י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המצב הכלכלי הקשה

ראש הישיבה עורר בוועד כי יש לתת את המעשרות להורים

"מן הדין צריך לתת את המעשרות להורים שהם הקרובים ביותר, וגם יש בזה חיוב מצד הכרת הטוב על כל מה שנתנו לו ההורים כל חייו", כך ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין בשיעור השבועי בביתו

ראש הישיבה עורר בוועד כי יש לתת את המעשרות להורים
הגרי"ג אדלשטיין בטלז סטון צילום: שלומי כהן

כוללים שנסגרים, מלגות שהופסקו והמצב הכלכלי שאינו מזהיר כלל בעולם התורה עד שמשפחות מגיעות לכדי פת לחם ממש.

השבוע התייחס ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין לנושא הממון והמעשרות בוועד השבועי שמסר בביתו.

"בטבע האדם יש חמדת הממון, כפי שאמרו חז"ל יש לו מנה רוצה מאתיים ונמצא שתמיד חסר לאדם, ודבר זה גורם קושי בחיים, וכמו שאחז"ל אין אדם מת וחצי תאוותו בידו, והנה דבר זה צריך ביאור כי אם כשיש לו מנה הוא רוצה מאתיים נמצא שתמיד יש לו מחצית מתאוותו, ואולם הפי' בזה שכדי לממנה הוא רוצה עוד מאתיים שיהיו לו ג' מאות, ונמצא שיש לו רק שליש מתאוותו".

"ואם כן טבע זה של חמדת הממון מונע מהאדם שמחה, וידוע שכתב החינוך שהשמחה נצרכת לבריאות הגוף כמו אכילה ושתיה, ואם כן חמדת הממון פוגעת בבריאות", אמר הגרי"ג לשומעי לקחו.

"ואמנם חמדת הממון היא טעות, היות ואדם צריך ממון למזונותיו, והרי מזונותיו קצובים לו מראש השנה שאז נגזר מי יעני ומי מעשר, ואף שזכויות יכולות לשנות את גזר הדין אך מכל מקום חמדת הממון בטעות יסודה. ונמצא שכל השתדלות עבור חמדת הממון היא ללא תועלת ורק מוסיפה קושי על החיים".

"אך יש דבר חשוב שלא כל הציבור מודע לזה" אמר הגרי"ג, "והוא שהורים נותנים לילדיהם את כל צרכיהם, למרות שאין זה חיוב, אלא שמרוב אהבתם לילדיהם הם נותנים לו כל צרכיו, ואף כשמגיע עת נישואין נותנים עבורו כל צרכי הנישואין וקונים לזוג דירה, מה שיוצר קושי גדול אצל ההורים, והזוג מרוויח ממתנות לחתונה וממשכורות וכדו', וצריכים להפריש מעשר, וההלכה שהקרוב קרוב קודם, ועל כן מן הדין צריך לתת את המעשרות להורים שהם הקרובים ביותר, וגם יש בזה חיוב מצד הכרת הטוב על כל מה שנתנו לו ההורים כל חייו, ואם יכול להקל על סבלם של ההורים, אין שום סיבה שההורים ימשיכו לסבול".

מעשרות הגרי''ג אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד