י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הרצל שר שיר הלל ל'לארא' • ביקורת מסעדות

שבועות ארוכים חיכה הרצל לחותמת ה'מהדרין' למסעדת 'לארא' • כשזו הגיעה, מנות הסינטה והאנטריקוט גרמו לו להניח את המזלג ולנהוג 'מנהג אבותינו בידינו'

מנה בלארא. צילום: דן פרץ
מנה בלארא. צילום: דן פרץ



דעו לכם שקשה להתחמק מהמלצות אוכל. וקשה הדבר שבעתיים כשזה בא מגבוה, זאת אומרת, מדמות סמכותית ואושיה קולינארית מכובדת.

הסיפור בקצרה: לפני קצת יותר משנה, נתבקשתי על ידי הילה אלפרט, מבקרת המסעדות של עיתון 'ישראל היום', להצטרף אליה לסיור גסטרונומי מלא בריחות ובאדי תבלינים ברחובותיה העמוסים והצפופים של עיר התורה והחסידות, הלא היא בני ברק.

הפניה הגיעה מנוסחת כך. "אני צריכה שתיקח אותי לפחות לחמישה מקומות טובים ומפורסמים בעיר". בכובד הראש הראוי, ניגשתי למלאכת הברירה. התייעצתי והתחרטתי, ושוב רעננתי את הרשימה, עד שהפור נפל על המקומות הבאים, (לאו דווקא לפי סדר ערכי אמיתי). המעדנייה של ליבלה מרחוב רבי עקיבא, הצ'ולנט של הלל בשולי רחוב רש"י, מעדניית זהבה ברחוב ירושלים ופינת הגר"א, שירת היין בהמשך רחוב ירושלים, לא הרחק ממתחם העירייה, ומאפיית ויז'ניץ הידועה מרחוב שמשון הגיבור.

אשתי ששימשה כמתורגמנית לשיגעונות האוכל שלי, התלוותה לסיור המיוחד הזה שנבחר כמובן לאחד מלילות שישי הגועשים בעיר. כשהתנועה לכבודה של שבת המלכה נכנסת להילוך גבוה.

שוב, זה לא שחסרים מקומות ראויים בבני ברק. הסברתי לה, עד כמה קשה לי לבחור רק בחמישה מקומות מיוחדים שמהווים פסיפס של העיר המורכבת והמיוחדת הזו. ובכל זאת, תחת האילוצים השרירים, גם אני וגם היא היינו די מרוצים מהתוצאה. היא אפילו דיווחה בחדווה מתפרצת על החלות החרוכות והלוהטות של ויז'ניץ, על קוגל תפוחי האדמה ההונגרי של ליבלה ועל טעימת היינות אצל יואב האדיב בשירת היין, על הלל, מחסידות סאטמר, שלא מפסיק להגיש חמין מסירי הענק שלו וכמובן על ההרינג המפורסם של מעדניית זהבה שסביבה נבנתה העיר בני ברק...

המסעדהצילום: המסעדה
המסעדה


המלצת האושיה הקולינארית:

לאחר כל זאת, שמרנו על קשר עסקי, כשאנחנו מחליפים מידי פעם המלצות על מקומות ראויים לביקור בארצנו המתפתחת. ואז זה הגיע. "אתה חייב לאכול ב'לארא' שבירושלים", היא ציינה בהתלהבות.

השבתי לה שעד כמה שאני יודע, המקום בכשרות רגילה, ואין לו תעודה "גלאט חלק למהדרין" כמתבקש. היא ציינה שאני מפסיד, ואני החזרתי לה, שבמהפכת הכשרות ששוטפת את הארץ, זה עוד יבוא.

לא נאלצתי לחכות נצח, שכן לאחר שבועות ספורים בלבד מהמלצתה החורפית, שמחתי לגלות שלא טעיתי, ושהמסעדה עברה רשמית לתפריט כשר למהדרין, כשהבשר הוא חלק גלאט בהשגחת בד"צ בית יוסף. מבלי לתת להיסוס ולעצלנות להכניע אותי, סרתי למקום בחברתה של רעייתי לפני מספר שבועות, והקסם של המקום הזה עוד מכה בי בלילות נטולי שינה וקיבה מצומקת ומיוסרת.

נתחיל בשף הצנוע והמקסים של 'לארא', ליאור חפצדי. בחור צעיר ומוכשר שמצויד ברזומה מרשים בקריירת השף שלו, בטובות שבמסעדות בארץ, והוא מכניס אהבה לכל דבר שעובר אצלו בידיים.

חשוב לציין שהוא לא שם לבד, יש איתו עוד טבחים שנותנים ידיים לעבודה הנפלאה, אבל המקום כולו הוא שיר הלל קסום לתעשיית הבשר. בעלי קיבה רגישה יתקשו למצוא שם שלווה ומנוחה. אבל אם אתם אוהבים את ליטרת הבשר שלכם עם יין בלתי מתפשר וחוויה מהליגה של 'הביוקר', אתם חייבים לסור למקום הזה, ולו בשעת צהריים לעסקית חפוזה שתשאיר לכם חשק בלתי נשלט לגידול בקר בשכונת מגוריכם.



גם ה'צמחוניים' מסתדרים

המטבח הוא 'ישראלי' כהגדרתו של ליאור, וכל אחד מהשפים והטבחים שם, מביא איתו את הניחוחות והזיכרונות שצרובים אצלו מבית אמא. אז יש לכם שם כמנת פתיחה כבד קצוץ מתוק רווי בריבת סילאן, על מצע פירה ונבטים. קרפצ'ו בקר ברוטב בלסמי, שפרוס דק דק ומרוכז ומריר בדיוק כפי שבלוטות הטעם בלשוני דורשות בתוקף.

לצמחוניים (בצחוק כמובן, מי בכלל יכול להיות צמחוני במקום כזה) יש גבעולי אספרגוס מבושלים בתיבול מלח גס. וכמובן לחמניות הבית או לחם הבית האגדי שמוגש בחום גבוה, לצד מטבלים של פרוסות שום טבולות בשמן זית, חמאת הבית (פרווה כמובן), טחינה ביתית, ממרח פסטו וחציל בלאדי קלוי על האש שיתפוס לכם בגרוגרת ללא פשרות ויכניע אתכם באחת ארצה.

תוכלו גם להתלבט ממושכות בין סשימי דג עם וואסאבי מר ופרוסות רוסטביף בחרדל דיז'ון. אבל כשתגיע מנת הבשר, תעברו לפאזה אחרת. בו במקום תיאלצו לוותר על הגינונים האציליים שלכם, ולתת לטוחנות להנפיק צלילים ראויים למנות שכאלה. גם אם ממש קשה לכם, תיצמדו ל"מנהג אבותינו בידינו", ותיפטרו מהמזלג האירופאי המיותר. כאן, זה המקום לתת דרור לאהבת הבשר והיין, ולהניח לו להתפרץ ללא עכבות ומחסומים. שכן גם המגוון רחב וראוי: סינטה, פילה מדומה, אנטריקוט, ואפילו פרגיות ודגים אם אתם מתעקשים להישאר עדינים במקום נדיר שכזה.



והמיקום? אירופה הקטנה

בתפריט העסקיות שמחוגי השעון הקצו לנו, מצאנו עיקריות שמתומחרות בהיגיון בריא, החל מ79 ₪ למנה דרך 99 ₪ למנה וכלה ב120 ₪ למנה.

בגלל שזה בלתי אפשרי ואפילו לעוול ייחשב, ללוות ארוחה יוצאת דופן שכזו בבקבוק ספרייט צונן בלבד, ביקשנו המלצה ליין שיתאים למנת הסינטה ולמנת תבשיל הבקר בירקות שורש שהזמינה אשתי, והיין החגיגי, בצורת בקבוק קברנה סובניון רזרב של יקב 'לוריא' מבציר שנת 2007, הונח על שולחננו והשמחה הייתה גדולה עד מאוד.

ועוד לא דיברנו על המיקום האורבאני המושלם של המסעדה, שממוקמת לדעתי באחד המקומות היפים בבירתנו הקדושה, מדרחוב בן שטח, שאני נוהג לכנות אותה - 'אירופה הקטנה'. לסיכום כנה ונטול היתממות, מי שנכנס ל'לארא', יידע שהוא מסתכן בחוויה עד העצם.



כתובת וכל השאר...

'לארא'-מסעדת שף, ביסטרו ים תיכוני, בשר ודגים.
כשר למהדרין חלק בהשגחת בד"צ בית יוסף
מדרחוב בן שטח 3, ירושלים
טל': 02-5370701
פקס': 02-6256308
שעות פעילות:
א'-ה' 12:00-15:00
18:00-23:00
מוצ"ש חצי שעה לאחר צאת השבת עד הלקוח האחרון.
הרצל אוכל ביקורת לארא בשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד