ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
בחירות בפעם השלישית

המרוויחים והמפסידים - והאתגרים העומדים לפתחן של המפלגות

קשה לדעת כיצד העם יתייחס להליכה לבחירות ארציות בפעם ה-3 השנה • בדרך לקלפי ישנם מרוויחים ומפסידים ולכל סיעה מטרה ברורה • כל מפלגה תנסה לחדד את המסר שיביא לה את הניצחון בעוד 81 יום ותתמודד עם האתגרים העומדים לפתחה • 'בחדרי חרדים' עושה לכם סדר

המרוויחים והמפסידים - והאתגרים העומדים לפתחן של המפלגות
בנימין נתניהו / בני גנץ צילום: הדס פרוש/יונתן זינדל, פלאש 90

קשה לדעת כיצד העם יתייחס להליכה לבחירות ארציות בפעם השלישית השנה. אבל בדרך לקלפי ישנם מרוויחים וישנם מפסידים ולכל סיעה מטרה ברורה. כל מפלגה תנסה לחדד את המסר שיביא לה את הניצחון בעוד 81 יום ותנסה להתמודד עם האתגרים העומדים לפתחה. 'בחדרי חרדים' עושה לכם סדר.

הליכוד – בנימין נתניהו

המטרה של מפלגת הליכוד מתחלקת לשתיים: זו של התנועה וחבריה וזו של בנימין נתניהו. הפוליטית והמשפטית. המצב בו נתניהו עובר מבחירות לבחירות הוא טוב למצבו המשפטי. בפרט אם יבקש חסינות, שאז בקשתו תתעכב בשל ההליך להקמת וועדת כנסת קבועה שתדון - ותקבל או תדחה את בקשתו.

מבחינת ראש הממשלה, מספר המנדטים שזוכה סיעתו לא באמת רלוונטי במבחן התוצאה הראשוני, שם המשחק במערכת הבחירות הוא - אם יש 61 מנדטים לגוש הימין ללא ליברמן או שמא לא. 

במטרה לנסות להגשים את זה ולאסוף את 61 המנדטים הדרושים יפעל נתניהו להרחיב את הגוש באמצעות מזעור הקולות שנזרקים לפח, כאשר השאיפה היא שלא יהיה תומך ימין שלא יהיה לו בית פוליטי. המסורתיים–חילוניים יצביעו מחל; הציונות הדתית תצביע לבית היהודי המורחב יחד עם סמוטריץ', פרץ ואיתמר בן גביר. הליברלים יצביעו לבנט ושקד ואולי גם פייגלין, והחרדים לש"ס וליהדות התורה.

בנוסף, בליכוד עדיין קיים סיכוי - קלוש אמנם - שהעומד בראשה יוחלף. לכן ישנה מטרה ברורה לאגור כמה שיותר כוח כדי להיות מלוכדים.

כחול לבן

המטרה של כחול לבן בראש ובראשנה היא להאשים את ראש הממשלה כמי שגרר את המדינה לבחירות. הם יעלו את הנושא המשפטי לראש סדר היום הציבורי, כשהם יעמדו מול התקפה על יוזמתם להקים ממשלת מיעוט בגיבוי הרשימה המשותפת. מטרתם היא ללכד את הסיעה ולאגור כוח על ידי אחוזי הצבעה גבוהים בריכוזים החילוניים.

ישראל ביתנו

ליברמן לא יבקש יותר מידי. הוא יגיע לציבור עם קבלות, "עמדתי בהתחייבותי", הוא יאמר לציבור, תוך שינגן על היותו לשון המאזניים גם בכנסת ה-23. בנוסף, ליברמן יצטרך להתמודד גם עם תדמית ה'אנטי ימני' שמנסים להדביק לו בליכוד, כדי למנוע סחף של קולות ימניים שיברחו לסיעת 'הליכוד' או ל'ימינה'.

הסיעות החרדיות

הפוליטיקאים החרדים יכולים ללכת לישון ולהתעורר יומיים קודם הבחירות, להקים את המטות ורק להודיע לציבור איך ומתי להגיע לקלפי. הציבור ער לסכנה המרחפת על ציבור שומרי התורה. בסיעות החרדיות אומרים כי "לא משנה אם נקבל 8 או 7 מנדטים, העיקר שיהיה לנו גוש של 61 מנדטים. אחרת, המצב שלנו על הפנים".

ביהדות התורה בכל אופן ינסו לשחזר את התוצאה של הכנסת ה-21, לחזור לשיא כוחם עת קיבלו שמונה מנדטים, ולהשיב את יצחק פינדרוס לכנסת. המפלגה עשויה להרוויח ממצב של אחוזי הצבעה נמוכים, אולם תתקשה להביא הישג במקרה של אחוזי הצבעה גבוהים.

בש"ס ינסו לכל הפחות לשמור על כוחם, כאשר הם ניצבים מול חשש שאם בפעמיים הקודמות הם השיבו לקמפיין הגוועאלד של נתניהו שהוא לא באמת בסכנה, הפעם לא בטוח שנתניהו לא יצליח לשתות להם קולות. הפעם הש"ס תגיע לקלפי עם קבלות: "היינו הנאמנים ביותר לנתניהו גם בשעות הכי קשות".

העבודה ומרץ

העבודה ומרץ ניצבים מול קרב הישרדות. באיזה שהוא מובן השתיים איבדו את המומנטום. כאשר מחד, כחול לבן יבקשו לשמור את השתיים בזירה הפוליטית כדי לחזק את גוש המרכז – שמאל. אך מנגד, חיזוק של העבודה ואולי אף מרץ מגיע על חשבונה של הסיעה הגדולה.

בין הטיפות הם יאלצו למצוא את המאחד ואולי אף להתאחד בלית ברירה לסיעה אחת מאוחדת משמאל לכחול לבן. כבר עכשיו אפשר לדמיין את המאבק על דמות היושב ראש, קרב שיימשך עד ל-15 למרץ, לקראת סיום מועד הגשת הרשימות.

הרשימה המשותפת

ניתן לומר כמעט בוודאות שהסיעה הערבית המאוחדת היא המרוויחה הגדולה מההליכה לבחירות, ברקע ההתקפות של ראש הממשלה נתניהו ואל מול אפשרות ראשונה והיסטורית לשבת ולהשפיע בקואליציה ואולי בממשלה – הערבים כמו החרדים יצאו בהמוניהם להציע ולהשפיע בהמוניהם ועשויים להתחזק בבחירות הבאות.

אם לסכם: יש לי יותר חשש שנתראה ממש בקרוב בכתבה דומה - בדרך לבחירות לכנסת ה-24. מקווה להתבדות.

בחירות לכנסת ה-23 בחירות 2020

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד