כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

חגיגה ללא הפסקה בנמלים: השכר זינק - הרווח נמחק

הנמלים מובילים בטבלת השכר למרות שרשמו חולשה ניכרת בדוחו"ת הכספיים

נמל חיפה. צילום: יעקב נחומי
נמל חיפה. צילום: יעקב נחומי



חברות נמל אשדוד, נמל חיפה וחברת נמלי ישראל (חנ"י) כבשו ב-2011 את שלושת המקומות הראשונים בטבלת עלות שכר עובדי החברות הממשלתיות. אלא שבניגוד לשנים קודמות, שבהן הפגינו החברות גידול מסוים בהכנסותיהן או ברווחיותן - בשנה החולפת רשמו שלוש החברות חולשה ניכרת בדו"חות הכספיים וצלילה ברווחיות. נתונים אלה לא הפריעו לזינוק של 6%-16% בעלות שכר העובדים, שמספרם המשיך לעלות.

כך, גייסה חברת נמל חיפה בשנה שעברה 17 עובדים נוספים (1.5%) וחבריהם נהנו מעליית שכר ממוצעת של 11.6%, שהסתכמה בעלות שכר חודשית ממוצעת של 34 אלף שקל לעובד. משמעות עלות שכר זו היא הוצאות בסך 456 מיליון שקל בשנה - שהם 66% מהמחזור של נמל חיפה.

הכנסות נמל חיפה ב-2011 פחתו ב-3% והסתכמו ב-690 מיליון שקל. זאת, לטענת החברה, כתוצאה מהרפורמה בתעריפי הנמלים ומירידה בהיקף תנועת המכולות בנמל. שליש מההכנסות - 232 מיליון שקל - מקורו מלקוח עיקרי אחד. הרווח הנקי של נמל חיפה צלל ל-6 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 65 מיליון שקל ב-2010. זאת, בין היתר, בעקבות ירידה בהכנסות המימון והפרשה של כ-50 מיליון שקל בעקבות דחיית ההפחתה במס חברות.

גם הכנסות חברת נמל אשדוד רשמו ירידה של 3% והסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל. הרווח התפעולי של החברה צלל בכ-50% ל-54 מיליון שקל בלבד, ובעקבותיו נמחק כמעט הרווח הנקי של החברה - והסתכם ב-18.8 מיליון שקל בלבד, לעומת 180 מיליון שקל ב-2010. את הסיבה לכך תולים בנמל אשדוד בירידה של 50 מיליון שקל בהכנסות מימון, בגידול של 50 מיליון שקל בחבות למס, בהפרשה לתביעות בסך 20 מיליון שקל - אך גם בגידול בהוצאות השכר של החברה.

ואמנם, חרף התוצאות החלשות נהנו עובדי הנמל מזינוק של 15.7% בעלות שכרם, שהציבה אותם בצמרת החברות הממשלתיות עם עלות שכר ממוצעת של 39 אלף שקל לעובד - שמשמעותה לחברה 616 מיליון שקל מדי שנה (56% מהמחזור). תוצאות אלה לא מנעו מהחברה להגדיל ב-34 תקנים את מצבת העובדים שלה (2.6%), שהגיעה בסוף 2011 ל-1,318 עובדים. אלה נהנו גם מבונוס בסך 62 מיליון שקל, לאחר שהחברה אולצה בידי רשות החברות להעביר לקופת המדינה דיווידנד בסך 330 מיליון שקל בגין רווחיה ב-2008-2010.

החגיגה לא פסחה גם על חברת הנכסים, חנ"י, שרשמה גידול של 5.1% בעלות שכר 129 עובדיה, שהסתכמה ב-37 אלף שקל בממוצע בחודש. זאת, על אף שסיימה את 2011 עם צלילה של 50% ברווח הנקי ל-124 מיליון שקל, בעקבות גידול בהוצאות הפחת ושינוי תנאי חכירת השטחים לנמלים. כל זאת, חרף העובדה שהשקעות החברה בנכסי הנמלים כמעט התאפסו בשנה החולפת, והסתכמו ב-27 מיליון שקל, לעומת 430 מיליון שקל ב-2009.

ערב ההפרטה - נזקים בנמל אילת

נתונים עגומים אלה של ההתנהלות בנמלים נרשמים כשנתיים לאחר שנדרשו לעבור לשלב השני במסגרת הרפורמה המוסכמת בנמלי הים - ולצאת בהנפקת 15% ממניות החברות בבורסה.

תמורת הסכמתם לרפורמה קיבלו העובדים התחייבות ממשלתית להטבות ב-1.5 מיליארד שקל. אך חרף אי מילוי התחייבותם, זכו העובדים לפני כשנתיים לתוספות שכר מפליגות ביחס לתוספות שלהן זכו עמיתיהם במגזר הציבורי.

בדו"ח רשות החברות הממשלתיות לא מופיעה כל התייחסות לנושא אי קיום הרפורמה, למעט ציון העובדה כי חברות נמלי אשדוד וחיפה הגישו תשקיפים לאישור רשות ניירות ערך ברבעון הראשון של 2010.

באשר לנמל אילת, נתוני החברה המלאים לא הופיעו בדו"ח רשות החברות, למעט שורת הרווח הנקי - שם רשמה החברה גידול חסר משמעות ל-17.2 מיליון שקל. הכנסות החברה רשמו ירידה של כ-6% ל-116 מיליון שקל, כתוצאה מירידה במספר כלי הרכב המיובאים דרך הנמל והרפורמה בתעריפים.

אם לא די בכך, מדו"ח הרשות עולה כי במהלך מארס התגלו "נזקים מהותיים" ברציף הראשי של נמל אילת. זאת, בעוד שהמכרז להפרטת חברת הנמל מתנהל, ונמצא ערב הגשת הצעות כספיות.

"בשלב זה, החברה אינה יכולה להעריך את הפגיעה בתפעול השוטף של הנמל בזמן ביצוע התיקונים, את משך התיקונים ואת העלויות שיהיו לחברה כתוצאה מהנזקים", נכתב בדו"ח הרשות.
נמל חיפה שכר ניהול כושל נמל אשדוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד