כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

בית המשפט יכריע: ילדי סאטמר יבלו בקעמפים?

המאבק בין הפלגים בסאטמר, הותיר המבנים של הקהילה בוויליאמסבורג ללא הכרעת בעלות • האם ה'קעמפים' יבוטלו השנה בשל סירובם של אנשי מהרז"ל להגיע לפשרה או דין תורה?

האדמו"ר מסאטמר זצ"ל ב'קמפ'. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
האדמו"ר מסאטמר זצ"ל ב'קמפ'. צילום ארכיון: בחדרי חרדים



בעוד כששה שבועות יצאו ילדי ארצות-הברית לחופשת הקיץ שתימשך כחודשיים. כל ילדי הת"תים מעל גיל 9, לצד בחורי הישיבות של כל חסידות ומוסד חינוכי, מתמקמים ב'קעמפ' מיוחד בהרים, בו לומדים ילדי המוסד כמו במהלך השנה בעיר. הילדים שוהים ב'קעמפ' במשך כתשעה שבועות, וההורים מגיעים לבקר את הילדים בימי ראשון.

ומה קורה בחסידות סאטמר?

חסידות סאטמר מפולגת, כידוע, בין חסידי הבן הבכור האדמו"ר מהר"א מסאטמר וחסידי אחיו, האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר. בחצר החסידות ניטש סכסוך עמוק בין הצדדים, כבר 12 שנה, השאלה: מיהו 'בעל הבית' של בנייני המוסדות והקהילה בוויליאמסבורג, כאשר בין הבניינים כלולים גם ארבעה קעמפים - שניים לבנים ושניים לבנות. הקעמפים הוקמו לפני יותר מ-50 שנה.

כדי לשהות ב'קעמפים' חייבים, כמובן, לקבל אישורים נדרשים מכל גורמי החוק. לכן, כבר באמצע החורף מתחילים להכין את הקמפוסים, כדי שיהיו מוכנים לימים שאחרי חג הפסח - אז מגיעים הפקחים למקום ומעניקים את הרשיונות מטעם העירייה.

המחלוקת הגדולה מונחת לפתחו של בית המשפט למעלה מעשור, והשופטים - שספגו לחץ פוליטי רב משני הכיוונים - פסקו כי אינם מתערבים בנידון מי 'בעל הבית' של הקהילה והמוסדות, וכי הצדדים חייבים ללכת לבית דין. היות שחצר מהרז"ל החזיקו את הבניינים בחזקתם, הם נשארו בינתיים בכל בנייני המוסדות והקהילה.

עם זאת, כאשר יש צורך ברשיון כלשהו, נוצרת בעיה, כיוון ששני הצדדים רשומים כבעלי בתים, וצריך הסדר שיהיה מקובל על שניהם. זו, אגב, הסיבה שבניין בית המדרש הגדול בוויליאמסבורג, שהיה תחת שליטת של חצר מהרז"ל, נשאר סגור מאז השריפה הגדולה שפרצה בו לפני שנתיים.

יהיו 'קעמפים'?

במהלך החורף האחרון ניסו בחצר מהרז"ל לרשום בטאבו כי הבניינים והמגרשים של ה'קעמפים' נמכרו מ'קהל יטב לב' לעמותה חדשה בשם 'מחנה רב טוב'. אלא שבחצר מהר"א לא ויתרו והגישו מיד בקשה להקפיא את התהליך.

ואכן, השופט החזיר את הקעמפים לשליטת 'קהל יטב לב', שם השליטה חצויה.

בפורים הגישו שתי הקהילות בקשה לקבלת רשיון ל'קעמפים', והחלו בדיונים. העירייה המקומית הציעה שיתקדמו לפשרה של חלוקת ה'קעמפים' בין שני הצדדים. אולם למרות הצורך הבוער והלחצים - לא הושגה פשרה.

ביום שישי האחרון שלח הממשל מכתב בו הודיע באופן חד משמעי כי אינו מעניק רשיון ל'קעמפ', עד ששני הצדדים ישבו יחד - ויגיעו להסכמה. למרות זאת, בצד מהרז"ל מתעקשים שלא לשבת אל שולחן הדיונים ולא ללכת לדין תורה, למרות שהמחיר יהיה ביטולם של ה'קעמפים'.

מחר (ב) ינסו בחצר מהרז"ל לפנות לבית המשפט, במטרה לנסות ולקבל לפחות לשנה זו את הרשיונות, בטענה כי כבר מאוחר מידי למצוא מקומות חלופיים.

אנחנו נמשיך ונעקוב.

המכתב הקורא להגיע לפשרה. צילום: בחדרי חרדים





סאטמר קמפים יטב לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד