כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
לכבוד סיום הש"ס הקרב ובא

"כל התלמוד על רגל אחת": הספר שיגרום לכם להתאהב בגמרא מחדש

ספר חדש בשם "כל התלמוד על רגל אחת" פותח לנו צוהר לים התלמוד דרך הדף הראשון של כל מסכתות הש"ס . מחבר הספר, אורי בריליאנט, מלמד בו את הדף הראשון של כל מסכת בדרכו הבהירה – ומראה איך כל דף הוא חלון הצצה למסכת שלמה, לסוגיות המועלות בה, לשיטות הדיון המקוריות, לחכמים המתווכחים ביניהם. מדף אחד - לתלמוד כולו.

"כל התלמוד על רגל אחת": הספר שיגרום לכם להתאהב בגמרא מחדש
כל התלמוד על רגל אחת - מתוך הכריכה צילום: יח"צ

"למד אותי את כל התורה כשאני עומד על רגל אחת!" בקשה מעצבנת. אי אפשר ללמוד את כל התורה על רגל אחת. זה דורש זמן, רצינות, התמדה. שמאי גירש גוי שביקש ללמוד כך את התורה (יש מבינים את הגמרא כפשוטה, שהוא אפילו דחף אותו עם המקל שבידו). אבל הלל קיבל אותו. הוא לימד אותו את המהות ואז אמר לו להמשיך משם: ״ואידך פירושא הוא, זיל גמור — השאר הוא פירוש, לך ולמד!״ (שבת לא.).

גם את הגמרא אי אפשר, כמובן, ללמוד על רגל אחת. 37 מסכתות, 2,711 דפים, פי שניים עמודים, אינסוף מפרשים. גם אלו שעומדים לקראת סיום הש"ס כולו בעוד פחות מחודש בדרך כלל מרגישים שזו רק ההתחלה.

 אבל לפי הלל, אולי בעצם אפשר.

 ספר חדש, בהוצאת דביר, שיצא לחנויות הספרים השבוע, לוקח את הרעיון של הלל צעד אחד קדימה. "כל התלמוד על רגל אחת" מוביל את הקוראים במסע מראש התלמוד הבבלי ועד סופו. המחבר, אורי בריליאנט, מלמד בדרכו הבהירה את הדף הראשון של כל מסכת, ומראה איך כל דף הוא בעצם חלון הצצה למסכת שלמה. לסוגיות המועלות בה, לשיטות הדיון המקוריות, להבדלי הגישות בין החכמים השונים. "ואידך פירושא הוא – זיל גמור". אמנם לא מספיק לקרוא את הספר כדי לדעת את הש"ס כולו, אבל מי שיקרא בהחלט יקבל בסיס בקיאותי ועיוני יפה בחלק גדול מהנושאים המועלים בו, וגם יהנה מהדרך. מדף אחד לתלמוד כולו.

למי שעוד לא התנסה בלימוד ורוצה לטעום - זו הזדמנות להיכרות עמוקה וידידותית עם העולם הזר והקסום של התלמוד הבבלי. לומדים ותיקים יותר, שכבר הספיקו כמה דפים, מסכתות או סבבים שלמים - ימצאו בשיטת הלימוד המיוחדת של בריליאנט הזדמנות להתאהב בגמרא מחדש.

מחבר הספר הוא אורי בריליאנט, המלמד את שיעורי הדף היומי של אתר סיני (www.sinai.org.il), שיעורי דף יומי קצרים וברורים במיוחד. השיעורים מתפרסמים גם בקול הלשון בטלפון.

הספר מוצע למכירה בצומת ספרים, סטימצקי ועוד.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד