י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הערכות: אחוז מעבר מבחני לשכת עורכי הדין עומד על 88%

מדובר על נבחנים שניגשו בפעם הראשונה למבחן; הערכות נוספות: מקרב כלל הנבחנים 79% עברו את המבחן • זאת על רקע אחוז המעבר הנמוך שנרשם בקרב נבחני המחזור הקודם

  • י"ד אייר התשע"ב
הערכות: אחוז מעבר מבחני לשכת עורכי הדין עומד על 88%

הערכות ראשוניות בנוגע לאחוז המעבר של נבחנים שניגשו אתמול למבחני לשכת עורכי הדין מצביעות על כך ש-88% מכלל הנבחנים שניגשו בפעם הראשונה למבחן עברו עברו אותו. לפי הערכות של חברת ההכנה למבחנים של לשכת עורכי הדין "המתמחה", 95% מהנבחנים שלמדו באמצעותם וניגשו למבחן בפעם הראשונה עברו אותו.

ההערכות מתבססות על נתוני חברת "המתמחה" של לשכת עורכי הדין שמכינה למבחני הלשכה ובמסגרתה למדו לקראת המבחנים שנערכו אתמול 1,580 מתמחים. מדובר על ניתוח ראשוני בלבד, שמתבסס על נבחנים שהזינו את התשובות שלהם במבחן לאתר ייעודי. הנתון נמסר ל"מתמחה" באדיבות אתר טסטולוגיה, שעוסק בניתוח תוצאות בחינות והוא עתיד להתעדכן בהמשך.

בדיקה שנערכה על ידי חברת אג'נדה, מחקר ואסטרטגיה, והתבססה על תשובות של נבחנים שהוזנו למערכת האינטרנטית של חברת ההכנה לבחינות מחשבות מצביעה על כך שמסך כל הנבחנים (כולל נבחנים שניגשו בפעם השנייה ויותר למבחן) עברו את מבחני הלשכה כ-79%.

לפי הנתונים של אג'נדה, מקרב בוגרי האוניברסיטאות 90.8% עברו את המבחן ו-9.2% נכשלו. מבין בוגרי המכללות למשפטים - 84.1% עברו את המבחן ו-15.9% נכשלו.

לטענת אג'נדה, הבדיקה שלהם נערכה בקרב מדגם שכלל 2,380 מתוך 3,200 נבחנים בבחינה שמהווים כ-75% מהנבחנים שהזינו את גיליון התשובות שלהם למערכת אינטרנטית של חברת מחשבות בתוך שעות ספורות מתום הבחינה.

עו"ד אפי דלומי, מנכ"ל מחשבות אמר "הבחינה הפעם היתה קלה יותר והוגנת, פרט לסדר דין אזרחי. שם היו שאלות קשות ומרבית המוקשים בבחינה. לנושא זה היה משקל גדול ביותר אי פעם לנושא. 37% מהשאלות בבחינה נגעו לסדר דין אזרחי. מעולם לא היה כזה משקל לסדר דין אזרחי".

עו"ד אדם מרון, מנכ"ל ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין, ציין כי "הבחינה היתה הוגנת. היא כללה 65 שאלות שעסקו בליבת חומר הלימוד, 30 שאלות שעסקו בסוגיות שאינן בליבת חומר הלימוד ו-5 שאלות "פינתיות" שעסקו בנושאים איזוטריים".

מדובר על אחוז מעבר גבוה במיוחד שמוסבר על רקע אחוז המעבר הנמוך שנרשם בקרב נבחני המחזור הקודם של מבחני הלשכה שהתקיים בנובמבר 2011. אז עמד שיעור העוברים על כ-57% מהנבחנים. זאת לאחר שהלשכה פסלה מספר שאלות ולאור זעקה שהקימו נבחנים במועד שעבר.

מבחן לשכת עורכי הדין בכתב מורכב מ-100 שאלות אמריקאיות שמובאות בחמישה פרקים. כדי לעבור אותו יש לקבל ציון של 65 ומעלה או לענות נכונה על 60% מהשאלות בכל אחד מחמשת הפרקים של המבחן.

לאחר פרסום תוצאות המבחן לפני כחצי שנה האשימה לשכת עורכי הדין את המכללות למשפטים בשיעור העוברים הנמוך. בהודעת הלשכה שנשלחה אז הוסבר כי "ככלל, הישגיהם של הנבחנים בחלק מהמכללות ומקרב מי שלא למדו משפטים בישראל נמוכים בהרבה ביחס להישגיהם של בוגרי האוניברסיטאות".

בעקבות נתוני המעבר הנמוכים לפני כחצי שנה, הוקם מטה מאבק שהגיש עתירה לבג"ץ, יזם דיונים בוועדות הכנסת והפגין מול הלשכה. עתירת הנבחנים נדחתה על ידי הרכב שופטי בג"ץ, ואולם נראה כי בלשכה לא לקחו במועד זה סיכונים מיוחדים, והעדיפו לערוך מבחן קל יחסית, שלא יעורר מהומה דומה וילהיט את הנבחנים.

שיעור המעבר הממוצע במבחני הלשכה לאורך השנים עומד על כ-70% מעבר בקרב הנבחנים בפעם הראשונה.

אמיר לוזון, לשעבר רכז פורום הסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות, בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, שניגש למבחן אתמול אמר כי "הרגשתי שהמבחן היה קשה, אבל במבחן התוצאה שלי ושל חבריי הציונים היו הוגנים, ועמדו בין 75 ל-90, זה הממוצע של למעלה מ-20 אנשים שדיברתי איתם. התוצאות החיוביות לא פותרות את הלשכה ואת משרד המשפטים מהחובה לשנות את שיטת הבחינות, ולהביא לבחינה שתבחן את הידע המהותי של הנבחנים, ולא את רמת היכולת שלהם לשנן, לזכור או יכולתם לרדת לפרטים שכתובים בתקנות ולזכור אותם בעל פה. הלשכה ומשרד המשפטים צריכים ליישם את דו"ח ועדת גרסטל שקרא לשנות את מבחני הלשכה".

לוזון מוסיף כי "העלאת אחוזי המעבר נועדה להרדים את ההמולה התקשורתית ולהשקיט את ההד הציבורי שקם נגד לשכת עורכי הדין סביב ועדת הבחינות. זה לא פוטר את הלשכה ומשרד המשפטים מהחובה לשנות את שיטת הבחינות מהיסוד".
עורכי דין בחינות לשכה אחוזי הצלחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד