י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
למען ילדינו

תמונה שזעזעה את הרשת: המטרה - למנוע את החנק הבא

לאחר מותו של ילד קטן כתוצאה מחנק, פורסמה תמונת הריאות שלו וסיבת המוות • האיגוד שפרסם את התמונה הבהיר כי היא נועדה לגרום להורים להיזהר הרבה יותר כשהם נותנים מאכלים לילדים עד גיל 5

 תמונה שזעזעה את הרשת: המטרה - למנוע את החנק הבא
פיצוחים צילום: יעקב נחומי

תמונה קשה שפורסמה בדף האוהדים בפייסבוק, של ארגון להכשרת אחים ואחיות, Nursing CPD, הצליחה להפוך את הבטן להרבה מאוד הורים. בתמונה רואים צילום ריאות של ילד קטן, ואת קנה הנשימה שלו שחסום על ידי חצי בוטן. התמונה פורסמה לאחר מותו של הילד כתוצאה מחנק, לא עלינו.

תחת התמונה, שנועדה לזעזע, נכתב כך:

"זו תמונת ריאות של ילד קטן שמת מחנק. זהו בוטן. הגודל של בוטנים ואגוזים אחרים זהה לגודל נתיב האוויר של ילד צעיר מגיל 4-5. הסיכון למוות מחנק הוא אמיתי, אך ניתן למנוע אותו. אנא אל תציעו לילדים קטנים: פירות יבשים מלאים, פופקורן, אגוזים, וגם לא כל מזון שהוא בגודל של ממתקים קטנים. המוות הוא בלתי הפיך, המניעה עדיפה. בבקשה שתפו".

אלפי הורים הגיבו לתמונה המזעזעת, כמובן שיתפו, והעידו שהדבר גרם להם לחשוב פעמיים על האוכל שיתנו לילדים שלהם מהיום.

הסיבה שמזהירים מפני חנק אצל ילדים עד גיל 5, היא מכיוון שזהו גיל פגיע יותר. דרכי הנשימה צרות יותר, ויכולת לעיסה של פעוטות נמוכה יותר. הקטנים נוטים לשאוף מזון לקנה נשימה במקום לוושט, וגם אם הם בולעים לא נכון ומנסים להשתעל כדי להוציא את החתיכה הבעייתית, רפלקס השיעול שלהם לא חזק דיו על מנת להוציא את מה שנתקע. לכן הם בסכנת חנק הרבה יותר מאשר מבוגרים.

לכן חייבים לשים לב באוכל של ילדים קטנים, לגודל, למרקם ולצורה.

בגודל שלא יהיה גדול מדי אבל גם לא קטן מדי. בוטן אומנם מספיק קטן כדי לעבור בגרון, אם כי הוא עלול להיתקע בקנה הנשימה, כפי שקרה לאותו ילד מסכן שתמונת ריאותיו פורסמה. לא סתם אוסרים על ילדים קטנים לאכול פיצוחים, אגוזים, שקדים, פופקורן וכד'.

גם לצורה יש משמעות, ולכן חותכים מאכלים ארוכים כמו מלפפון או נקניקיה, לאורך. יש להשתמש בצורת החיתוך הזו גם לבננות, ענבים, תמרים, עגבניות שרי וכד'.

ואי אפשר בלי להזכיר את המרקם שהוא בעל חשיבות רבה. מאכל חלק מאוד כמו מסטיק או סוכריה, שיכול להחליק במהירות אל בית הבליעה, מסוכן מאוד. אך גם מאכלים שסופחים נוזל ומתנפחים בגרון ויש את נושא הדבק. מאכלים דביקים, לדוגמה מרשמלו, עשויים להיות מסוכנים ונדרשת בהם משנה זהירות.

 

סכנת חנק בתינוקות חנק ממזון מוות פיצוחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד