כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
פייטנים מספרים על הגר"ע

פייטנים מספרים על הרב עובדיה: חזן מחונן שהדהים מוזיקאים בידענותו בשירה

אנחנו מכירים את הרב עובדיה יוסף זצ"ל כפוסק הלכה מהפכני, בעל ידע בלתי נדלה בספרות תורנית, אך רק מעטים זכו להיחשף לצד המוזיקלי שלו ולהכיר דמות נוספת: זו של החזן המחונן, שנהנה להאזין לצלילי עוּד וקאנוּן והדהים מוזיקאים בהיכרותו עם ניגונים בני מאות שנים • הכתבה המלאה תתפרסם מחר במוסף השבת של "ישראל היום"

פייטנים מספרים על הרב עובדיה: חזן מחונן שהדהים מוזיקאים בידענותו בשירה
מרן הרב עובדיה זצוק"ל צילום: ישראל היום

אנחנו מכירים את הרב עובדיה יוסף זצ"ל כפוסק הלכה מהפכני, בעל ידע בלתי נדלה בספרות תורנית, אך רק מעטים זכו להיחשף לצד המוזיקלי שלו ולהכיר דמות נוספת: זו של החזן המחונן, שנהנה להאזין לצלילי עוּד וקאנוּן והדהים מוזיקאים בהיכרותו עם ניגונים בני מאות שנים.

כתבת ישראל היום, רונה טאוזינגר, פרסמה היום כי רבים מכירים את דמותו התורנית של הרב. חתן פרס ישראל לספרות תורנית, אך מעטים יודעים כי תורתו וחייו היו מבושמים בנגינות, בשירה ובפיוטים. מבעד לריתמוס המוזיקלי פער מרן צוהר למכמני היהדות, הרב נקט בעיצוב התרבות המוזיקלית המפוארת של יהודי ארצות ערב: החיבור בין המולדת למדינה, המפגש בין עולם האסלאם והעולם היהודי, המזיגה בין מסורת לחדשנות.

רשימות של שירים ערביים ממחברתו של מרן זצוק"ל. קרדיט: ישראל היום

החזן והפייטן הרב אליהו אוזן סיפר "לישראל היום" כי "בין כסה לעשור נהגתי להגיע עם נגנים אותנטיים ולשיר לפי בקשתו. ובקשותיו היו מרחיקות לכת: הוא היה מבקש ניגונים עתיקים, מלפני כ־120 שנה. הנגנים היו משתאים. אופקיו המוזיקליים היו אדירים, והוא שלט בתורת המקאמים עד דק. היו לו קליטה נדירה וזיכרון פנומנלי, לא רק טקסטואלי אלא גם בחוש המוזיקלי המשוכלל. הרב הכיר לחנים מורכבים ומילים בעל פה, מייד שם לב אם פייטן החסיר בית, דילג על מילה, זייף".

הוא היה חזן מדופלם בעל קול צלול וערב", מוסיף הרב אוזן, "קריאתו היתה מדויקת להפליא בהטעמתה. אוזנו היתה עדינה, וקולו היה עדין". הרב מנחם דוד, פייטן, מוזיקאי ומלחין: "הרב עיצב את החזנות הירושלמית של הסליחות, הנחיל את מעמד הסליחות ההמוני בכותל וביתר עצרות ברחבי הארץ. במפגשים שר עימנו, החזנים, וראה עצמו חלק מהחבורה החזנית".

הםףפייטן משה חבושה מגלה כי מרן אף חיבר פיוט נוסף למנגינת הזמרת אום כולתום. "כשהצעתי להקליט אותו, רמז לי בצניעותו: 'עד כאן! אני בן תורה'. אף כשהצעתי ללמד אותו לנגן בעוּד, הודיע לי: 'עד כאן!'"

הרב חבושה: "הרב לא אהב מוזיקה מודרנית. במוזיקה הערבית בלטו ידיעותיו עד שנות ה־60. כששמע את שיריו החדשים של עבד אל־והאב, ששילבו אקורדיון וגיטרה חשמלית, נהג לשאול: "מה קרה לו לעבד אל־והאב? נהיה משוגע'".

הפייטן חבושה והרב אוזן: "בערוב ימיו הלך הרב והתחרש. בשנים האחרונות לחייו חש שזמנו דוחק; הוא מיעט לשמוע מוזיקה והעדיף להקדיש את כל כולו לעשייה התורנית".

הרב עובדיה יוסף שירה פייטנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד