כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
עוסק בדיני נפשות

בית המכירות העמיד למכירה מסמך היסטורי ממחנה הריכוז

בית המכירות הירושלמי העמדי למכירה פנקס ובו עדויות של יהודים שנשלחו למחנות ההשמדה ושימש כאת הרבנים להתיר עגונות מיד לאחר השואה • "רואים בחומרה רבה את הניסיון למכור במכירה פומבית את הפנקס"

בית המכירות העמיד למכירה מסמך היסטורי ממחנה הריכוז

אחרי סערת מכירת הפריטים של היטלר בבית מכירות פומביות במינכן, בית המכירות 'קדם' בירושלים מתכוון למכור פנקס רבני מברגזן בלזן במחיר פתיחה של 4000 דולר.

המסמך הוא פנקס בית הדין להיתר נישואי עגונות ועגונים של מחנה הריכוז ברגן-בלזן.

הפנקס מכיל עדויות על יהודים מערים שונות בפולין וליטא שנשלחו למחנות אושוויץ, ברגן בלזן וטרבלינקה. בית המכירות תיאר את הפנקס כ"תיעוד ראשוני של השמדת יהודי אירופה בתקופת השואה שכן בכדי להתיר את העגונות והעגונים נזקקו הרבנים לחקור באופן יסודי את דרכי ההשמדה וביררו היטב ‏את סיכויי ההינצלות מהאירועים השונים". כך מפרסמת אנטוניה ימין כתבת 'כאן 11' לאירופה.

בתגובה למכירה מסר היום ארגון 'שארית הפליטה' ברגן-בלזן בישראל: "אנו רואים בחומרה רבה את הניסיון למכור במכירה פומבית את הפנקס. המסמך הרגיש, העוסק בדיני נפשות של עקורים וניצולים, הוא מסמך משפטי-רבני וציבורי שחייב להיות בידי מוסד ציבורי כדי לשמש חוקרים".

"רבני מחנה העקורים נאלצו למצוא דרך להתיר עגונות וגברים שהיו בעלי משפחות לפני השואה, וביקשו לממש את זכותם הטבעית להקמת משפחה ובית חדש בעם ישראל. הרבנים התעלו על עצמם ובעבודת קודש אישית מצאו פתרונות הלכתיים מדהימים שאפשרו לברוא חיים חדשים בצל מוראות השואה".

‏יו"ר ארגון שארית הפליטה ברגן-בלזן בישראל, שרגא מילשטיין, קורא לעצור את המכירה, לנהוג באנושיות ובחמלה הראויות למסמך זה, ולמסור אותו לטובת הציבור. הוא אמר, כי הארגון ישקול צעדיו בהתאם להחלטת בית המכירות.

בית המכירות קדם אוושויץ נשים עגונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד