י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בשווי של 75 מיליון ש"ח

מתקן ההתפלה שורק 1 יספק למדינה מים ללא עלות

צוות האכיפה הייעודי למיצוי ההליכים מול המתקן שהוקם לאחר מסקנות ועדת אדירי לצורך בדיקת אירוע החריגה ברמת המליחות במתקן שורק 1, סיים את עבודתו בימים האחרונים והחליט כי כפיצוי על החריגה, יספק המתקן למשק המים כ-30 מיליון קוב, ללא עלות, במהלך השנים הקרובות

מתקן ההתפלה שורק 1 יספק למדינה מים ללא עלות
משה שי, פלאש 90

צוות האכיפה הייעודי למיצוי ההליכים מול המתקן שהוקם לאחר מסקנות ועדת אדירי לצורך בדיקת אירוע החריגה ברמת המליחות במתקן שורק 1, סיים את עבודתו בימים האחרונים והחליט כי כפיצוי על החריגה, יספק המתקן למשק המים כ-30 מיליון קוב, ללא עלות, במהלך השנים הקרובות. כיום רוכשת המדינה כמויות מים נוספות מהמתקנים בעלות של כ-2.6 ש"ח בממוצע לקוב, כך ששווי המים שיסופקו עומד על כ-75 מיליון ש"ח.

בסוף חודש מרץ 2019 התגלה כי במשך כשנה וחצי מתקן ההתפלה שורק 1 סיפק מים מותפלים ברמת מליחות אשר חרגה מהרף המוגדר בהסכם בין המדינה לזכיין. יצוין כי החריגה נמוכה משמעותית מהמגבלה הנקובה בתקנות בריאות העם למי שתייה אך המדינה ראתה אירוע זה בחומרה רבה. על רקע האמור, הקים שר האנרגיה ועדה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה (ועדת אדירי), לבדיקת אירוע החריגה.

כחלק ממסקנות הוועדה, הוחלט על הקמת צוות אכיפה ייעודי הכולל את פרקליטות המדינה, למיצוי הליכי האכיפה מול המתקן. יצוין כי עמדת פרקליטות המדינה היא כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית מול המתקן.

במסגרת צוות זה, סוכם כי המתקן יספק למשק המים כ-30 מיליון קוב מים ללא עלות, במהלך השנים הקרובות. עוד סוכם על חיזוק הממשל התאגידי בחברת הזכיין, האחראית על המתקן, ובחברת ההפעלה של המתקן, וכן על בחינת שינוי בבעלי התפקידים במתקן. המתקן יעסיק מומחה חיצוני לשם בחינת נהלי החברה, פעילותה ואבטחת איכות המוצר ומספר הבדיקות היומיות תוגדל מעבר לנדרש בחוזה הזיכיון. כמו כן, כחלק ממסקנות ועדת אדירי הורתה המדינה על הגדלת כמות בדיקות המעבדה בכל מתקני ההתפלה ועל ביצוע בדיקות פתע. בנוסף המדינה החלה בשדרוג מערכות המחשוב לצורך ייעול וניתוח המידע שנאסף מהמקורות השונים ובאופן שיאפשר התראות על מידע חריג גם אם החריגה אינה בעייתית מבחינת הציבור הרחב ותקנות מי השתייה.

מקורות התפלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד