י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הרכבים העירוניים של המאה העשרים ואחת

מהלך מאה השנים האחרונות, ובמיוחד במהלך העשורים האחרונים, אנו עוסקים ללא הרף בתחזיות וספקולציות מסקרנות בנוגע לעתיד עולם הטכנולוגיה, על מגוון תחומיו השונים • אינספור אנשים בארץ ובעולם מתעניינים במיוחד בעולם הרכב, המכיל באופן עקבי ורציף פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים ומעוררי השראה

הרכבים העירוניים של המאה העשרים ואחת
טויוטה אייגו צילום: מתם מוטורס טויוטה חיפה

במהלך מאה השנים האחרונות, ובמיוחד במהלך העשורים האחרונים, אנו עוסקים ללא הרף בתחזיות וספקולציות מסקרנות בנוגע לעתיד עולם הטכנולוגיה, על מגוון תחומיו השונים. אינספור אנשים בארץ ובעולם מתעניינים במיוחד בעולם הרכב, המכיל באופן עקבי ורציף פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים ומעוררי השראה. המכוניות של היום הם משהו שקשה היה לדמיין רק לפני כמה עשרות שנים בודדות, והרכבים של העשור או שניים הבאים צפויים להיות אף שונים ומעניינים עוד יותר. ספציפית, מעניין לבחון את הרכבים העירוניים של המאה העשרים ואחת – בעולם בו אחוז האנשים המתגוררים בסביבה עירונית הולך וגדל בקצב אקספוננציאלי, אילו סוגי רכבים המעוצבים במיוחד עבור שימוש עירוני קיימים ונפוצים בשוק?

מכוניות מיני עירוניות – עתיד הרכבים הפרטיים במרחב העירוני?

אחת הדוגמאות המובהקות והמסקרנות ביותר לפיתוחים שמציעות לנו יצרניות רכב מובילות במיוחד עבור שימושים עירוניים היא זו של רכבי מיני למיניהם. דוגמה מצוינת לכך היא טויוטה אייגו – רכב המיני של יצרנית הרכבים היפנית המובילה נמכר בכמויות גדולות בערים ברחבי העולם, בעיקר מכיוון שמדובר בדגם אשר תוכנן ועוצב במיוחד על מנת לתת מענה לצרכים הייחודיים לנהגים במרחב העירוני הצפוף והסואן יחסית. טויוטה אייגו, בדומה למספר מצומצם של דגמי מיני עירוניים נוספים שמציעות יצרניות רכב שונות, הוא רכב קטן וקומפקטי אשר נוח להשתחל בו בתנועה העירונית הסואנת, נכנס בקלות גם לחניות קטנות וקצרות יחסית ומציע מגוון יתרונות נוספים הן מבחינה מכאנית ומבחינת ביצועים, והן מבחינת הנדסת האנוש.

בלי להתעכב כרגע יותר מדי על המאפיינים הספציפיים של טויוטה אייגו, ניתן לומר כי מדובר בדוגמה טובה ל"ז'אנר" מסוים של רכבים, אותו מעצבים כאמור על מנת להתאים למרחב העירוני. התאמה זו נעשית באמצעות מרכב קטן יחסית אשר הופך את הרכב לקומפקטי ונוח לשליטה בכבישים צפופים וסואנים, מנוע המותאם לנסיעות בלתי רציפות (כלומר, עם הרבה מאוד עצירות, כפי שקורה לרוב בנהיגה בעיר) ובמהירויות ממוצעות נמוכות וכו'.

האם רכבי המיני הללו הם הצפויים לאפיין יותר ויותר את כלל הרכבים הפרטיים במרחב העירוני בעשורים הבאים עלינו לטובה? רק הזמן יגלה זאת...

השילוב הפופולארי בין נהיגה עירונית לנהיגת שטח – רכבי קרוסאובר

דוגמה נוספת לרכבים עירוניים פופולאריים במאה העשרים ואחת, אשר שונה לחלוטין מזו של טויוטה אייגו ורכבי המיני, היא זו של רכבי קרוסאובר, או פשוט – ג'יפונים למיניהם.

בישראל סוג זה של רכבים הפך לנפוץ ופופולארי ביותר במהלך עשרים השנים האחרונות, ובמובנים מסוימים נהיה סמל סטאטוס של ממש. אינספור ישראלים נוהגים כיום על רכב קרוסאובר המותאם הן לנהיגה עירונית והן לנהיגת שטח, כאשר לא מדובר ברכב שטח לכל דבר ועניין, אלא ברכב שטח מעודן יחסית, אשר אמור להיות נוח לנהיגה יומיומית גם במרחב העירוני.

גם כאן אחת הדוגמאות המוכרות והטובות ביותר מגיעה מבית היוצר של טויוטה, הפעם הכוונה היא לטויוטה ראב 4 (RAV 4). רכב הקרוסאובר הפופולארי של טויוטה מהווה דוגמה מצוינת בנושא בו אנו עוסקים, בין השאר מכיוון שכיום ניתן לראות יותר ויותר מהדגמים החדשים של הראב 4, המגיעים בגרסה היברידית. דוגמה זו מצוינת לנושא הרכבים המרחב העירוני במאה העשרים ואחת, משום שההנעה ההיברידית היא כיום הטכנולוגיה הירוקה והחסכונית בפליטות מזהמות הנפוצה ביותר בעולם הרכב. טויוטה, אשר אמונה על פיתוח סוג הנעה זה, מציעה כיום כאמור גם רכבי קרוסאובר היברידיים (דוגמת ה 4RAV), מתוך הבנה כי אחד הדברים הנחוצים ביותר במרחבים עירוניים כיום מבחינת תחבורה הוא אמצעי תחבורה אשר "חסכוניים" מבחינת הזיהום שהם פולטים לאוויר. טויוטה ראב 4, כמו דגמי קרוסאובר היברידיים נוספים אשר לבטח ייצאו לשוק בשנים הקרובות, מהווה את הפתרון הטוב ביותר הקיים כיום בשוק עבור סוגיה זו.

סוכנות מורשית מתם מוטורס טויוטה בחיפה מציעה את כל דגמי טויוטה החדשים וכן טויוטה יד שניה בתכנית טויוטה סלקט.

טויוטה רכבים חדשים נסיעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד