י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"הסיטואציה כאן משונה"

הפרקליט הבכיר קובע: כתב אישום נגד נתניהו לא תקין

עורך הדין אורי קורב, מי שהיה התובע במשפטו של אהוד אולמרט, מצביע על ליקוי בכתב האישום של ראש הממשלה ועל כך שחסרה בו רשימת העדים: "אם הרשימה כוללת את יאיר לפיד, איתן כבל, זאב אלקין יש לכך משמעות לנאשם", קובע קורב

הפרקליט הבכיר קובע: כתב אישום נגד נתניהו לא תקין
עורך הדין אורי קורב צילום: David Vaaknin/POOL

עורך הדין אורי קרוב, מי שהיה פרקליט בכיר בפרקליטות המדינה ותובע במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, מציין כי כתב האישום שהוגש כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אינו תקין בגלל שלא פורסמה בו רשימת העדים המלאה בתיק: "לפרוצדורה יש השפעה משמעותית על המהות", הוא טוען. את הדברים הוא אמר בראיון שהעניק לאראל סג"ל ודוד ורטהיים ברדיו 103FM.

בכתב האישום הזה אין רשימת עדים, מדוע?

"נכון. החוק הפלילי קובע במפורש מה צריך להופיע בכתב האישום. בכתב אישום בסדר הגודל הזה צריכה להופיע רשימה ארוכה של עדים. יש לזה משמעות מבחינת המשפט. זה נשמע טכני אך זה לא בהכרח כך. השאלה אם גברת נתניהו, זאב אלקין, איתן כבל ויאיר לפיד נוכחים ברשימת העדים היא שאלה מהותית. אם שמת עד ברשימת העדים להגנה יש זכות לגבות מהם עדות".

אתה היית פרקליט בכיר, פחות מחודש מרגע השימוע הוגש כתב האישום. הטיים-ליין כאן להערכתי הוא מאוד פוליטי.

"מדובר בחודש וחצי מאז השימוע אך אין ספק שזה יחסית מהיר. תמיד טוענים שהמערכת גוררת רגליים אני דווקא תומך בעמדה שאם אפשר לעשות את זה - צריך לעשות את זה".

אפשר לבקש דחייה של כתב התביעה בגלל שלא הוכנסה רשימת העדים?

"במצב רגיל היית יכול לבקש למחוק את כתב האישום במידה והוא לא תקין. כאן יש מצב אחר, כתב האישום הוגש לכנסת ואינו יכול להיות מוגש לבית משפט".

יש פה גם עניין פוליטי. אחד מהעדים המרכזיים בתיק 1000 הוא יאיר לפיד, שהוא יריב פוליטי של נתניהו. ברגע שאתה לא מכניס אותו לכתב האישום יש לזה משמעות. אם זה לא נחשב לכתב אישום, איך בג"ץ יכול לדון בו?

"אם הייתי מייצג את ראש הממשלה הייתי טוען שאני לא רואה ב-30 יום שניתנו עד הגשת כתב האישום כרלוונטיים".

ורטהיים: אם נתניהו לא היה מקדים את הבחירות – זה לא היה פוליטי. הוא הרי משנה את המפה הפוליטית בהתאם למצבו המשפטי.

"אני לא יודע אם זה פוליטי או לא. המסמך הזה כפי שהוגש הוא לא עומד בכתב אישום על פי הגדרות החוק ויש את הזכות למחוק אותו בבית המשפט. הסיטואציה כאן משונה. הפעילו כבר את שעון העצר ואתה צריך להתייחס לכתב האישום כפי שהוא למרות שהוא לא תקין. אם אתה מגיש כתב אישום לכנסת – הוא אמור להיות כתב אישום מושלם".

אנחנו מדברים על האופן המהותי. איך בג"ץ יכול לדון בעניינים האלה אם הכתב אישום אינו פעיל? בג"ץ יכול לדרוש מהפרקליטות להעביר לו את רשימת העדים?

"הוא מחויב לעשות זאת. רשימת עדים היא עניין שמשפיע מאוד על ההליך ומושקע בו המון מחשבה בגלל צפיית פני העתיד".

אורי קורב כתב אישום נגד נתניהו רדיו 103 FM אראל סגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד