י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סערת אפלית החינוך המיוחד החרדי

המדינה מבקשת שנה; ח"כ ינקלביץ' תוקפת: "עוול בלתי יתואר"

עתירת גני החינוך המיוחד החרדיים: המדינה מבקשת שנה ללמוד את הנושא • הורי הילדים: "מדובר בשערורייה ומשיכת זמן בלתי סבירה – לפקידים יש זמן ובינתים הילדים סובלים" • ח"כ מיכאל מלכיאלי בתגובה: "זו אטימות על גבול הרוע • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים

המדינה מבקשת שנה; ח"כ ינקלביץ' תוקפת: "עוול בלתי יתואר"
ילדים חרדים, אילוסטרציה צילום: פלאש 90

מעקב בחדרי חרדים: לאחר שהממשלה ממשיכה להתעלם ממצוקת החינוך המיוחד שסובל מחוסר בתקציב ולאחר שבחדרי חרדים פרסם לראשונה כי הורי הילדים עתרו לבג״ץ - המדינה מבקשת שנה ללמוד את הנושא לאחר שזה עלה על שולחנה מספר פעמים בשבועות האחרונים.

אם הורי ילדי גני החינוך המיוחד במוכש"ר סברו כי מבג"צ תבוא הישועה, נראה כי המדינה מנסה למסמס את הענין בכל כוחה.  אתמול (שלישי) הגישה המדינה את תגובתה לבג"צ ומה שמסתמן הוא שינוי לרעה בעמדת משרדי הממשלה.

בתשובת משרד החינוך ובתשובת משרד האוצר לעתירת גני החינוך המיוחד המוכש"ר לבג"צ , הודיעו נציגי משרד החינוך ומשרד האוצר כי יש להם צורך בשנה שלמה לגיבוש העמדה לקראת תיקון האפליה וקיום החוק, שנה שבה תשב ועדה ותדון בנושא בכובד ראש.

יצוין כי שמואל אבוהב מנכ"ל משרד החינוך הצהיר בישיבת ועדת החינוך של הכנסת לפני פתיחת שנת הלימודים שהבהיר שיפעל להשוואת תנאי הגנים כבר בשנת הלימודים התש"ף. גם נציגי המשרדים, משה שגיא סמנכ"ל משרד החינוך וליאור בראון ממשרד האוצר הודיעו לפני כחודשיים כי כי הנושא יעלה לדיון ויוסדר בהקדם האפשרי, לכל היותר במסגרת הדיונים על תקציב 2020.

כעת נראה מתשובת המדינה שהוגשה כי היא מבקשת לאחר את הטיפול ולדחות אותו עוד שנה נוספת לצורך דיונים ואיסוף חומר בוועדה מיוחדת שהקים מנכל משרד החינוך רק השבוע, ככל הנראה לקראת הגשת התשובה לבג"צ.

בפורום המוכש"ר שמנהל את המאבק למען שיוויון זכויות ותיקתוב לילדים בגני החינוך המיוחד זעמו על הודעת המדינה. דוד שרפר יו"ר פורום המוכש"ר פנה לשר החינוך פרץ וביקש את התערבותו המיידית בנושא. "בכל השנה הנוספת שאותה מבקשים נציגי משרדך מבית המשפט העליון על מנת להקים ועדה ולדון בנושא, האפליה תימשך. הילדים נפגעים כל העת ומקבלים פחות ממה שראוי ונדרש על פי חוק. כך פוגעים מידי יום באלפי ילדים בשלבים הכי קריטיים של הטיפול לו הם זקוקים.

שרפר פנה לשר בבקשה להורות לאנשי משרדו "למלא אחר החוק הישראלי ולהשוות מיידית את זכויות ותקציב גני החינוך המיוחד במוכש"ר, ודאי שאת השינוי הנדרש בתיקצוב שכר הגננות יש לעשות מיידית. ברור שניתן לאסוף את כל המידע הנדרש בתוך שבועות ספורים."

מרגלית לב טוב ואליעזר היון, נציגי הורי החינוך המיוחד פנו ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני ולחברי הוועדה בבקשה לעצור את כל ההעברות התקציביות של משרדי הממשלה עד להפסקת האפליה.

לדבריהם: "זו הדרך היחידה שאותה מבינים במשרדים הללו, אין דרך אחרת על מנת לעורר את הנציגים והפקידים להבין כי יש ילדים מאחורי הניירות והמסמכים. ילדים הנפגעים מידי יום , ילדים הנמצאים בשלבים הכי קריטיים של הטיפול לו הם זקוקים. האם אין גבול להתעללות בילדי גני החינוך המיוחד? האם אין גבול לפגיעה בחוק ובשיוויון. לו היה לפקידים ולשרים ילד בגן חינוך מיוחד, האם היו מוכנים שהגן יופלה מול כל גן אחר דומה לו ? שילדיהם יקבלו פחות שעות, פחות טיפולים, פחות תמיכה ועזרה?".

תגובות סוערות במערכת הפוליטית

ח"כ ינון אזולאי: "הבטיחו לנו במפורש שבשנת 2020 הנושא יובא לכדי פתרון. בקשת המדינה בעצם אומרת לילדים ולגננות תמשיכו לסבול עוד שנה. אני מיצר על הבקשה הדורסנית הזאת. משרד החינוך אמור להתנגד לה בתוקף".

ח"כ עומר ינקלביץ: "משרדי החינוך והאוצר שוב מנסים למשוך זמן על גבם של הילדים. חוק חינוך מיוחד מורה על שוויון בין מוסדות החינוך המיוחד - הן הרשמי והן המוכר שאינו רשמי, אך מזה שנים נעשה עוול בלתי יתואר למוסדות החינוך המיוחד המוכש"ר, שאינו מתוקצב באופן שוויוני.

ללא לחץ מאסיבי על משרדי החינוך והאוצר – תמיד יישארו החלשים ביותר בתחתית סדר העדיפויות. כבר פניתי ליועמ"ש שהורה להפסיק את האפליה, נאבק על כך בתקציב 2020 אי"ה".

ח"כ מיכאל מלכיאלי בתגובה: "זו אטימות על גבול הרוע. ישבנו בוועדת כספים וקיבלנו הבטחות פעמים רבות, כולל בכתב, מה ללמוד מכאן? שאסור ללמוד על הבטחות של משרד האוצר??".

ח״כ מרגי: ״בקשת המדינה מביהמ״ש לעיכוב בהשוואת תנאי תלמידי המוכש"ר בחינוך המיוחד הינה חוצפה והוספת חטא על פשע, אני מנסה לשער מה היה קורה אילו הייתה מבקשת המדינה לחדול מתיעדוף תיקצוב חינוך הממלכתי דתי ב-20% ויותר בהשוואה לחינוך הממלכתי״.

ח"כ ד"ר שלמה קרעי: "אינני יודע מי זו "המדינה" אשר השיבה לבג"צ בעניין זה. אותה "מדינה", על ידי משרדי החינוך והאוצר שלה, הבטיחה בעל פה ובכתב במסמך רשמי, לי ולוועדת הכספים, כי בתקציב 2020 תופסק האפליה הקיימת בניגוד לחוק והתקצוב יושווה.

"כחבר כנסת בקואליציה או באופוזיציה לעתיד, אני מתחייב כי בדיוני תקציב 2020 שום דבר לא יעבור ללא השוואת התקצוב הזה. הבטחות חובה לקיים. יחד עם כל חברי וועדת הכספים, שנרתמו כבר לטובת הילדים המיוחדים האלו בקונצנזוס חוצה מפלגות, נעמוד על כך ולא נוותר".

ח"כ קטי שטרית: "שוב נוכחנו לגלות אטימות משוועת מצד פקידי הממשל. ילדים הם ילדים ולא משנה מאיזה מגזר וקהילה הם באים. אני מצטרפת לזעקה של הח"כים החרדים ואעמוד לצידם בדיוני תקציב 2020 כדי לתקן את העוולה הזו".

חינוך מיוחד מיכאל מלכיאלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד