כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

'קדימה': מופז מתמודד עם פילוג, מרמור וחובות

לראשונה מאז הובסה בפריימריס, נפגשה ציפי לבני עם שאול מופז, אך טרם השיבה לו לאן פניה מועדות • מופז, מצידו, נאלץ להתמודד גם עם מרמור וחובות • טור מיוחד

שיחה אישית. ציפי לבני ושאול מופז
שיחה אישית. ציפי לבני ושאול מופז



דומה כי הטלטלות אותן ספגה מפלגת 'קדימה' במהלך השבועות האחרונים הגיעו הבוקר לשיאן. היה זה כאשר נפגשו יו"ר קדימה הנבחר, שאול מופז, והיו"ר היוצאת, ציפי לבני, לשיחה אישית, לראשונה מאז נערכו הפריימריז.

הפגישה נערכה בבית קדימה בפתח-תקווה, ונמשכה כ-45 דקות. במהלך השיחה ניסה מופז לשכנע את לבני להישאר במפלגה. לבני מצידה לא השיבה לו מה בדעתה לעשות.

ימים אחדים לפני חג הפסח התקיימה חתונתו של ח"כ יואל חסון, מאנשיה של לבני, ומי שמיהר להצטרף לעגלתו של מופז, ואף הופיע לחגיגת הניצחון שלו בבית קדימה.

במהלך החתונה לא ניגשו מופז ולבני זה לזו וזו לזה, תוך שהם בוחרים לשבת בשתי קצוות מרוחקות של האולם. מופז הגיע לחופה, וזמן קצר לאחר שהסתיימה נפרד לשלום מהחתן הטרי. דקות אחדות חלפו וגם לבני 'זזה'.

מאז הפסידה לבני למופז, היא נמנעה מלהתראיין בכלי התקשורת, ונראה היה כי היא מעדיפה להסתגר בביתה. אלא שכל מי שניבא לה פרישה מהחיים הפוליטיים, נאלץ להודות בטעותו. מתברר שלבני קורצה מחומר אמיץ, כזה שלא נכנע ולא מוריד ידיים, למרות הקשיים הנוכחיים. מאבטחיה האישיים נלקחו ממנה, מעמדה כיו"ר האופוזיציה הועבר כלאחר כבוד למופז, יריבה משכבר הימים, ובכל זאת מתברר כי היא ממשיכה לחיות מהבחינה הפוליטית, אולי אפילו תבעט בקרוב.

עד כה בחרה לבני שלא להגיע אל שני דיוני הפגרה שנערכו במהלך התקופה האחרונה. מעניין יהיה לראות האם תגיע לפתיחת מושב הקיץ בשבוע הבא.

מאחורי הקלעים ממשיכים אנשיה לערוך פגישות, לבחון אפשרויות ולתכנן מהלכים. וכידוע, בפוליטיקה הכול בהחלט אפשרי.

מפשיל שרוולים. מופזצילום: מפשיל שרוולים. מופז
מפשיל שרוולים. מופז


מופז מצהיר: אלחם למען שוויון בנטל

לקראת מושב הקיץ הקרוב מפשיל מופז, מצידו, שרוולים ומבקש להסתער על שתי המערכות המרכזיות הניצבות לפתחה של הכנסת: המחאה החברתית וחוק טל. בתחילת השבוע הגיע למחנה הפראיירים שבגן הוורדים הירושלמי ופגש שם את פעילי המאבק למען שוויון בנטל. מופז שב ומבטיח בימים האחרונים כי יפתח את מושב הקיץ הקרוב בהגשת חוק מיוחד שיסדיר את הנושא. במקביל הוא מבטיח להוביל את גל המחאה החברתית ולא מן הנמנע כי ינסה לקשר בין שתי המחאות.

בהצהרה שיש בה משום פתיחת קמפיין בחירות הכריז מופז כי מפלגתו יוזמת חקיקה שתוביל לשוויוניות בחלוקת הנטל, שתוצג בפתיחת מושב הקיץ של הכנסת. "המצב הנוכחי לא יימשך. צה"ל לא יכול להיות צבא המיעוט. המציאות הנוכחית בלתי מתקבלת על הדעת, בעיני צריך להחזיר את הממלכתיות לישראל וחוק אחד לכולם", אמר.

כבר בשבת, במפגש שנערך בקיבוץ אשדות יעקב, הבהיר מופז כי חוק טל הוא "קו פרשת מים בין ישראל המנותקת מהמציאות, לבין שינוי לעבר הסדרה חברתית הוגנת שאינה מבוססת על שוחד פוליטי.

"הגיעה העת להחזיר עטרה ליושנה. בכוונתי לגייס מפלגות מכל קצוות הקשת הפוליטית, על מנת לשים לסיפור הזה סוף", הבהיר, והסיר את הלוט לגבי כוונותיו העתידיות באשר ליחסיו עם המגזר החרדי. לא עוד 'שוחד פוליטי', והחזרת עטרה ליושנה תיעשה בתנאים הנוחים למגזר הכללי.

לתשומת לב מתפקדיו ויועציו החרדיים, אם אכן יש כאלו.

מתחילים להתמרמר: "מופז חושב שאנחנו בכיס שלו"

רגע לפני שסבור מי שסבור שאיומיו של מופז ראויים לתשומת לב מרובה, רצוי לזכור מהו מצבה של 'קדימה' בעת הזו.

בשיחות אישיות עם חברי קדימה מתברר כי מצב הרוח של רבים מהם די שפוף, וכי לא כולם רואים עין בעין את צעדיו האחרונים של יו"ר מפלגתם, בו תלו את כל יהבם לשינוי עתידי במפלגה. דומה כי המהפך ה'חגיגי' לא הצליח להשיב את הצבע ללחייהם.

חלקם כועס על ישיבות הסיעה הארוכות, במהלכן לא מתיר להם היו"ר להחזיק את מכשירי הפלאפון האישיים שלהם. "הוא חושב שהוא מפקד בצבא ושאנחנו חיילים שלו", אמר לי אחד מהח"כים, שלא לציטוט בשמו, כמובן. "וכל זה עוד בתקופת פגרה. הוא חושב שאנחנו משועממים? ומה זה לדרוש מאיתנו שבע שעות בלי קשר לעולם החיצון?"

ח"כ אחר הביע בפני ביקורת על הקריאות החוזרות ונשנות לשובה של לבני למפלגה ועל ההטבות המפליגות שניתנות לחברים שתמכו בה. "כאילו אנחנו שתמכנו בו לאורך כל הדרך 'בכיס שלו' והוא לא צריך להשקיע בנו, ככה זה נראה", אמר לי, וכעס גדול נשקף מקולו.

לכאורה, עוד 'קוטרים', אך כשהדברים נשמעים מפי חבר אחר חבר, קשה להשתחרר מהתחושה שאת הקולות הללו כבר שמעתי בעבר, כשהופנו כנגד יו"ר המפלגה דאז, ציפי לבני. זמן קצר חלף והקולות הפכו לסחף שערק מכיוונה לכיוונו של המתחרה מופז.

"למה הוא שב ומזמין את לבני למפלגה? השמועות אומרות שאם היא תחליט להיענות לו הוא ירפד אותה בשלל הטבות, שיגיעו על חשבוננו מי שהיו נאמנים לו לאורך כל הדרך. בכלל, יש תחושה אצל רבים מהחברים ששאול מחבק יתר על המידה את אנשי מחנה לבני, כאילו אנחנו כבר בכיס שלו".

בסביבתו של מופז לא מקבלים כמובן את הטענות. לטענתם, אם מפלגה רוצה לשוב לשלטון זו הדרך היחידה. גם על ההחלטה האסטרטגית (כנראה מבית מדרשו של האסטרטג ליאור חורב) להשיב הביתה את לבני הם מגנים בלהט. "לבני עשויה לתרום רבות למפלגה, היא כוח אלקטורלי עצום, למה שלא לאחד את השורות?" – הם אומרים.

"אין לזה צורה שבדיון יושבים כולם עם טלפונים ומסמסים כל הזמן. אני מצפה מכולם להתיישר לפי נוהלי העבודה שלו ולשנס מותניים", אמר ח"כ אבי דואן, מנאמניו המובהקים של מופז.



המצב הכלכלי: איזה סקרים ימכור מופז לבנקים?

אך דומה שהצרות האמיתיות של מופז הן לא האמירות המתלוננות של החברים, כי אם מצבה הכלכלי של מפלגתו.

די מהר הולכת ומתבהרת לו התמונה לפיה קיבל מפלגה השקועה עד צווארה בחובות, כפי הנראה מדובר בגירעון של למעלה מ-30 מיליון שקלים, הקיצוצים הכואבים היו כמעט הדבר הראשון שהיה עליו לעשותו. הוא נאלץ לסגור את לשכתה של לבני ב'מגדלי אביב' בתל-אביב, משרדים שעלו למפלגה כ-30 אלף שקל בחודש (מלבד 4000 שקלים עבור חניה). במקביל, נאלץ לפטר את מרבית עובדי המנגנון של קדימה, ולא רק בשל נאמנותם ללבני אלא גם בשל הרצון לקצץ: על כל שני עובדים שיפוטרו ימונה רק עובד אחד 'שלו'.

ברקע ניצבים תנאי פרישה מפליגים שהובטחו לעובדים, אחד מהם, לדוגמה, מכיל סעיף של חמישה חודשי הסתגלות עם פיטורין, דבר שיכביד מאד על כל רצון לייעל את המערכת הכלכלית של המפלגה המדולדלת מנכסים. כאשר עמדה מפלגת 'העבודה', לדוגמה, במצב דומה, היא מיהרה למכור חלק מנכסיה, לרוע המזל לקדימה אין נכסים, כך שאין לה אפילו מה להציע למכירה.

איך מפעילים מפלגה בתנאים כלכליים כאלו? לא פשוט, מה גם שמופז מתיימר להגיע 'לשלטון'. כדי לצלוח מערכת בחירות יהא עליו ליטול הלוואות בנקאיות, לא בטוח שהבנקים ישמחו להעניק לו אותן. הוא יתבקש, מן הסתם, להציג בפניהם תוכנית התייעלות כלכלית, לערוך קיצוצים כואבים, אבל גם, ובעיקר, להציג מספר גבוה של מנדטים אותם צופים לו הסקרים. נכון לעכשיו, זה לא המצב, ואולי זה מה שמניע את מופז בדרך להפרחת אמירות הנוגעות לחוק טל ולציבור החרדי, סגולה בדוקה להצלחה בסקרים.

גם קרב המינויים עלול להיות כואב מכפי שזה נראה כרגע. יש לפחות שלושה מקורבים למופז הממתינים לקבל ממנו נתחים נכבדים מהעוגה, אלא שמדובר נכון לעכשיו בעוגה די צמוקה. ב-5 במאי עתידים, על פי ההסכם, להחליף ביניהן 'הליכוד' ו'קדימה' את וועדות החוץ והביטחון בעד וועדת הכלכלה, שתועבר לידי קדימה. האם תקבל את המינוי הנחשק רוחמה אברהם, הנחשבת למקורבת למופז ואשר צעדה איתו כמעט יד ביד את התקופה שקדמה לפריימריז? האם יהיה זה מאיר שטרית, שהסיר את מועמדותו למען מועמדותו של מופז ונצחונו המזהיר? ומה יקבל אבי דיכטר, שהסיר אף הוא מועמדות?

אגב, כפי שהדברים נראים כרגע, הליכוד לא ממהר להיפרד מוועדת הכלכלה. לטענת יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, מאחר ולא הוגשה לו בקשה רשמית לחילופי וועדות כבר בערב חג הפסח, יארך כחודש ימים להתארגנות ולהחלפת הראשים. עד אז תמשיך סיעת הליכוד להחזיק בוועדת הכלכלה שבראשה עומד ח"כ כרמל שאמה-הכהן.

בלשכת מופז שוללים כמובן את הטענה ואומרים: "הדרישה של יו"ר קדימה לקבלת ועדת הכלכלה ידועה לכולם: לציבור הרחב כמו גם לראש הממשלה ולחברי מפלגתו. הליכוד הוא זה שפנה לקבלת חוות דעת משפטית בניסיון למנוע את העברת הוועדה, ולכן על הליכוד להחליט מה גרסתו". הם מוסיפים ואומרים כי עושה רושם "שהליכוד מפחד ממעבר הוועדה לידי קדימה. המפלגה תפעל בכל הגזרות – בוועדת הכלכלה ומחוצה לה – כדי להבטיח שממשלת ישראל והעומד בראשה לא ימסמסו שוב את הדרישה לשינוי חברתי עמוק".

היכונו לקיץ סוער

ומי שציפה למושב קיץ רגוע מוזמן להתכונן לזעזועים, מהלומות וקרבות בכל תחום. חרדים חילונים, קדימה ליכוד, שמאל ימין וגם מה שביניהם.

משעמם, כך מובטח לכולנו, לא יהיה אפילו לרגע. היכונו, המסך מורם, ביום שני הבא יעלה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אל דוכן המליאה לנאום הפתיחה של המושב, אולי המושב האחרון שלו בקדנציה הנוכחית, כשהפעם ניצב מולו יו"ר אופוזיציה חדש אך למוד קרבות: שאול מופז.

האם יצליח להעביר בשלום את חוק טל החדש ו/או המחודש? האם יחפוץ יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להמשיך ולהעניק חיים לממשלה הנוכחית (בכפוף, כך נראה, לכתב האישום שיוגש נגדו)? האם תשוב ציפי לבני אל חיק מפלגתה?

ימים יגידו.
קדימה מושב קיץ שאול מופז ציפי לבני יואל חסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד