ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

משפחות שכולות ללפיד: "אל תכפה עצמך על הציבור"

משפחות שכולות יצאו נגד הכוונה להפקיד את הנחיית טקס הזיכרון בת"א בידיו של הפוליטיקאי הטרי • העירייה: "ארוע אמנותי" • מפקד גל"צ: "לא נשדר אירוע פוליטי"

יאיר לפיד. צילום: פלאש 90
יאיר לפיד. צילום: פלאש 90

הערב, כבכל שנה, ייערך בכיכר רבין שבתל-אביב טקס מיוחד לכבוד פתיחת אירועי יום הזיכרון – 'שרים בכיכר'. מה שעורר השנה פולמוס מתוקשר הייתה העובדה שלהנחיית האירוע נבחר יאיר לפיד. אמנם לפיד הוא מנחה האירוע מידי שנה, אלא שהעובדה שהפך במהלך השנה לפוליטיקאי וכבר לא משמש בתפקידו כאיש תקשורת עוררה את הסערה.

ביום שישי האחרון הגישו עו"ד אסף אבן חן ופורום המתמחים עתירה לבית המשפט העליון. לטענתו, שר הביטחון לא הפעיל סמכותו לפי סעיף 5 לחוק יום הזיכרון ופעל תוך התיעצות עם המועצה הציבורית לחוק בתי קברות צבאיים כדי לקבוע הנחיות ברורות לענין אופן קיום יום הזיכרון. עוד טענו העותרים כי העירייה לא ביצעה מכרז פומבי קודם שסיכמה עם לפיד כי ינחה את הטקס.

הפרקליטות, מצידה, הגישה ביום שני האחרון את תגובתה לבג"ץ ולפיה היא מבקשת לדחות על הסף את העתירה. לטענתה, כפי שהוגשה בידי עו"ד ליאורה וייס-בנסקי, יש לדחות את העתירה בשל השיהוי הניכר שבהגשתה, ארבעה ימים לפני מועד הטקס, וכן מאחר ששמו של לפיד לא צורף לבקשה.

לדברי שר הביטחון, כפי שהשיב לעותרים ביום ראשון, לא קיימות הוראות מיוחדות באשר להפעלת סמכותו בעת עריכת טקסים ביום הזיכרון. בעיריית תל-אביב טענו בתשובה לעתירה כי אירוע הזיכרון הוא בעצם מופע אומנותי, ולכן "איננו חייבים בחובת המכרזים".

בערבו של יום שני דחה בית המשפט בהרכב בראשות השופט סלים ג'ובראן את העתירה, זאת מבלי לערוך כל דיון. בין השיקולים: אי צירופו של יאיר לפיד ושל זכיינית ערוץ 10, שבה ישודר הטקס, כמשיבים לעתירה נגדם, וכן אי צירופה של המועצה המייעצת לשר הביטחון בנוגע לטקסי יום הזיכרון.

לדברי העותרים, העתירה העתירה הועברה ללפיד באופן אישי, כך שהתאפשר לו לבחור האם להצטרף כמשיב.

העותרים מוסיפים כי בעקבות העתירה, מבקר המדינה הביאה לידי סיום את הטיפול שארך 4 חודשים בנושא הכפפת יאיר לפיד לחוק המפלגות, והחלת תקופת ההסדר בחוק המפלגות על המתמודד יאיר לפיד. ביום שבו השיבה המדינה לבית המשפט על-ידי הפרקליטות, פורסמה החלטת מבקר המדינה זו, כפי שמופיעה באתר מבקר המדינה. החלטה זו היתה צריכה להיות מפורסמת עוד ביום 01.04.2012 הוא יום כניסת תיקון 17 לחוק המפלגות לתוקף.

לדברי עו"ד אסף אבן-חן, "אני מכבד את החלטת בית-המשפט, כב' השופט ג'ובראן, ראש ההרכב, וכב' השופטים רובינשטיין ופוגלמן - לדחות את העתירה מטעמים פרוצדוראליים בנסיבות הקיימות".

"בה בעת", מוסיף עוה"ד אבן-חן, "ראוי לצין ולזכור כי הנושא העקרוני בדבר קביעת שר הבטחון והמועצה הציבורית המייעצת הוראות והנחיות לענין אופן ציון יום הזיכרון, לא בא כדי דיון במקרה שלפנינו. אולם, כדבריו של כב' השופט ג'ובראן, אפשר שיעלה לעת מצוא".

"עם זאת, כב' השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, מבקר המדינה, פירסם היום הודעה רשמית לפיה, החלה תקופת ההסדר כמשמעה בחוק המפלגות בכל הנוגע למתמודד יאיר לפיד, למן יום 8.1.12".

"אשר להנחיית הטקס "שירים בכיכר" , הנושא מונח לפתחו של המתמודד יאיר לפיד ולהחלטת ראש עיריית תל-אביב, מר רון חולדאי. שידור הטקס על-ידי זכיינית ערוץ 10 הינו פועל יוצא להחלטותיהם של השניים".

בארגון 'אלמגור' המייצג את נפגעי הטרור, זועמים על עצם הנחיית הטקס בידי לפיד והן על תשובת העירייה. בארגון אומרים כי הגיעה אליהם פנייה של קבוצת חברים הקוראת לציבור להחרים את הטקס ולהצטרף לטקס חלופי שייערך ברחבת מוזיאון תל אביב.

"בקבוצה זועמים ולא מבינים איך למרות בקשות משפחות נפגעי הטרור שלא לתת במה לפוליטיקאים ביום הזיכרון, יאיר לפיד מנצל פרצה המאפשרת לו לחדור לכל בית אב דרך הנחיית טקס הזיכרון על גבם של הנופלים", אומרים באלמגור, ומוסיפים: "גם בבתי העלמין מתחלקים הפוליטיקאים שווה בשווה בנשיאת דברים ביום הזיכרון, אין שום סיבה שראש מפלגה בישראל ינחה טקס ממלכתי כה משמעותי ומכונן בחברה הישראלית ואנו רואים בזה טעם לפגם. טקס ההתייחדות עם הנופלים צריך להיות חף ממסרים פוליטיים".

הקבוצה מתכננת להגיע ביום שלישי בשמונה וחצי בערב אל רחבת המוזיאון כשהם מצוידים בנרות נשמה כדי להתייחד עם חללי מערכות ישראל.

לדברי מאיר אינדור, מנכ"ל הארגון: "השימוש שעושה העירייה בלהטוטי לשון כדי לפתור את עצמה מבקורת ציבורית ומשפטית היא עזות מצח. העירייה שוכחת שיש משפחות שכולות שמקשיבות להגדרה המחודשת של אירוע הזיכרון ליקיריהן כאירוע אמנותי, ושואלות עצמן מאימתי זיכרון יקיריהן הפך לאירוע של אמנות, מה עוד שמופעים אמנותיים אסורים ביום הזיכרון".

אינדור מוסיף: "טוב היה שהעירייה תקשיב לרחשי חלק הצבור ומשפחות השכול ותבקש מיאיר לפיד לוותר על הנחייתו ולהעמיד במקומו אדם שאינו עומד בראש מפלגה פוליטית. אל נא תשכח העירייה שבצבור הישראלי ישנן משפחות שכולות שיקיריהן נרצחו בטרור והן משתייכות לחלקים מהצבור הישראלי אותן תוקף יאיר לפיד ללא הרף בדרכו הפוליטית החדשה להקמת המפלגה", אומר אינדור.

על החלטת בג"ץ אומר אינדור את המילים: "כשר אבל מסריח". לדבריו, "ההחלטה אומרת שהופעתו כשרה מבחינה משפטית ואנו אומרים שהיא מסריחה מבחינה מוסרית. לא יעלה על הדעת שאדם שהופסקה עבודתו מעל המרקע בשל מעמדו הפוליטי יחזור אלינו מהדלת האחורית על גב זיכרונם של הנופלים".

באלמגור פונים גם ללפיד עצמו: "אנו פונים גם ליאיר לפיד - גם בשם אותם מבני משפחת השכול ששייכים למגזרים אותם תקף בשבוע הקודם לטקס - אל תכפה את עצמך על הצבור בערב חשוב כזה שבו צריך הסכמה לאומית ולא תזכורת פוליטית".

השאלה הבאה העומדת על הפרק היא היכן ישודר הטקס. מפקד גלי צה"ל, ירון דקל, כבר החליט כי התחנה לא תשדר השנה את טקס יום הזיכרון שנערך מדי שנה בכיכר רבין בתל אביב. "כמו בשנה שעברה, גם השנה נעביר בגלי צה"ל את הטקס הממלכתי מירושלים בהשתתפות יו"ר הכנסת, שר הביטחון והרמטכ"ל. זאת בנוסף לעובדה כי את הטקס בת"א ינחה איש פוליטי", אמר דקל.

גם רשתות ב' וג' תימנענה משידור הטקס. מ'רשות השידור' נמסר: "לאור פנייתן של משפחות שכולות שלא לשדר את האירוע 'שרים בכיכר' בשל הנחייתו של יאיר לפיד, ומכיוון ש'קול ישראל' כרדיו ציבורי מכבד את הפניות הללו ואינו משדר עניינים השנויים במחלוקת, השנה לא יוקלט ולא ישודר האירוע".
יום הזכרון שרים בכיכר יאיר לפיד בג סלים ג'ובראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד