ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
הסערה בשמואל הנביא

האישור שנתן הגר"ש עמאר והפינוי בהסכמה

אחרי לילה סוער שעבר במיוחד על שכונת שמואל הנביא בירושלים בו תושבי השכונה נאבקו בכח עם אנשי העירייה שבאו למקום לפנות מבנה של בית כנסת שנבנה בניגוד לתקני הבטיחות - הצדדים הגיעו להסכמות • הרב עמאר: "פשוט שאין בזה איסור הריסה. השינוי כדי למנוע סכנות ח"ו"

האישור שנתן הגר"ש עמאר והפינוי בהסכמה
מבנה בית הכנסת צילום: באדיבות המצלם

תושבי שכונת שמואל הנביא היו עדים אמש ללילה סוער בו עלה חשש כי בית הכנסת שהוקם באישור העירייה, יפונה בכוח. מנגד התכוננו תושבי השכונה להקשות על הפינוי ונערכו להגן על המבנה מפני פקחי העירייה בגופם. 

אלא שמתברר כי החששות והסערה המוקדמת נועדו רק לצורך מיקוח, כשבאותה העת ישבו חברי הקהילה עם אנשי העירייה וניסו להגיע להבנות ובשעות המאוחרת של הלילה הצליחו להגיע להבנה על פינוי בהסכמה.

ההסכם הגיע לאחר שאנשי בית הכנסת הבינו שעם כל הרצון הטוב שהפגינה עיריית ירושלים בחודשים האחרונים לדרישותיהם, אין סיכוי שהחוק יאפשר את המשך קיום המבנה הענק והמסוכן במקום.

בית הכנסת המדובר נבנה כזכור על שטח ריק בשמואל הנביא, במה שעורר גם מחלוקת פוליטית בתחילת השנה בין התושבים הספרדים לחסידות קרלין כשבסיום חגי תשרי קיבלו התושבים אישור מעירייה להקמת מבנה יביל בצד המגרש.

אלא שלמרות הסיכומים הברורים על גודל המגרש, הגובה והמיקום, הופתעו בעירייה לגלות בשבוע שעבר שאנשי בית הכנסת הקימו מבנה ענק, בגובה של כשמונה מטר, הפונה לחזית ובהיקף החורג בצורה משמעותית מהסיכומים המקוריים.

גורמי המקצוע שהגיעו למקום, הגדירו את המבנה כמסכן חיים בטווח הזמן המיידי, ודרשו להנמיך אותו משמעותית, להתאים אותו לסיכומים המוקדמים ולהביא אישורים על בטיחות המבנה. אך התושבים התבצרו בעמדתם והתעקשו להשאיר המבנה המסוכן על כנו.

רב שכונת שמואל הנביא הרב יצחק כהן טען, כי קיימת בעיה הלכתית לפנות בית כנסת וביקש לשמוע את דעתו של רבה של ירושלים הגרש"מ עמאר שכתב אמש" "פשוט שאין בזה איסור הריסה, שהשינוי ומה שמורידים, הם הקיום לכל המבנה וגם למנוע סכנות ח"ו".

הרב עמאר הסביר, כי הוא פנה לראש העיר שיעכב את הפינוי והורה לרב השכונה להורות על פינוי מרצון, כשהוא תמך בעמדתו של ראש העיר משה ליאון שהחריגה מנוגדת לחוק והיא לא נתונה לשיקול דעתו של ליאון.

סוף דבר, בשעות הלילה נחתם הסכם בין העירייה לאנשי הקהילה שהתחייבו, כי "מחמת חוסר ההבנות נעשו דברים נגד העיריה" ולכן התחייבו במכתב חתום, כי "תוך 24 שעות מחתימת ההסכם ישונה המבנה כפי שתורה העירייה" וכן "הגובה ירד ל-4 מטר בכפוף לאישור המהנדס".

בעקבות ההסכם, החלו בשעות האחרונות אברכי בית הכנסת לפרק את המבנה הענק ולהתאים את המקום לדרישות החוקיות, מתוך תקווה שהסאגה הארוכה הסתיימה לשביעות רצון כל הצדדים.

ירושלים משה ליאון שמואל הנביא הרב שלמה עמאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד