י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"תדמיינו שהקצבאות נעצרות"

דעה: הציבור האשכנזי-חרדי, המדיר ביותר בישראל

הפעיל החברתי אבשלום אוחיון אברשה, כותב מדם לבו על התחושה הקשה שגורמת לו הדרת הספרדים-חרדים על ידי אחיהם האשכנזים. נמאס לו ולא, הוא לא מקבל את התירוץ השחוק של הבדלי מנטליות • "אל תטעו לחשוב שזה עניין של מנהגים ומנטליות"

דעה: הציבור האשכנזי-חרדי, המדיר ביותר בישראל
אילוסטרציה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

באמת שכבר אין לי כוחות נפש לדבר על הנושא הזה שוב. זה כל כך מובן מאליו, העוול כל כך ברור, אלו שמבצעים את העוולות הללו עונים תשובות ומספקים הסברים שהם עצמם לא מאמינים להם.

האפליה בציבור החרדי היא רעה חולה, ללא פתרון באופק הנראה לעין. הבעיה לאינה נפתרת לא בגלל שתנועת ש"ס לא עושה מספיק, היא באמת עושה כל שביכולתה, הבעיה היא שהיא היחידה שנלחמת, נלחמת מול הממסד החינוכי החרדי שוותיק ממנה הרבה שנים.

ההיסטוריה של האפליה נובעת מכך, שבשנים שלאחר קום המדינה, התיישבו אשכנזים חרדים על כל השיברים וצומתי קבלת ההחלטות. מנהלי סמינרים, ראשי ישיבות, רשת הגנים, בתי ספר, חיידרים וכוללים.

מזל שעל קופת חולים הם לא השתלטו אז, אם כך היה קורה, את החיסונים נגד השפעת הם היו עורכים על תלמידות סמינר ספרדיות, רק כדי לשלול תופעות לוואי.

התירוצים, ההסברים וסיפורי הבדים שמתדלקים את האפליה, הם פשוט שקר, זהו נרטיב שהציבור האשכנזי-חרדי הצליח להכניס לכולם לראש, כי רק להם הייתה דרך לתקשר עם הציבור שלהם באמצעות המדיה. להזכירכם, חרדי ספרדי זו המצאה של שנות השמונים. עד אז הציבור הספרדי היה מוגדר כמסורתי.

הציבור האשכנזי-חרדי בארץ, הוא הציבור המדיר ביותר במדינת ישראל. כדי שתחושו אי נוחות - אתם הקוראים האשכנזים - תדמיינו שמתקשרים להציע לבן שלכם בחורה ספרדייה, או חתן ספרדי לבתכם. הרי לא תבדקו שום דבר, לא מי המשפחה, לא מי הבחורה, לא מי החתן, לא מה סגולתיהם, שום דבר.

רק תיעלבו, תנתקו את הטלפון בזעם ותשבו בבית אבלים ומבוישים כדי לבחון מה עובר על משפחתכם. איך קרה שמישהו העז להציע לכם שידוך ספרדי.

אל תטעו לחשוב שזה עניין של מנהגים ומנטליות, ממש לא. ביהדות החרדית בארצות הברית, נישואי אשכנזים עם ספרדים מקובל למדי! בארץ אצל האשכנזים החרדים זו לא פחות מהתבוללות.

אני רק רוצה להזכיר: אנחנו כבר לא כל-כך שונים. אמנם הגענו מארצות אחרות, עם מנהגים שונים, מסורת שונה, וכן גם מנטליות שונה. אבל תלמידי המוסדות היום הם דור שלישי או רביעי לעליה. הראיה הכי טובה לכך, שכיום כבר לא קיים כמעט הבדל, היא שבשום חברה חרדית בעולם האפליה כבר ממזמן לא קיימת, ואין הדרה בסדרי גודל כאלו כנגד הציבור הספרדי, מה שמוביל למסקנה יחידה:

הנהגת הציבור החרדי בראשות העסקנים החרדים, קנתה לעצמה בעלות על היהדות, על החרדיות, ובעיקר על המוסדות. המוסדות האלו, יותר משהם מחנכים את בני ובנות הציבור החרדי בארץ ישראל, הם אמצעי למעמד, כח, השפעה, וכן, הרבה מאוד מאוד כסף.

בואו נדמיין מציאות שבה אם האפליה לא מופסקת מיידית, בין לילה, מופסקים התקציבים באופן סופי! אין יותר הקצאות, המבנים יופקעו ממנהלי המוסדות, תקציבי בניית המבנים שהועברו למוסדות ישולמו מיידית חזרה למדינה, בדיוק כמו שבארה"ב קורה, או אז האפליה הייתה מופסקת מיד!

מסקנה? הכל סביב כסף. די לאפליה! הדם רותח, ואם יש משהו שבסוף יפורר סופית את החברה החרדית, זו האפליית הספרדים.

כותב השורות: אבשלום אוחיון אברשה

גזענות גזענות ספרדית אפליה עדתית אפליה מזרחית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 179 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד