כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

סין מתכננת ארכיטקטורת מחשוב עצמאית

סין מייצרת את רוב המחשבים בעולם, וכעת מהווה גם את שוק ה-PC הגדול ביותר; עשויה לחייב יצרנים להשתמש במעבד הסיני בכל המוצרים הממוחשבים הנמכרים בתחומה

  • ג' אייר התשע"ב
סין מתכננת ארכיטקטורת מחשוב עצמאית



סין שואפת לעקוף את ארה"ב גם בתחום המחשוב, ולפתח ארכיטקטורת מחשוב עצמאית. העיתון EETimes דיווח שמשרד התעשייה והטכנולוגיה בסין ארגן באחרונה פגישה עם כ-20 חברות טכנולוגיה סיניות, ביניהן ZTE וחואוויי, שבהן תואר פרויקט לאומי המשותף למדינה ולתעשייה, לפיתוח ארכיטקטורת מחשוב סינית עצמאית. ככל הנראה הכוונה היא לחייב יצרנים להשתמש במעבד הסיני בכל המוצרים הממוחשבים הנמכרים בסין, ממש כפי שעשתה כשהגדירה את תקן הדור השלישי הסלולרי, TD-SCDMA.

יש ברעיון הגיון מסחרי מוצק: להערכת חברת המחקר IHS, מהווה כיום סין את השוק הגדול בעולם של מחשבים אישיים. היא חולשת על 22% משוק המחשבים האישיים, ומייצרת כ-90% מהמחשבים האישיים הנמכרים בעולם. בשנת 2012 לבדה צפויים להימכר בסין כמעט 84 מיליון מחשבים אישיים - צמיחה של 13% בהשוואה ל-2011.

קשה היה להשיג אישור לידיעה, אולם ישנן עדויות רבות למאמץ ארוך השנים שממשלת סין מבצעת לפתח יכולת מחשוב עצמאית. אחד מהמאמצים הבולטים ביותר הוא פיתוח המעבד Loongson, שקיבל גם את הכינוי Godson, המבוסס על ארכיטקטורות מחשוב קיימות. מאחורי הפרויקט עומד המכון לטכנולוגיות מחשוב (ICT) הפועל במסגרת האקדמיה הסינית למדע. אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר שלו הוא המעבד Loongon שהוצג בחודש שעבר לציבור במסגרת כנס Hot Chips שנערך באוניברסיטת סטאנפורד בקליפורניה. נציג ICT חשף את פרויקט Loongon-T שהאקדמיה מנהלת בחמש השנים האחרונות: מדובר בארכיטקטורת CPU חזקה במיוחד של מעבד הכולל 64 ליבות, אשר מיועדת לצמוח לגודל של 1,000 ליבות.

הטעות האמריקאית: חשיבה לטווח קצר

במובן מסוים ניתן לזקוף את ההצלחה הסינית לשגיאה חמורה של האמריקאים: בשנות ה-90 פיתחה חברת דיגיטל (שנמכרה לקומפאק, אשר נמכרה בעצמה ל-HP) את ארכיטקטורת ה-RISC ממשפחת Alpha, הנחשבת עד היום לאחת ממשפחות המעבדים היעילות והמוצלחות ביותר שפותחו. לשם המחשה: כבר ב-1991 היא סיפקה יכולת 64 ביט מלאה. אלא שדיגיטל וקומפאק "הרגו" אותה משיקולים עסקיים קצרי טווח.

הסינים החליטו להתמקד בה מתוך הנחה שיש להם נקודת התחלה טובה, ללא מתחרים. אומנם המעבד שהוצג בכנס מיוצר בתהליך של 65 ננומטר, אולם גם בתנאים אלה הוא מספק עוצמת מחשוב המשתווה למעבדים החזקים של אינטל. הסינים ייצרו באמצעות המעבד את מחשב-העל Jinan Petaflop Shenwei, אשר לפי הדיווחים צורך רק כשליש מהאנרגיה שצורך המחשב האמריקאי המקביל.

העבודה על הפרויקט החלה ב-2001, לאחר שפקידים בארה"ב הביעו חשש כי מעבדים אמריקאיים ישמשו את הצבא הסיני. המשימה שהוטלה על ICT הייתה לפתח ארכיטקטורה שתהיה גמישה דיה כדי להפעיל גם מחשבי-על וגם מחשבים אישיים. ב-2008 נחתם הסכם בין ICT לבין חברת EVO, שבמסגרתו היא קיבלה אחריות על העברת המעבד לייצור, וכיום יש אפילו חברה סינית המייצרת מחשבים אישיים בשם Fuloong (דרקון בר-מזל) ומשווקת אותם בסין. הקניין הרוחני של המעבדים נמצא בבעלות ממשלת סין.

בכנס השנתי של ICT שנערך בחודש שעבר, מסר מנהל המכון שתוכנית העבודה שלו לשנים הבאות כוללת את המשך הפיתוח של מעבדי Loongon, המחשב Dawning ופיתוח טכנולוגיות ענן. פרויקט Dawning נועד לפיתוח מחשב-על של ICT המבוסס על המעבד Godson. הוא מבוסס גם על הארכיטקטורה של חברת MIPS שסין הוסיפה לו 300 פקודות חישוב חדשות, ומשמש במחשב-העל הראשון בעולם המבוסס על MIPS הוותיקה.

בפברואר השנה הועבר למשרד המדע הסיני מחשב-העל הסיני Dawning 6000, הכולל 5,600 שרתי-להב מבוססי Xeon של אינטל, 2,560 כרטיסי האצה מבוססי Fermi של NVIDIA ו-128 שרתי המבוססים על מעבד סיני.

מעבד סיני למכשירים ניידים

חברת ICube הסינית מתמודדת כיום עם הקצה השני של עולם המעבדים: פיתוח מעבד נייד וחסכוני למכשירים ניידים וסמארטפונים. בינואר השנה היא הציגה את השבב Harmony בעל 2 ליבות 32 ביט, המבוסס על ארכיטקטורת Unified Processing Archtecture. גם הפעם מדובר בטכנולוגיה מבוססת MIPS, עם חידוש: המעבד מאפשר שיתופיות של כל המשאבים כגון משאבי עיבוד, מרחב זיכרון והרגיסטרים, באופן המבטל את ההפרדה בין מעבד כללי (CPU) לבין מעבד גרפי (GPU).

שני הארכיטקטים של ICube הם סיימון מוי שחזר לסין מעמק הסיליקון לאחר ששימש במשך מספר שנים כמהנדס פיתוח ראשי בחברת NVIDIA ובתפקידי הנדסה בכירים ביבמ וב-SGI, וכן פרד צ'ואו שמילא תפקידים בכירים של ארכיטקט תוכנה ב-SGI וב-MIPS. החברה טוענת שהמעבד שלה יעיל פי שלושה מהמעבדים המתחרים כיום בשוק לאבזרים ניידים. מהמצגת החסכונית של החברה, ניתן להבין שהוא מריץ את מערכות ההפעלה אנדרואיד ו-OpenGL ושמפת הדרכים שלה כוללת פיתוח מעבד בעל 8 ליבות שיפעל בתדר עבודה של 2 ג'יגה-הרץ.
סין מחשב מעבד תוצרת עצמאית יצרנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד