ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

ויכוח בכנסת: מי אחראי ל'אירועי מירון'? • ח"כ ביבי: המשטרה אחראית

דיון סוער בכנסת על ההכנות לל"ג בעומר במירון • המשטרה: "לא אחראים על האירוע" • ב'איחוד הצלה' חוששים שמד"א יגביל פעילותם • ח"כ מוזס: "עבודות התשתית של החברה הלאומית משותקות" • הכבאים: סכנה בלולים בהם 'מארחים' 200 איש בלול • ומתי שברה אשתו של מוזס את רגלה?

ל"ג בעומר במירון. צילום: יעקב נחומי
ל"ג בעומר במירון. צילום: יעקב נחומי



דיון סוער התקיים היום (ב) בצהריים בוועדת הפנים של הכנסת, שדנה בהיערכות לקראת אירועי ל"ג בעומר בציון הרשב"י במירון. בדיון נכחו נציגי המשטרה, כוחות ההצלה ומשרדי הממשלה הקשורים לאירועים - משרד התיירות, מינהל המקומות הקדושים ומשרד הפנים.

הדיון התקיים בצל אסון קריסת גשר התאורה בהר הרצל, והנוכחים דנו בצעדים שננקטו כדי שאירוע כזה לא יחזור על עצמו חלילה במירון.

בפתח הדיון ציין יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, כי ועדת הפנים דנה מידי שנה באירועים אלו, הן לפני האירוע והן לאחריו, על מנת להפיק לקחים. כהן הוסיף, כי שקל שלא לקיים את הדיון השנה לאור מוכנות הכוחות, אולם עקב האסון בהר הרצל ולאור העובדה שמדובר באירוע בו מתכנסים בו-זמנית כחצי מיליון משתתפים, החליט בכל זאת לקיים דיון.

מנכ"ל משרד התיירות אמר, כי משרדו הקצה 1.8 מיליון שקל לבטיחות האירוע.

במהלך הדיון עלתה שוב ושוב השאלה מי האחראי לבטיחות האירוע. ראש ענף מבצעים של מחוז צפון במשטרה, עמוס שמעוני, הדגיש: "המשטרה לא אחראית על אירועים מסוג זה. מתפקידה לתת את הביטחון ודרכי ההגעה למקום. לצערי עד היום לא הקימו מנהלת שתפקח על האירוע".

ח"כ אריה ביבי מ'קדימה', ניצב במשטרה לשעבר, ומי שכיהן בתפקיד נציב שירות בתי הסוהר,
שב וטען כי כיהן בעבר בשורה של תפקידים במשטרה, וכי לדעתו המשטרה אחראית לאירוע, וכי כל שאר הגורמים אמורים להיות קבלני משנה של המשטרה.

מנהל מינהל המקומות הקדושים, הרב יוסף שווינגר, אמר כי הם רואים עצמם כגוף מתאם של האירוע, למרות שמבחינה ביטחונית המשטרה אחראית לאירוע. שווינגר ציין, כי השנה נקבעו מקדמי בטיחות מחמירים ביותר ואף נשכר יועץ בטיחות חיצוני.

כשאשתו של מוזס שברה רגל

ח"כ מירי רגב, דרשה שיהיה 'משרד על' האחראי להפקת האירוע, כפי שהמליץ מבקר המדינה בדו"ח משנת 2008. כמו כן, קבעה בתקיפות יחד עם ח"כ אריה ביבי, כי ראוי שכל גופי ההצלה יהיו כפופים למד"א. בדיון עלה חשש כי מד"א לא יאפשר למתנדבי 'איחוד הצלה' לפעול במירון אולם יו"ר הוועדה, ביקש מיו"ר איחוד הצלה, מר זאב קשש, להודיע לו על כל מניעת פעילות של מתנדבי הארגון.

סגן שר החינוך, ח"כ מנחם אליעזר מוזס סיפר, כי בשנה שעברה הטריבונה התעקמה כשאלפי חסידים עמדו עליה, ואף אשתו שנכחה באותה טריבונה שברה את רגלה כשניסתה להימלט. "מי אחראי? אנו לא צריכים עוד אסון".

מוזס הוסיף כי כרגע, עשרה ימים לפני ל"ג בעומר, עבודות תשתית של החברה הלאומית לדרכים משותקות, שכן רשות העתיקות הוציאה צו להפסקת העבודות בשטח. הוא עדכן כי שרת התרבות מטפלת באירוע, ויש לקוות שבקרוב יחודשו עבודות התשתית.

נציג שירותי הכבאות, טפסר דני חנניה, אמר, כי אזור מבנה הקבר ערוך לקלוט, בו זמנית, 5000 איש בלבד, מתוך חצי מיליון המבקרים. חנניה התריע מפני סכנת שריפה העלולה להתרחש בלולים של היישוב, בהם 'מארחים' כ-200 איש בלול. סגן ראש המועצה האזורית מרום הגליל, אייל דמארי, אמר כי למועצה האזורית אין יכולת לפקח ולאכוף את החוק על הלולים.

בתום הדיון, קרא יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, לרשות העתיקות לאפשר במהירות את חידוש עבודות התשתית במירון, על מנת לאפשר את קיום האירוע. כמו כן קרא לוועדת החמישה, המופקדת על ניהול קבר רשב"י, להפנות לוועדה בקשות לתקציב ייחודי עבור הקמת רשת ביוב, על מנת שהוועדה תוכל לסייע בקידום עניין זה.

גורמים בכירים ברשות המקומות הקדושים שבים וטוענים כי 'מוזר' להם הניסיון לחפש 'מפיק' של האירוע, וקשה להשתחרר מהתחושה שיש מי שמחפש על מי להטיל את האשמה במקרה של קריסה כלשהי.

"מדובר באירוע שהוא ספונטני לגמרי, משפחות, אבות, אמהות, ילדים - אנשים שהעלייה לקברו של רבי שמעון ביום ההילולא היא חובה קדושה וזכות עבורם, חלקם עושים זאת כבר במשך דורות, לא מדובר באירוע אותו מישהו מארגן".

הם אף מציגים את שאלתו של ח"כ ישראל איכלר, שניסה להבין מי אחראי ל'אירוע' שבו יוצאים אנשים לפארקים ביום העצמאות, כשהוא מנסה לומר שמדובר באירוע ספונטני.

לדבריהם, הם אינם בורחים חלילה מאחריות, עושים הכול כדי למלא את תפקידם בנושא, וכי המשטרה עצמה טענה שהם עומדים בכל הדרישות הבטיחותיות.
ל''ג בעומר היערכות אסון ועדת הפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד