות החרדיות, לא זכו להסכמת האחרונים.

בין השמות שעלו, חלקם כשמועות, חלקם באופן רציני יותר, היו שר התחבורה ישראל כץ, יו"ר הקואליציה זאב אלקין ואפילו שמו של עתניאל שנלר איש תנועת 'קדימה' צף ועלה. החרדים, כאמור, לא קיבלו בהסכמה כל שם שהוא. דווקא ריבלין הצליח לעשות את שלא הצליחו האחרים ולזכות לאמון כל הצדדים כאיש מגשר, שיוכל אולי ובע"ה כמובן, להביא לפתרון מוצלח של הבעיה הכבדה.

בהמשך מתוכננות פגישות נוספות שלו עם ראשי ישיבות מהמגזר הליטאי וגם החסידי, הכול במטרה להבין 'עד הסוף' את הנושא על כל המורכבות שלו.

הגראי"ל יתמוך במועמדות ריבלין לנשיאות?

הפגישה, שנמשכה כחצי שעה, התנהלה ברוח מאוד טובה, ועסקה בנושאים שונים, כשהעיקרי שבהם הוא כמובן חוק טל. הגראי"ל, מצידו, הקפיד שלא לפרט את עמדותיו המדויקות בנושא החוק, מה גם שכל הצעה קונקרטית לא עמדה על הפרק. הוא בעיקר הקשיב, ניתן לומר שאפילו התרכז מאוד בדבריו של ריבלין. חשוב היה לו לשמוע כל מילה ולהבין מהי הרוח הנושבת במסדרונות הפוליטיים. כל שאמר הוא שצריך לזכור את שאירע לעמנו לפני 70 שנה ולפגיעה הקשה שהייתה אז לעולם התורה.

ריבלין הסביר לרב על ההתנגשות הקיימת כרגע בשל הוראת בג"ץ שפסלה את החוק, ולשאלת הרב מתי צפויות להיערך הבחירות הבאות העריך כי לדעתו הנושא הזה, כמו גם נושא העברת התקציב, יכולים להביא להקדמת הבחירות כבר לתחילת החורף הקרוב.

"אני פונה אל הרב כמנהיג הציבור החרדי, בניסיון להבין מה הוא מתכוון לעשות ולאן יוביל את הנושא", אמר יו"ר הכנסת לגראי"ל, והבהיר כי הוא מתואם כל העת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכי חשוב לו לעשות כל שביכולתו כדי להביא את הבעיה לכלל פתרון המוסכם על כל הצדדים, גם על בית המשפט, כמובן.

"החודשים הקרובים יהוו שעת מבחן ליכולת של הציבור החרדי והכללי להגיע להבנה ולהסכמה. משני הצדדים נדרשת אחריות משני הצדדים", אמר ריבלין, והוסיף כי כל מרכיבי הקואליציה נחושים ברצון להביא לסיום מוצלח את הפרשה, "אפילו איווט רוצה למצוא פתרון, אך יש לנו בעיה: בג"ץ הכניס את כולנו לפינה".

"כדי לפתור בעיות כמו חוק טל דרושה מנהיגות שמסוגלת לקחת את המושכות לידיה", המשיך יו"ר הכנסת בדבריו. "כדי למנוע מאנשים שששים אליי קרב ללבות את המחלוקת על מנת לגרוף רווח פוליטי. אין כאן שני עמים בתוך העם היהודי, אנו עם אחד שחי במדינה אחת. יש כאן שני צרכים ראויים וחיוניים, לימוד התורה הוא ערך יסוד בקיום היהודי שלנו וכך גם הצורך להבטיח את ביטחוננו. יש למצוא פיתרון שיביא לאיזון נכון בין הצרכים הללו".

"פתרון הסוגיה אינו בכוחה של הממשלה לכפות הסדר, אלא בנחישות של הצדדים לחתור להסכמה", המשיך ריבלין בדבריו. "מי שטוען שניתן לגייס חרדים באמצעות כפייה, זורה חול בעיניי הציבור. במדינה דמוקרטית, במדינת ישראל, כפייה קטגורית, מגזרית, תסתכם לכל היותר באלפי חרדים בבתי הסוהר ולא באלפים שרצים על הג'בלאות. מנגד, מי שחושב שישנו מגזר בישראל שרשאי לפתור את עצמו מלשאת בנטל הכלכלי, החברתי והביטחוני, או שישנו איזה סקטור בישראל הנהנה מזכויות יתר, גם הוא זורה חול בעיניי הציבור".

כבר בבוקרו של יום, בטקס המיוחד שנערך באולם שגאל בכנסת לרגל יום השואה, סיפר ריבלין לנוכחים, ביניהם ראש הממשלה, יו"ר האופוזיציה שאול מופז ושופטים בכירים כי הוא עומד לפגוש עוד היום את מנהיג הציבור החרדי ולמצוא יחד עמו פתרון לנושא חוק טל.

בשולי הפגישה שוחחו ריבלין וראש הישיבה על כך שמוצאו של ריבלין מהעיר וילנא, והוא מצאצאיו של אחי הגאון מוילנא. הגראי"ל נלהב מאוד לשמוע את הדברים ואמר: "לכל מי שמגיע מוילנא יש מידות טובות". הוא אף סיפר, כי כאשר היו שואלים ילד בוילנא איך להגיע לרחוב מסוים היה נוטל את ידו של השואל ומוליך אותו עד למקום המבוקש.

ריבלין סיפר לגראי"ל כי ברשותו כתבים של הגאון, והדבר עורר את התעניינותו של הרב.

בהמשך שיבח ריבלין את נציגי 'דגל התורה' משה גפני ואורי מקלב, שנכחו בחדר בעת הפגישה. "יש לרב שליחים נאמנים", אמר, והוסיף כי מדובר בנציגי ציבור "חרוצים מאד, פרלמנטרים מעולים ואנשים שלא רואים רק מנקודת מבט כיתתית אלא פועלים מתוך טובת הכלל גם בנושאים שונים כמו איכות סביבה, תקציבים ועוד. הם בהחלט מקדשים שם שמים".

לסיום עלה גם הנושא הפחות מדובר באופן רשמי ופומבי: הבחירות הצפויות לנשיאות המדינה. היו אלו גפני ומקלב שהעלו בפני הרב את הנושא, תוך שהם מספרים לו כי ריבלין מתכוון להגיש את מועמדותו לתפקיד.

הגראי"ל נוהג שלא להבטיח דברים, אך כל מי שנכח בפגישה יכול היה לחוש את הסיכוי הגבוה לתמיכה, ככל שהדבר נוגע להחלטה שתצא מהחדר שברחוב חזון איש 5. מאחר והפעם צפוי ריבלין לזכות גם בתמיכתו של הגר"ע יוסף, נראה כי סיכוייו לזכות בתפקיד גבוהים במיוחד. אולי זה מה שהופך אותו באופן טבעי לאיש היחיד שעשוי לגשר בין הפערים הכל-כך גדולים בין הציבור החרדי לבין בג"ץ והקואליציה בנושא הסבוך של הסדרת המשך לימודם של בחורי הישיבה, מבלי שתרחף על ראשם חרב גזירת הגיוס.

אם גם נתניהו וגם הנציגות החרדית סומכים את ידיהם על יו"ר הכנסת כמגשר בנושא, אין ספק שמדובר בתעודת כניסה מרשימה מאד מבחינתו של ריבלין בדרך לתפקיד הנכסף של הנשיא הבא של מדינת ישראל.















רובי ריבלין הרב שטיינמן חוק טל צבא ראשי ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד