א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

"כששמעתי את גזר הדין, הבנתי שיש ניסים" • ראיון

"השוטר בביקורת אמר לי: 'אתה עצור'. הייתי בהלם" • "זה היה מפחיד. יש שם פושעים ומוסלמים, ואתה לבד" • בחור הישיבה מבני-ברק, שנעצר בהולנד באשמת זיוף בדרכון, מדבר

'אסיר הולנד' בראיון
'אסיר הולנד' בראיון



ביום חמישי נחת בישראל בחור הישיבה מבני-ברק שנעצר לפני יותר משבועיים, בעת שביקש לצאת מהולנד בדרכו חזרה לישראל, בחשד לזיוף דרכונו האמריקני. כמו רבים אחרים, גם הוא עצמו הופתע מהחלטת בית המשפט ההולנדי, שהורה לשחררו.

הבחור, בן 28, היה אמור לחגוג את ימי הפסח יחד עם משפחתו. כשהגיע לביקורת הדרכונים, מספר שעות לפני העלייה למטוס, נדהם לשמוע כי הוא עצור לחקירה.

בראיון שהעניק לאתר 'בחדרי חרדים', הוא מספר עד כמה היה מופתע מהמעצר, על התנאים הקשים בכלא, הדיונים בבית המשפט, השחרור המפתיע - וגם מסר אישי לציבור.

את הראיון עמו קיימנו יממה אחרי שנחת בישראל. המיקום: משרדו של עורך הדין מרדכי ציבין בתל-אביב.



עו"ד ציבין, הידוע כמנוסה בטיפול בפרשיות בינלאומיות וכבעל קשרים ברחבי העולם, מהם מסתוריים, ייצג את הבחור. בשיחה שהתקיימה דקות ספורות לפני תחילת הראיון אמר העצור ששוחרר: "לולא ציבין אינני יודע אם הייתי משתחרר אחרי שבועיים".

"השוטר בביקורת קרא לי הצידה ואמר לי: 'אתה עצור'. הייתי בהלם, מופתע לחלוטין", הוא פותח את השיחה. "אחרי רבע שעה הכניסו אותי אזוק בידיים וברגליים לחדר חקירות, ומשם העבירו אותי לבית מעצר, הסמוך לשדה התעופה. אחרי כמה ימים הגעתי לפני שופטת, שם טענו בפניי שאני חשוד בכך שחיזקתי את החותמות שהיו בדרכון".

מיד אחרי הדיון הוא הועבר לבית כלא אחר. "זה היה מקום מפחיד. נמצאים שם פושעים ומוסלמים יחד, ואתה נמצא לבד. אדם שלא ראה בית כלא מימיו. חששתי". במשך שבועיים לא הכניס אוכל לפיו. ביציאתו מהכלא גילה כי השיל 13 ק"ג ממשקלו. "ידעתי שלא עשיתי כלום, זו הנקודה ששברה אותי. זה תסכל אותי מאוד", הוא אומר.

"כל נגיעה או קשקוש בדרכון נחשב לזיוף"

ביום שלישי האחרון הוא הגיע מלווה בעורך דין ציבין לבית המשפט, שם נקבע גזר הדין בעניינו.

"הגעתי בטנדר, יחד עם עוד 15 עצורים נוספים. כולם בעקבות חשדות דומות, וכל אחד מהם קיבל עונש כבד של חודשיים עד שישה חודשי מאסר. האופטימיות שהייתה בי נעלמה, וכששמעתי את גזר הדין הבנתי שיש ניסים".

עו"ד ציבין הסביר, כי אף על פי שהעבירה אינה נראית כעבירה חמורה "היא נחשבת לעבירה של זיוף ממש. כל נגיעה או קשקוש בדרכון נחשב לזיוף על כל המשתמע מכך", הוא קובע. "החוק הבינלאומי רואה בכך עבירה חמורה, מהסיבה שבתקופה זו ישנה תנועה רחבה בעולם של ארגוני טרור. למרות זאת, הצלחנו להוכיח בבית משפט כי מדובר בתום לב. הואשמנו בזיוף אבל העונש היה הקל ביותר בהיסטוריה של בתי המשפט בהולנד".

באשר להשלכה העתידית של חומרת האשמה נגד הבחור, אומר ציבין: "החוק אומר שאם הוא היה יושב במעצר יותר מ-30 יום, הייתה לו בעיה להסתובב לאחר מכן באירופה, אך כעת הוא חופשי לכל.

"אי אפשר שלא לציין את העזרה של הדיין החיד"ו וייס מאנטוורפן ושל הרב הראשי לאוקראינה, הרב יעקב בלייך. צריך לצאת מכאן מסר ברור, שצריכה להיות הקפדת יתר במסמכים וכל שכן בדרכון,

"גם אם אדם לא התכוון לזייף, העונש יכול להיות כבד. אני אישית גם הופתעתי מההחלטה הזו של בית המשפט, כי התקדימים במדינה הראו לנו החלטות קשות יותר".
מרדכי ציבין הולנד דרכון מסמכים בית כלא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד