כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

מוזס לוחמני: לליברמן נדמה שכאן רוסיה הסובייטית • צפו

סגן שר החינוך ח"כ אליעזר מוזס, בראיון ל'בחדרי חרדים': "לפי ליברמן, מי שלא מתגייס מקומו בסיביר - אצלו הקומוניזם עוד חי" • על נתניהו: "אני לא מבין אותו - הוא מחפש פרה על הגג" • על מירון: "יש שם הכנסות במיליונים" • ואיזו שאלה גרמה לו להימלט מהראיון? • צפו בראיון מקו האש

ח"כ אליעזר מוזס. צילום: יעקב כהן
ח"כ אליעזר מוזס. צילום: יעקב כהן



את סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, פגשתי רגע לאחר שיצא מדיון בוועדת הפנים, בנושא היותר קרוב לליבו: ההיערכות לל"ג בעומר במירון.

יצאתי מחדר וועדת החינוך, שם נשא יו"ר תנועת 'ישראל ביתנו', אביגדור ליברמן, את נאומו המתוקשר "בחירות עכשיו". זה מה שהוא היה רוצה, כך הבהיר לכולנו. היה טוב אם יכול היה לגרום לכך שהבחירות ייערכו בעוד שבוע, אבל הוא אינו יכול.

וכמובן, ליברמן לא פספס את הקריאה לגיוס לכולם - קריאה שאולי היא שגרמה לכדור השלג של הבחירות המוקדמות להתחיל להתגלגל. יש אומרים שאילו לא הניח ליברמן את הצעת החוק שלו לשירות לכל על שולחן הכנסת, בניגוד לרצון הממשלה, לא היה נתניהו מתחיל לגלגל את רעיון הבחירות העכשוויות.

השאלות אותן הצבתי בפניו של סגן השר, היו בשני המישורים: בחירות ומירון. כמו תמיד הוא השיב לי בסבלנות רבה, מנאום הקולחוזים עד לנאום הפרה על הגג. עד לרגע בו עברתי במפתיע לשאול על המצב בחסידות ויז'ניץ.

אין זה סוד שלאחרונה דיברו שם כמה אישים מה שדיברו, חלקם ננזפו, אחד אף שולח אחר כבוד מהוועדה המדינית המנווטת את צעדיה הפוליטיים של החסידות, בהכוונת האדמו"ר כמובן.

מאז, ניתנה הוראה גורפת שלא להתראיין בנושא, ומוזס, בניגוד גמור להרגלו ולמה שהכרתי עד היום, פשוט 'חמק' מהמיקרופון שלנו.

השפעתה של הוראת האדמו"ר על חסיד מובהק.



כאן לא משטר ברז'נייב

סגן השר מוזס, פניתי אליו, עכשיו שמענו שליברמן רוצה בחירות כבר בשבוע הבא. וכמובן גיוס לבן שלי, לבן שלך, לנכדים של כולנו.

עצם העלאת הנושא הצליח להרתיח אותו, והוא השיב מתקפה שערה.

"ומי שלא יתגייס - כך ראיתי - לא יהיה זכאי לא למשכנתאות לא לקצבאות לא לקרקעות של המדינה, לשום הטבה, אלא מקומו בסיביר. נדמה לו אולי שהוא נמצא ברוסיה, ושכאן זה משטר של חרושצ'וב או של ברז'נייב, ומי שלא עובד בקולחוז לא זכאי לקבל שום אוכל ושום הטבה וכולם צריכים לבוא לקולחוז ולעבוד.

"צריך להבין שאנחנו עכשיו כבר במילניום שבו רוסיה נפלה, והקולחוליזציה מזמן פשטה את הרגל והקומוניזם מת. אבל כנראה שאצלו זה עדיין חי, כמו שיש אימרה שאומרת שיותר קל להוציא את הגלות מהיהודים מאשר את היהודים מהגלות, אחרת אני לא מבין כזו הצעת חוק!"

• הצרה היא, הרב מוזס, שאתמול נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו - ראש הקואליציה שאתם נמצאים בה - והבטיח לראשי מחנה הפראיירים, הטבות מפליגות.

"ראש הממשלה שהיום בצער על מות אביו, אני לא הייתי באותה פגישה, אבל אני מניח שראש הממשלה אוהב להשמיע דברים שמי שעומד מולו אוהב לשמוע, אני לא מתרגש מהדברים האלו".

• הוא רק מדבר לדעתך?

"עדיין רק דיבר. ואם יעשה או לא, את זה נראה, נראה עם מי הוא ילך אחרי הבחירות לקואליציה. אבל אני ממש לא מתרגש מזה. בחירות בזמן הזה כאשר כל המוטו יהיה סביב שנאה לחרדים, סביב חוק טל, מי שיש לו מוח בקודקודו מבין שזה יוציא את הציבור שלנו מהשאננות ואין לנו מה לפחד מבחירות כלל ועיקר".

• אולי יגדיל לנו את מספר המנדטים?

"אולי יגדיל לנו את מספר המנדטים אבל חבל שצריך להוציא חמישה מיליארד שקל. על מה? יש עוד שנה וחצי לבחירות, אני ממש לא מבין את הגישה של ראש הממשלה, כנראה שכאן הוא פשוט מתגלגל עם השלג לתחתית ההר. יש לו שנה וחצי, ישנה אימרה שטוב ציפור אחת ביד משתים על העץ. ואני אומר, שטוב ציפור אחת ביד מאשר פרה על הגג. אפילו אם מוכנה לו פרה על הגג".

• 31 מנדטים, זו הפרה שמוכנה לו על הגג?

"31 מנדטים כל כך מהר יכולים להשתנות. הטעות הכי קטנה, ה' ירחם, והכול משתנה מן הקצה אל הקצה. יש לך את הציפור האחת ביד, למה אתה מחפש את הפרה על הגג?"

• יכול להיות שאין לו ברירה. ליברמן הולך להעלות את כל החוקים שנמצאים לו בארכיון. מה תעשו עם זה?

"ליברמן יעלה את כל החוקים, ואנחנו מכירים את אלקין שהוא יודע בדיוק איך לקבור חוקים, ואיך להשהות חוקים, ואיך לא להביא אותם בזמן, ואיך לא להביא אותם בצורה כפי שליברמן היה רוצה. עובדה שבהסכם הקואליציוני שלהם כתוב על איזה חוק מסוים של גיור שתוך שלושה חודשים מיום הקמת הממשלה זה יהיה, וכבר עברו שלוש שנים. יש לי ממש תמיהה גדולה על ראש הממשלה בנושא הזה".

במירון המצב הפוך על הפוך

אני עוברת איתו לנושא מירון, אף הוא נושא אקטואלי לא פחות מהבחירות הקרבות והולכות: כוונת משרד התיירות להשתלט על אתר קבר הרשב"י במירון. אלא שגם אם מלכתחילה דעתו היא שמדובר במהלך חיובי שיכול לעשות סדר במקום, נראה שהוא לא יאמר זאת, אולי אף לא יחשוב כך - דעת גדולי ישראל בנושא, כפי שחתמו במזכר, גוברת אצלו על כל דעה אחרת.

• יש כעסים על כך שהמדינה השתלטה על מתחם הקבר, אני אומרת לו. אתה חושב שהכעסים האלו נכונים, או שאתה סבור ש'סוף סוף יהיה סדר'?

"לא", הוא אומר, "המדינה עדיין לא השתלטה על המתחם, זה נמצא בוועדת ערר, מה שכן קורה זה שהמדינה משקיעה הרבה כספים. רק בימים האחרונים הוסיפו עוד כמה מיליונים לדרכי תחבורה, למילוי של אספלט בכל מיני חלקות שם, להרחבת הכבישים, להרחבת מדרכות, לשיפור הכבישים, אבל המדינה עדיין לא השתלטה על המקום הזה".

• משרד התירות רוצה לעשות את זה. אתה בעד זה?

"משרד התיירות הינו בראשות סטש מסז'ניקוב, אני לוקח לזכותי את מה שהוא אמר מעל בימת הכנסת: 'הרב מוזס הוא זה שלקח אותי יד ביד לרשב"י והתחלתי להבין את הנושא'. מאז הוא נכנס לתמונה. זה ל"ג בעומר הרביעי שבו הוא בתמונה יחד איתי. מי שזוכר את הכישלון הגדול שהיה בתשס"ז, כשעמדו שמונה שעות ולא הגיעו לשום כלום, היום ב"ה אנשים יוצאים מהבית, יודעים שמגיעים לרשב"י, עולים למעלה בבטחה וחוזרים הביתה, ותודות לכך גדל מספר המבקרים עד ל440 אלף איש, כפי שהמשטרה סיפרה עכשיו בוועדה".

• אז אולי טוב שההגה בידיים של המדינה ושל משרד התיירות?

"ההגה בידיים של משרד התיירות ושל אגד, אבל זה עדיין לא אומר שהם צריכים להפקיע את המקום ולשבת בו, צעד שאיני יודע מה הוא טומן בחובו. ואני סומך על חלק מגדולי ישראל שחתמו, וחתימתם קודש בידי, ואני לא חושב שאני צריך לפי הבנתי לומר את ההיפך ממה שהם חתמו. אני רק אומר את המצב המציאותי: מי משלם את החשמל ואת המים ואת כל ההוצאות במירון? מדינת ישראל.

"יש במירון הכנסות רבות, מדברים על מיליונים, והמדינה לא נהנית מזה, אז כנראה שזה הביא אותם לעניין הזה. אבל קצרה בינתי מלהבין את כל העניין הזה, כאשר אנחנו עומדים היום בערב ל"ג בעומר, עשרה ימים לפני ל"ג בעומר, ובאה רשות העתיקות ונזכרת לעצור את כל העבודה. בניגוד למה שמקובל בכל פעם כשהם עובדים ואנחנו צועקים 'קברים', כיום אנחנו מסדרים ורשות העתיקות אומרת 'סטופ, רגע, יש כאן קברים'.

"זה ממש הפוך על הפוך. אבל אני מקווה שנתגבר בזה, דיברתי עם השרה לימור לבנת והיא טיפלה בזה עד חצות הלילה. היא התקשרה אלי גם היום. קיבלתי ברגע זה בשורה טובה מישראל דרעי שהעמל שעמלתי והמאמץ שעשיתי נשא פרי ויוצאים כעת לעבודה עשרה כלים כבדים ומאתיים מכוניות של אספלט, וכל המערכת ממשיכה לדפוק הלאה.

"אני מקווה בע"ה שנזכה להתקדם לל"ג בעומר ולהיוושע כל אחד במה שצריך אצל ר' שמעון בר יוחאי ותורתו מגן עלינו, היא מאירת עינינו וימליץ טוב בעדנו, אמן".

חסיד נאמן

לסיום, אני מבליעה לו שאלה אודות אחד מהנושאים היותר בוערים בפוליטיקה החרדית: ויז'ניץ והוועדה המדינית.

"בויז'ניץ ב"ה הרבי ב"ה מנהל את המשך הדרך שקיבל מאבותיו ומרבותינו הקדושים, האב הקדוש, הסב הקדוש וכל האדמו"רים - בדרך המדויקת של בית ויזניץ שהיא אהבת ישראל, אהבת התורה ואהבת ה'. והאהבה המשולשת הזו ממשיכה ב"ה, ותמשיך הלאה עד ביאת גואל צדק ומלכנו בראשנו אמן".

"יחד עם הוועדה המדינית?" – אני מבקשת לברר, אבל מוצאת מהר מאד שאין לי עם מי לעשות זאת. המרואיין, חמק באלגנטיות.

"ועשית ככל אשר יורוך", און ליין...
מנחם אליעזר מוזס אביגדור ליברמן בחירות סטש מסז'ניקוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד