י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
איי רוקח

צפו: מערכת רובוטית מתקדמת מפעילה את בית המרקחת

מערכת רובוטית חדשנית נכנסה לאחרונה לשימוש בבית המרקחת של המרכז הרפואי רמב"ם, בחיפה | מדובר אחת המערכות המתקדמות מסוגה. היא משמשת לאכסון והנפקה של עשרות אלפי תרופות עבור כלל מחלקות בית החולים, בזמן קצר וביעילות מרבית, מסביב לשעון • ככה זה עובד

צפו: מערכת רובוטית מתקדמת מפעילה את בית המרקחת
רובוט רוקח צילום: נתנאל אייזיק

מערכת רובוטית חדשנית נכנסה לאחרונה לשימוש בבית המרקחת של המרכז הרפואי רמב"ם, בית החולים הגדול בצפון. המערכת, אחת המתקדמות מסוגה, משמשת לאכסון והנפקה של עשרות אלפי תרופות עבור כלל מחלקות בית החולים, בזמן קצר וביעילות מרבית, מסביב לשעון.

מדובר במערכת הגדולה ביותר ובעלת נפח האחסון הגדול ביותר בארץ. בתפוקת עבודה של 24/7, ובעזרתם של שלוש הזרועות הרובוטיות של המערכת ו - 28 מטרים של מסועים חשמליים, המערכת מסוגלת לבצע במהירות רבה מיון תרופות ארוזות, סידורן על מדפים על פי חישוב שהמערכת מבצעת וליקוט של התרופות לפי צורך.



המערכת המתוחכמת מתפרסת על פני שטח של 44 מ"ר וגבהה 2.5 מ'. הקמתה ברמב"ם חייבה עבודות בינוי שכללו יצירת חלל אחסון והתאמת תשתיות. המערכת מיוצרת ע"י חברת ניו אייקון הפינית ונרכשה מחברת גוטקט הישראלית, כאשר לצורך הרכבת והתקנת המערכת ברמב"ם הוטסו צוות מתקינים מיומן מפינלנד.

למערכת יכולת אחסון של 67,000 אריזות והיא בנויה משתי יחידות אחסון מקבילות - לכל אחת מהן יש יכולת עבודה עצמאית ללא תלות בשנייה. החלוקה הזו מאפשרת למערכת לבצע במקביל הן קליטת אריזות למלאי וכן הוצאת הזמנות ניפוק שונות, כאשר המערכת מסוגלת לנפק 1,800 אריזות ולקלוט 400 אריזות בשעה. במערכת מותקנים אמצעים לבקרת טמפ' ולחות המאפשרים ניטור איכות האחסון של התרופות ובקרה עליהם.

תהליך האחסון כולל: רישום המלאי הנכנס , פריסתו בצורה חופשית על מסוע, מיון וסידור תרופות אוטומטית על גבי מדפי יחידות האחסון באופן בו כל אריזת תרופה מזוהה ונרשמת ומיקומה מנוהל. הודות לתהליך המחשוב, המערכת פועלת למעשה עם אפס תקלות בכל הנוגע להנפקת התרופות. תהליך הניפוק כולל ביצוע הזמנה ממלאי המערכת, ליקוטו האוטומטי וניפוקו לאחת מארבע נקודות יציאה אפשריות: דלפק שירות, הזמנה מרוכזת לפתח שרות במערכת, הזמנה ארוזה בארגזים ו-"כספומט" המקנה יכולת למתן שרות של ניפוק תרופות ליחידות ביה"ח בשליטה מרחוק לאחר שעות הפעילות.

"מדובר בהחלטה אסטרטגית של הנהלת ביה"ח שמאפשרת קפיצת מדרגה בעבודת בית המרקחת", מסביר יריב בן-דוד מאגף התכנון והתפעול של ביה"ח, שמנהל את הפרויקט, "זו המערכת הגדולה ביותר, המהירה ביותר והיעילה ביותר שקיימת כיום בארץ. למעשה אנחנו מכפילים את היכולות ואת האיכויות של עובדי בית המרקחת".

לדבריה של לימור איזנבוד, מנהלת שירותי הרוקחות ברמב"ם, העתיד כבר כאן: "זו המגמה בתחום וטכנולוגיות מהסוג הזה נכנסות יותר ויותר אל בתי החולים, קופות החולים ומוסדות פרטיים בעולם ובארץ. המערכת הרובוטית מאפשרת את קיצור זמני ההכנה של משלוחי תרופות מבית המרקחת אל יחידות הטיפול, ובעיקר מאפשרת הקצאת משאבי כ"א מקצועיים למשימות רוקחיות, תוך צמצום הזמן המושקע בפעולות טכניות. זהו ייעול משמעותי של עבודת הרוקחים בבית חולים גדול והשקעה גדולה באיכות הטיפול".

המערכת, שכאמור החלה את עבודה לאחרונה, נמצאת כעת בתהליך הטמעה וצפויה להרחיב את פעולתה בזמן הקרוב. בימים אלו מושלם פיתוח של ממשק עבודה מלא למערכות הלוגיסטיות של משרד הבריאות. הממשק מפותח ע"י נציגי ביה"ח מאגף התפעול , מאגף המחשוב וצוות בית המרקחת וכן נציגי הספק ואנשי המחשוב של משרד הבריאות "פרויקט מזור".

"בתוך זמן קצר נוכל לבצע פעולות נוספות באמצעות הטכנולוגיה הזו ולאפשר לרוקחים להתרכז בעבודת הרוקחות", מסכמת איזנבוד, "המערכת הרובוטית מאפשרת ביצוע מהיר, איכותי ויעיל של פעילויות רבות הנעשות בבית המרקחת ומאפשרות את פיתוחו לעתיד. בהחלט יתכן שבהמשך נראה רובוטים רוקחים תרופות ומבטאים יכולות מתקדמות יותר בשירות הטכנולוגיה הזו".

בית החולים רמב"ם בית מרקחת רובוט רוקח רובוטיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד